در مصاحبه‌ای که بلومبرگ با بیش از ۱۲ مدیر صادراتی انجام داده نتایج امیدوارکننده نیست، سازندگان تزئینات کریسمس لباس و چادر گفته‌اند که سفارشات مشتریان خارج از کشور در حال خشک شدن است و برخی پیش بینی می‌کنند که بهترین هدفی که برای سال جاری می‌توانند داشته باشند آن است که تقاضا در سطح سال گذشته باقی بماند.

بررسی‌های فوری از کارخانه های سراسر جهان نشان می‌دهد خانوارهای که هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند‌ ممکن است برای زمان  بیشتری احتیاط کنند و هشدارها درباره رکود بالقوه را نیز در شرایط خود در نظر بگیرند.

وندی ما مدیر بازاریابی یک شرکت نساجی در شهر شرقی نینگبو گفت: مصرف کنندگان پول کافی برای خرج کردن  در شرایطی که تورم فزاینده است را ندارد.

کاهش تقاضا به طور ناگهانی اتفاق افتاده و کاهش تقاضا از سوی بازارهای بزرگ مانند اتحادیه اروپا و ایالات متحده سفارشات اقلامی مانند زیپ، دکمه و نخ خیاطی را در ماه جولای و آگوست نسبت به سال قبل، حدود ۳۰ درصد کاهش داده است.

گزارش‌های تولید کنندگان نشان می‌دهد که تاب آوری داده‌های صادرات در حال کاهش است، با این حال، تورم قیمت ها و جبران سفارشات تأخیر یافته به خاطر قرنطینه‌های کرونایی  باعث بهبود وضعیت شده است.

لری هو رییس  گروه اقتصاد چین در شرکت مسولیت محدود مک کواری گفته که رشد صادرات در ماه‌های آتی کند می‌شود و ممکن است تا پایان سال در محدوده منفی قرار بگیرد، احتمالا تقاضای کالاهای چینی در یک شیب نزولی قرار خواهند گرفت.

چند ماه است که بازار در معرض بادهای مخالف است، کلارک فنگ که شرکت او چادر و مبلمان را از تولیدکنندگان داخلی برای فروش به خارج از کشور خریداری می کند گفت که از ماه مارس سفارشات کاهش یافته و مشتریان اروپایی معادل  ۳۰ تا ۵۰ درصد حجم سفارشی سال قبل خرید می کنند. نیروی کار برخی کارخانه هایی که او از آن ها خرید می کند اخراج شده یا به تعطیلات فرستاده شده‌اند، این اتفاق را او در مدت ده ساله فعالیتش در این صنعت ندیده است.  

فنگ‌ گفت مشتریان خارج از کشور به دنبال کم کردن موجودی‌های خود به جای سفارش محصولات جدید هستند، محبوبیت محصولات کاهش  یافته و تقاضا از قبل از همه گیری هم کمتر است. یک حس وحشت وجود دارد.

بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط بلومبرگ در سال قبل، موجودی  شاخص‌های احتیاطی و اقلام اصلی مصرف کننده در شرکت های اس اند پی ۲۵ درصد معادل ۹۳.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است. این امر به خاطر آن به وجود آمد که شرکت ها در سال ۲۰۲۱ به خاطر تاخیرهای طولانی حمل و نقل خریدهای خود را افزایش دادند و برخی از آنها سفارشات کریسمس خود را از قبل بارگیری کردند.

همچنین رویکرد هزینه ای مصرف کننده‌های جهانی به جای کالا به سمت خدمات متمایل شده و تقاضای سفر در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته است. خرده فروشان با وجود افزایش تورم در ایالات متحده قیمت های کالاهایی مانند پوشاک و لوازم خانگی را کاهش می دهند و شرکت ها می گویند تقاضای مصرف کننده ممکن است برای ماه ها ضعیف باشد.

جو‌کواک مدیر کل تولید کننده پارچه و پوشاک در شانگهای گفته که مشتریان عمده و خرده پوشاک ورزشی از ژوئن سفارشات را تا ۳۰ درصد کاهش داده اند.‌او پیش بینی می کند که تقاضا برای یک تا دو سال پایین بماند.

تولیدات چینی احتمالا نمی‌توانند کسری خارج از کشور را در بازار داخلی جبران کنند زیرا سیاست کوید صفر مانند قرنطینه‌های خانگی، آزمایش های مداوم  و محدودیت های حرکتی بر احساسات مصرف کننده اثر گذاشته و بخش تولید را ویران کرده است.

ییوو بزرگترین مرکز جهانی برای کالاهای کریسمس از تزیینات درخت تا گوزن شمالی است که نشان میدهد که تجارات چقدر می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

بزرگترین مراکز صادراتی چین در سال جاری با شیوع بیشتر کوید مواجه شده‌اند. کای کوین لیانگ، دبیر کل انجمن تولیدات صنعت کریسمس ییوو که دارای ۲۰۰ عضو و ۵۰۰ تا  ۶۰۰ کارخانه است گفته صادرکنندگان از اختلالات قبلی درس گرفته‌اند‌ برنامه تحویل خود را یک ماه یا بیشتر به دلیل عدم قطعیت جلو آورده‌اند‌، ولی برای بهبود کامل کافی نیست.

کای گفت که تجارت مرتبط با کریسمس در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت زیرا این بیماری همه گیر تجارت جهانی را بهم ریخت و مشتریان عمده سفارشات را لغو کردند. او‌ گفت فروش در سال گذشته بهبود یافته است ولی هنوز ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از قبل از همه گیری بود و ممکن است امسال در این سطح باقی بماند.

به طور کلی  با توجه به برایند اظهارات در بلومبرگ، محیط کلان اقتصادی  به خاطر بحران کرونا، تورم و جنگ‌ تیره است و عوامل اقتصادی با احتیاط بیشتری رفتار می‌کنند.