به گزارش اکوایران، پس لرزه دومین پاسخ برجامی ایران به امریکا موجب شد بار دیگر گمانه زنی‌ها در بین معامله گران دلار نسبت به روند مذاکرات منفی شود. عده‌ای از  معامله گران با اشاره به اخبار منفی به دنبال افزایش قیمت دلار در بازار امروز بودند.

قیمت دلار بالا رفت 

نرخ دلار امروز به سمت کانال 30 هزار تومان خیز برداشت. هر اسکناس آمریکایی امروز در محدوده 29 هزار و 920 تومان معامله شد که نسبت به دو روز قبل 140 تومان بالا رفته بود.

پشت پرده افزایش قیمت دلار در تهران 

البته در کنار برجام افزایش قیمت دلار در بازارهای همسایه هم  محرکی برای صعود دلار تهران شد. نرخ دلار در بازار هرات امروز 29 هزار و 740 تومان بود که نسبت به چند روز قبل بیش از 300 تومان بالا رفته بود. 

بازار سلیمانیه هم امروز شاهد تقویت سمت تقاضا بود. نرخ دلار سلیمانیه امروز از مرز مقاومتی 30 هزار و 200 تومان عبور کرد و با قیمت 30 هزار و 300 تومان معامله شد. 

یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت دلار امروز به رشد نرخ حواله درهم بر می‌گردد. قیمت درهم امروز 8 هزار و 260تومان بود که نسبت به روز پنجشنبه تقریبا 80 تومان رشد را نشان می‌دهد. 

گمانه زنی ها درباره پاسخ ایران به جوابیه آمریکا 

یک مقام آمریکایی در اولین واکنش به جوابیه ایران مدعی شد پاسخ ایران به پیشنهاد واشنگتن سازنده نبوده است.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران نیز در توئیتی نوشت «متأسفانه با این پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.»

استفانی لیختن‌اشتاین خبرنگار پولتیکو در توئیتی نوشت: یک دیپلمات اروپایی ضمن موافقت با ارزیابی منفی ایالات متحده از پاسخ ایران گفت که جواب تهران «منفی و غیر منطقی» به نظر می‌رسد. شخص دیگری افزود پاسخ ایران «اصلا خوب به نظر نمی‌رسد.»

همچنین لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت: یک مقام اروپایی گفت: پاسخ ایران ناامید کننده ست، آن هم زمانی که می‌توانستیم توافق را منعقد کنیم. قطعا پاسخ غیر منطقی‌ای بود.

برخی از رسانه‌ها هم از احتمال تعویق مذاکرات برجام طولانی شدن آن خبر دادند. رسانه آمریکایی پولیتیکو نوشت: توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره (۱۷ آبان)، بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند. باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود. 

آکسیوس نوشت: رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد که بعید است توافق احیای برجام ظرف چند روز آینده به امضا برسد و از احتمال طولانی شدن مذاکرات احیای برجام خبر داد . 

 با این حال ‌کانال ۱۲ اسرائیل می‌گوید به سندی سری از وزارت خارجه اسرائیل دست یافته که نشان می‌دهد طرفین مذاکرات احیای برجام در چند هفته آینده به توافق خواهند رسید.

محمد مرندی، مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده ایران هم  گفت که اگر آمریکا صادق باشد طی دو الی سه روز می‌توانیم به توافق برسیم.

افت محدود قیمت طلای جهانی 

قیمت جهانی طلا امروز نسبت به عصر دیروز 2 دلار افت کرد و با 1712 دلار معامله شد .در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز رشد کرد. این فلز گران بهای داخلی امروز 24 هزار و 700 تومان بالاتر از دو روز قبل معامله شد. قیمت طلا 18 عیار امروز یک میلیون و 282 هزار و 900 تومان بود . 

افزایش قیمت سکه در بازار

قیمت سکه هم قبل از ظهر امروز با 271 هزار تومان افزایش به قیمت 13 میلیون و 919 هزار تومان معامله شد. این فلز گران بهای داخلی ظهر امروز به قیمت 13 میلیون و 880 هزار تومان به فروش رسید که در مقایسه با دو روز قبل 232 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد .