به گزارش اکو ایران، باتوجه به افزایش قیمت طلا در روز جمعه بازدهی هفتگی فلز زرد در این هفته ۲.۲۸ درصد ثبت شد. این افزایش قیمت درحالی رقم خورد که فدرال رزرو بعد از نشست دو روزه ماه نوامبر در روز چهارشنبه برای چهارمین بار متوالی نرخ بهره به میزان ۷۵ صدم درصد افزایش داده بود. 

با اینکه به طور معمول افزایش نرخ بهره هدف فدرال رزرو با نزول قیمت طلا همراه است اما گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش شدت عملیات انقباضی این نهاد از جلسه بعد (دسامبر) سبب نشد تا طلا مرز ۱۶۰۰ دلاری را از دست بدهد. 

پازل این گمانه‌زنی‌ها روز جمعه تکمیل شد جایی که در آن گزارش بازار کار آمریکا منتشر شد و به گواه تحلیلگران اولین نشانه‌های ضعف در اقتصاد آمریکا پس از ماه‌ها عملیات انقباضی توسط فدرال رزرو نمایان شد. 

گزارش اشتغال آمریکا نشان می‌داد علی‌رغم افزایش بیش از انتظار تعداد شاغلین، نرخ بیکاری آمریکا افزایش پیدا کرد و همچنین تعداد شغل‌های ایجاد شده ماه به ماه کاهشی شده است. 

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که داده‌های این گزارش در ماه‌های آینده می‌تواند فشار بر فدرال رزرو را برای کوچک ‌کردن گام‌های انقباضی خود افزایش دهد. موضوعی که می‌تواند در بلند مدت به سود بازارهایی مانند طلا و بیت‌کوین و همچنین وال استریت تمام شود. 

نظرسنجی سایت کیتکو درباره روند قیمت کوتاه‌مدت طلا نیز حکایت از خوش‌بینی به افزایش قیمت دارد. دقیقا ۵۰ درصد  تحلیلگران بازار در بخش وال استریت این نظرسنجی طلا را صعودی پیش‌بینی کردند درحالیکه تنها ۱۰ درصد در سمت نزولی قرار دارند. همچنین ۴۶ درصد معامله‌گران خرد، به صعودی بودن قیمت طلا رای دادند و ۳۳ درصد نیز روند قیمتی کوتاه‌مدت را نزولی ارزیابی کردند. 

مقایسه این نظرسنجی با هفته‌های گزارش در کنار گزارش اشتغال آمریکا و همچنین مواضع برخی از مقامات فدرال رزرو ورق را به سرعت به سود افزایشی‌ها برگردانده است.