به گزارش اکو ایران در هفته دوم مرداد ماه 1401 اوراق مالی اسلامی به کمک شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، شرکت سولیکو کاله و شرکت پدیده شیمی پایدار آمد.

در جریان معاملات این هفته فرابورس 21.9 هزار میلیارد تومان اوراق با درآمد ثابت منتشر شد. این اوراق متشکل از 5.2 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره، 1.65 هزار میلیارد تومان اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) و 15 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی بود. وجود ابزارهای مالی و سرمایه ‌گذاری متنوع منطبق با نیاز بنگاه‌ها و شرایط اقتصادی کشور و ویژگی ‌های رفتاری سرمایه‌ گذاران، منجر به تخصیص بهینه نقدینگی اقشار مختلف جامعه به سمت بنگاه ‌های اقتصادی و بخش واقعی اقتصاد می‌شود که این موضوع رونق و جهش تولید را به دنبال خواهد داشت.

تأمین مالی 4 هزار میلیارد تومانی شستا

سازمان تأمین اجتماعی به‌ عنوان موسسه عمومی غیر دولتی برای تأمین نقدینگی با هدف تسویه مطالبات برای نخستین بار با سازوکار اوراق اجاره سهام و مبنا قرار دادن سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران اقدام به تأمین مالی به ارزش 4 هزار میلیارد تومانی کرد. این اوراق که تأمین سرمایه امین بازارگردان آن است دارای مدت چهار ساله با نرخ اجاره ‌بهای 19 درصد سالانه است که هر شش ماه یک ‌بار پرداخت می ‌شود. همچنین ضمانت این اوراق با نماد (تامین 05) توثیق پرتفویی متشکل از سهام شرکت سرمایه‌ گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) توسط سازمان تأمین اجتماعی است.

تأمین مالی سولیکو کاله برای تولید شیر پاستوریزه

 مجموعه کاله به ‌منظور خرید ماشین‌آلات و تجهیزات جهت تکمیل طرح احداث پالایشگاه شیر پاستوریزه، اقدام به تأمین مالی  720 میلیارد تومانی به مدت 5 سال کرد. نرخ اجاره ‌بهای این اوراق 18 درصد سالانه است که هر 3 ماه یک ‌بار پرداخت خواهد شد. در انتشار این اوراق شرکت تأمین سرمایه تمدن رکن بازارگردان و متعهد پذیره‌ نویسی را برعهده ‌گرفته و بانک سامان نیز ضمانت اصل و اجاره ‌بها اوراق را برعهده‌ دارد.

تأمین مالی با تکیه ‌بر رتبه اعتباری شرکت پدیده شیمی پایدار

شرکت پدیده شیمی پایدار با تکیه ‌بر رتبه اعتباری خود که در بلندمدت منفی A و در کوتاه‌مدت A1 بوده و چشم‌ انداز پایداری را ایجاد کرده است. این مجموعه با پشتوانه قراردادن سهام شرکت پدیده شیمی قرن (با نماد قرن) باهدف افزایش سرمایه ‌گذاری‌ها و تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های فرعی، اقدام به تأمین مالی 500 میلیارد تومانی به روش انتشار اوراق اجاره سهام کرده است. در این اوراق نیز تأمین سرمایه تمدن رکن متعهد پذیره ‌نویس و بازار گردان را بر عهده‌ دارد و شرکت‌های پدیده شیمی پایدار و گروه صنعتی گلرنگ دو وثیقه ‌گذار این اوراق هستند. طول عمر این اوراق 5 سال و نرخ اجاره‌ بها پرداختی آن 18 درصد سالانه است که هر3 ماه یک ‌بار از تاریخ انتشار به دارندگان پرداخت خواهد شد.

اوراق گواهی اعتبار مولد مورد استقبال بانک ها

اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) از دیگر ابزارهای مالی اسلامی است که به‌واسطه کوتاه‌مدت بودن این اوراق نسبت به سایر اوراق بدهی‌های حاضر در بازار و همچنین رتبه اعتباری خوب به‌ واسطه ناشر و ضامن، از نقد شوندگی بالایی برخوردار است. این اوراق به لحاظ فرصت سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت مورد توجه سرمایه‌گذاران و به عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی مورد استقبال بنگاه‌ها قرارگرفته است. اوراق گام بانک شهر با ارزش اسمی 500 میلیارد تومان منتشر شد. همچنین بانک رفاه کارگران در مجموع به ارزش هزار و 150 میلیارد تومان این اوراق را منتشر کرد. این اوراق با سررسیدهای زیر یک سال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرش شدند.

یکی از راهکارهای بهینه برای ایفای تعهدات رکن ضامن در انتشار اوراق مالی اسلامی، بهره‌ مندی از خدمات مؤسسات رتبه‌ بندی است که به‌ خوبی مورد استقبال متقاضیان تأمین مالی قرارگرفته است؛ چرا که ناشر تأمین مالی با اخذ رتبه اعتباری مناسب از موسسه رتبه ‌بندی دارای مجوز فعالیت، می‌تواند نسبت به انتشار اوراق با درآمد ثابت صرفا با تکیه ‌بر رتبه اعتباری خود و بدون استفاده از رکن ضامن و یا سپردن تضمین اقدام کند. البته توثیق تضامین با توجه به رتبه اعتباری ناشر تعدیل و کاهش خواهد یافت. طبق مصوبه دوم اردیبهشت ‌ماه امسال هیئت ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در اوراق بهادار با درآمد ثابت بدون ضامن و با رتبه اعتباری قابل ‌قبول، به شرح حداکثر 15 درصد از کل دارایی‌های صندوق مشروط بر اینکه حداکثر ۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق، در اوراق بهادار منتشره از طرف یک ناشر سرمایه‌گذاری شود، تعیین‌شده است.