به گزارش اکوایران، تحلیل گران معتقد هستند که بانک مرکزی از این طریق هم صادر کنندگان را تشویق به عرضه ارزهای خود می کند و موجب افزایش عرضه می شود و از سویی دیگر تامین نیاز متقاضیان ارز از بازار رسمی را فراهم می کند. با این شرایط هر فرد می‌تواند سالانه تا سقف ۲۰۰۰ دلار با کارت ملی از صرافی ها دلار با نرخ رسمی دریافت کند‌.

کارشناسان می‌گویند برای اینکه این سیاست در بازار موفق عمل کند باید فاصله نرخ بازار رسمی و غیر رسمی به حداقل برسد تا اختلاف نرخ این دو بازار منجر به ایجاد تقاضای کاذب در بازار دلار و تقاضای رانت نشود.

با ابلاغ این سیاست، عبدالناصر همتی رییس سابق بانک مرکزی در توییتی برگشت بانک مرکزی را به سیاست های قبلی، برای کنترل بازار ارز صحیح دانست.

آنطور که به نظر می‌رسد سیاست گذار پیشین و کنونی ساختمان میرداماد برای رام کردن بازار ارز به تفاهم رسیده اند. 

با اعلام سیاست جدید، قیمت ها در بازار غیر رسمی آرام گرفتند. قیمت دلار آزاد در بازار امروز نسبت به دیروز یک کانال کاهش یافت. احمد لواسانی رییس سابق کانون صرافان در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد که با سیاست گذاری جدید میزان عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد و نرخ دلار امروز با کاهش قابل توجه نسبت به دیروز در محدوده ۳۲۴۰۰ تومان قرار گرفته است.

علی صالح آبادی رییس بانک مرکزی این هفته جلسه های متعددی برای تعدیل بازار ارز برگزار کرد. امروز نیز رییس ساختمان میرداماد در جلسه ای که با صادرکنندگان صنعت پتروشیمی برگزار کرده بود رویکرد جدید بانک مرکزی را در کنترل بازار ارز موثر دانست و گفت با وضعیت مطلوب  صنعت پتروشیمی در ارزآوری،  ورود ارز   صادرکنندگان این صنعت به بازار را تعدیل کننده نرخ های بازار ارز دانست.

با انتشار سیاست های جدید بانک مرکزی، نرخ دلار بازار رسمی در حرکتی خلاف جهت  بازار غیر رسمی افزایشی شد. دلار متشکل امروز ۲۷۳۸۰ تومان روی تابلوی صرافی برای فروش ثبت شد. قیمت دلار صرافی ملی نیز امروز ۲۷۱۸۲ تومان برای فروش روی تابلوی صرافی درج شد. 

آنطور که مشخص است اقدام بازارساز در جهت افزایش قیمت بازار رسمی برای از بین بردن فاصله قیمتی بازار رسمی و غیر رسمی ایجاد شده‌است.

با کاهش قیمت دلار غیر رسمی و کاهش قیمت اونس طلا در بازگشایی معاملات جهانی، قیمت طلا امروز کاهش یافت.  سکه امامی با ۴ درصد کاهش نسبت به دیروز  ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید. ربع سکه نیز در محدوده ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید.