به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز 50 تومان از عصر روز گرشته پایین‌تر بود. دلار متشکل نیز کار خود را با کاهش قیمت 7 تومانی نسبت به عصر روز گذشته آغاز کرد و روی 27 هزار و 171 تومان قرار گرفت. قیمت دلار سنا هم در شروع معاملات امروز 9 تومان از عصر روز گذشته پایین‌تر بود و 27 هزار و 443 تومان گزارش می‌شد.

بازار ارز  دلار

قیمت سکه کاهش یافت

همراه با قیمت دلار، قیمت سکه امامی نیز معاملات امروز را با ثبت تغییراتی منفی نسبت به روز گذشته آغاز کرد. قیمت سکه در شروع معاملات امروز 15 هزار تومان از عصر روز گذشته پایین‌تر بود و 13 میلیون و 85 هزار تومان گزارش می‌شد. طلای جهانی که در روزهای پایانی هفته گذشته عملکرد خوبی داشت و در نهایت روی 1830 دلار قرار گرفت، فردا هفته کاری جدید را از سر می‌گیرد. اگر قیمت طلا به روند صعودی خود ادامه دهد و بالای 1830 دلار قرار گیرد، وارد فاز صعودی جدیدی می‌شود، زیرا مرز 1830 دلار برای طلا یک مرز حساس است. قیمت سکه تا اینجای کار واکنشی مقتضی را به رشد طلا نشان نداده و حباب قیمتی آن کوچک شده است. حباب قیمتی سکه 2.5 درصد محاسبه می‌شد. قیمت سکه امروز همراه با دلار حرکت می‌کرد، اما اگر فردا با شروع مذاکرات احیای برجام قیمت دلار کاهش یابد و طلای جهانی به رشد خود ادامه دهد، احتمال دارد، سکه در نهایت مجبور شود راه خود را از دلار بازار داخل جدا کند. البته این مسئله به اندازه تغییرات قیمت طلا و دلار بستگی خواهد داشت.

برداشت بازار از آینده مذاکرات چیست؟

فردا مذاکرات احیای برجام بعد از تعطیلات سال نو میلادی از سر گرفته می‌شود، برخی دیپلمات‌های حاضر در روند مذاکرات وین اظهار امیدواری کرده‌اند تا کمتر از یک ماه دیگر توافق حاصل شود. رابرت مالی معتقد است ایران تا همینجای کار برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده است و به زودی تلاش برای احیای برجام مانند تلاش برای جان دادن به یک مرده خواهد بود. برخی تحلیل‌گران داخلی نیز دستیابی به توافق را بعید ارزیابی می‌کنند، اما روند قیمتی دلار تا اینجای کار نشان می‌داد امید به احیای برجام در بازار ارز داخل هنوز از دست نرفته است و فعالان بازار شانسی برای حصول توافق قائلند. این هفته می‌تواند در تعیین روند قیمتی دلار تعیین‌کننده باشد، زیرا احتمالا از دوشنبه مذاکرات وارد فاز جدی‌تری خواهد شد و اخبار و سیگنال‌های خروجی اهمیت بیشتری خواهند داشت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز قدری کاهش یافت، قیمت سکه نیز به طور محدود پایین آمد. تا اینجای کار معمولا قیمت سکه همراه با دلار حرکت می‌کرد، اگر فردا قیمت طلا به رشد خود ادامه دهد، ولی قیمت دلار تحت تاثیر سیگنال‌های مثبت از مذاکرات افت کند، یا در سطوح کنونی باقی بماند، احتمال دارد، قیمت سکه راه خود را از قیمت دلار جدا کند.