به گزارش اکوایران، عیسی زارع‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: همانطور که وعده داده بودیم، امکان دسترسی به سایت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند، فراهم شده است. چند ده هزار سایت و سرویس مردم ما را از ارایه خدمات به مردم ایران محروم کرده‌اند که این سایت‌ها مورد نیاز برنامه‌نویسان، محققان و کاربران حرفه‌ای اینترنت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌نویسان برای دور زدن تحریم‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند. این کار، هم امنیت آنها را به خطر می‌اندازد و هم سرعت را کند می‌کند و به همین دلیل سرویسی به آدرس «403.online» راه‌اندازی شده است تا تمام سایت‌های تحریمی با حداکثر سرعت در دسترس باشد. اکنون در این سامانه ۲۰۰ سرویس پرکاربرد در دسترس قرار دارد و هر سرویسی که تحریمی بوده و نیاز باشد، کافی است که کاربران در سایت ثبت کنند تا دسترسی آن‌ها فراهم شود.

وزیر ارتباطات همچنین گفت: ایرانیان خارج از کشور هم‌اکنون امکان استفاده از دو پیام‌رسان داخلی را دارند، یعنی این پیام‌رسان‌ها با شماره‌ای خارجی هم قابلیت فعال‌سازی دارندو این امکان قبلا وجو نداشته است. این قابلیت‌ها باید توسط رسانه‌ها تبیین شود تا مردم از ویژگی‌های آنها خبردار شوند.

زارع‌پور درباره گردش بالای مالی فیلترشکن‌ها نیز گفت: رصد و پایش ارائه‌کنندگان فیلترشکن با ما نیست، وظیفه دستگاه‌های قضایی و امنیتی است و برآوردی هم از گردش مالی آن‌ها نداریم.