دلار در تهران 31 هزار و 300 تومان نرخ خورد، این  قیمت یعنی هیچ اتفاق جدیدی در روند نرخ نیفتاده و بازار مثل گذشته رنج است، 10 روزی می‌شود که نرخ در همین حوالی نوسان می‌دهد. در اولین روز بعد عید قربان، نرخی به شکل رسمی از مرزهای غرب و شرق نیامد، چرا که هنوز بخاطر عید تعطیل بودند. با اینحال درهم در معاملات دوشنبه 8 هزار و 730 تومان نرخ خورد که معادل دلاریش چیزی در حدود 32 هزار تومان می‌شود.

با این اوصاف، دلار در بازار تهران به بی‌محلی خودش نسبت به درهم ادامه می‌دهد. البته در مورد بازارهای مرزی غرب و شرق هم برخی نرخ‌های غیررسمی منتشر شده که نشان از افزایشی بودن آن بازارها دارد. گفته می‌شود سلیمانیه 32 هزار و 300 تومان نرخ خورده و دلار هرات هم تقریبا برابر با دلار تهران شده است.

از این اتفاق‌ها 2 سیگنال متناقض به بازار رسید. از یک طرف این روند افزایشی رای به صعود در بازار تهران می‌دهد، اما از طرف دیگر یک قانون نانوشته در بازار وجود دارد که می‌گوید هر وقت هرات به تهران برسد، شاهد ریزش در بازار خواهیم بود. همچنین در معاملات دوشنبه نرخ در مریوان هم 31 هزار و 750 تومان گزارش شده که نشان می‌دهد فاصله نرخ تهران با مرزهای غربی کشور در حال زیاد شدن است و این مسئله می‌تواند به مرور دلار را از پایتخت به سمت مرز ببرد تا این فرصت آریبتراژی کم کم از بین برود. آخرین نرخ تتر در بازار تهران هم 32 هزار و 450 تومان گفته شده است.

 

دلار یورو ریال

 

اما در معاملات روز دوشنبه یک مورد عجیب در بازار شاهد بودیم، مورد عجیب یورو!

 یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی در هفته اخیر به شدت افت کرد و گفته می‌شود که ارزش یورو و دلار تقریبا دارد باهم برابر می‌شود، یعنی نسبت یک به یک! با اینحال، این اتفاق در بازار جهانی چه در سمت رسمی بازار ارز ایران و چه در سمت غیررسمی بازار ارز چندان جدی گرفته نشد. یورو متشکل در یک قدمی 29 هزار تومان بود و یورو بازار آزاد نیز 32 هزار تومان. در واقع یورو در بازار داخل به شدت دچار حباب مثبت شده است. در حالیکه فاصله یورو و دلار به صدم درصد رسیده، در ایران همچنان این فاصله قابل توجه است.

یک علت برای این فاصله می‌شود پیدا کرد، آن هم اینکه خریداران و دارندگان یورو در هفته‌های اخیر که نسبتا در نرخ‌های بالایی این ارز را خریداری کرده‌اند، حاضر به فروش آن با ضرر نیستند. در واقع آن‌ها فکر نمی‌کردند که این اتفاق در بازارهای جهانی بیفتد وگرنه احتمالا همان موقع سراغ دلار می‌رفتند.

به نظر حباب سکه ظاهر خیال ترکیدن ندارد.

در بازار دوشنبه سکه رفاه 70 هزار تومان و سکه اتحادیه 100 هزار تومان افزایش نرخ داشت. اما سکه بازار همچنان ثابت و روی عدد 15 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شد. با نرخ دلار موجود و اونس 1733 دلاری، حباب سکه به حدود 2 میلیون و 470 هزار تومان می‌رسد. با این حباب هر کیلوگرم طلای خارج، بالای 90 میلیون تومان در داخل ایران بیشتر قیمت می‌خورد.

 

بازار ارز  دلار صرافی

 

اما چرا چنین حبابی در بازار به وجود آمده است؟

بسیاری از معامله‌گران از سختگیری‌هایی حرف می‌زنند که متوجه بازار دلار شده است. به عقیده آن‌ها مبادله دلار سخت شده است و به همین دلیل خیلی از افرادی که سعی در محافظت از دارایی خودشان داشتند، ترجیح می‌دهند که این محافظت را با سکه انجام بدهند.

در معاملات دوشنبه خبر آمد که حمل و نگهداری ارز فاقد صورت حساب معتبر، قاچاق محسوب می‌شود. اخباری که هر چند وقت یک بار به بازار تزریق می‌شود و معامله‌گران می‌گویند بیشتر از اینکه خودشان استرس بگیرند، نگرانی بازارساز را در این اخبار حس می‌کنند. آن‌ها می‌گویند این نوع اخبار باعث می‌شود خریدار در بازار سکه بیشتر شود و باید بخشی از حباب موجود در بازار را به سختگیری‌ها و مقررات انتظامی نسبت داد.

یک دلیل دیگر نیز مطرح بود. بخشی از حباب و کمبود نقدینگی در بازار را به رسوب پول نقد در گاوصندوق کسبه‌ها و حساب‌های مردم نسبت می‌دهند. این تلقی در بازار بوجود آمد که کسی بخاطر سود و زیان اندک، حاضر به فروختن سکه یا جابجایی دلار بخاطر انتظارات موجود و سختگیری‌های فعلی نیست.

اما چه خبرهایی در بازار ارز دوشنبه بازتاب داشت؟

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان گفته برنج خالص ایرانی 200 هزار تومان قیمت خورد. یکسری از افزایشی‌های بازار سعی کردند که این خبر را به تثبیت دلار 31 هزار تومانی نسبت بدهند. هر چند گروه کاهشی بازار می‌گفتند که این اتفاق به دلیل فاکتورهای موجود در خود بازار برنج و سطح زیر کشت شمال کشور است و لزوما به دلار مربوط نیست.

اتفاق جالب دیگری که دیده شد این بود که خیلی‌ها داشتند نرخ دلار را برای تاریخ 20 تیر از سال 96 تا به 20 تیر 1401 ردیف می‌کردند و با یادآوری اینکه دلار در این بازه زمانی بیش از 700 درصد رشد داشته، به هیجانات منفی بازار اضافه می‌کردند.