به گزارش اکوایران، بر اساس شاخصی که توسط شرکت تحقیقاتی Refinitiv تهیه شده و «تورم تحریم‌ها» نام گرفته، افزایش سالانه تعداد کل افراد تحریم شده در فهرست‌های صریح تحریم‌ها تا ماه آوریل به ۲۵.۴ درصد افزایش یافته است. این مسأله نشان می‌دهد که ۱۲ هزار نفر به فهرست افراد تحریم‌شده در سال اضافه شده‌اند و بیش از 60 هزار فرد و نهاد نیز اکنون با محدودیت مواجه هستند.

از هر چهار کشور، بیش از یک کشور (بطور متوسط) در فهرست تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای غربی قرار دارند و ۲۹ درصد تولید ناخالص داخلی جهان در کشورهای تحریم‌شده تولید می‌شود. در گزارشی که بلومبرگ به آن اشاره کرده، بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاسی، در دهه ۱۹۶۰ تنها ۴ درصد تولید ناخالص داخلی جهان در کشورهای تحریم‌شده بوده است.

«فرانسیسکو رودریگز» - نویسنده گزارش CEPR - ماه قبل در فایننشیال تایمز نوشت که مدت‌هاست در برابر استفاده گسترده از تحریم‌ها مخالفت‌هایی به دلایل بشردوستانه وجود دارد اما افزایش استفاده از تحریم‌ها، پتانسیل بیشتری را برای کشورهای تحت تحریم برای تجارت با یکدیگر فراهم کرده است.

با گسترش بلوک کشورهای تحریم‌شده، از کره شمالی گرفته تا ایران و از ونزوئلا و روسیه و غیره، تعداد فرصت‌هایی که کشورهای داخل بلوک برای تجارت با یکدیگر دارند، افزایش پیدا می‌کند.

هدف را منزوی کنید

رودیگرز در مصاحبه‌ای توضیح داد که ایده تحریم‌ها آن است که می‌تواند هدف تحریم شده (فرد، نهاد یا کشور تحت تحریم) را منزوی کند. اکنون که شما مجموعه بسیار بزرگتری از کشورهای بسیار مهم‌تر را تحریم می‌کنید، منزوی کردن آن‌ها دشوارتر است، چراکه آن‌ها در این شرایط با یکدیگر تجارت می‌کنند.

او البته در ادامه توضیح داده از آنجا که بیشتر معاملات جهان هنوز با استفاده از دلار آمریکا انجام می‌شود و در نتیجه سیستم مالی آمریکا همچنان لمس می‌شود و همین هم یکی از راه‌های تحریم است، مطمئنا ادامه تحریم‌ها می‌تواند همچنان موثر باشد و تحریم‌ها هنوز بازدارنده‌های مهمی هستند.

به همین دلیل است که کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به دنبال راهی برای ایجاد ارز ضد تحریم هستند. هرچند احتمال موفقیت این ایده کم است، چون متحدانی مانند هند را ملزم می‌کند که به دلار آمریکا پشت کنند، ولی تمایل برای چنین راه‌حلی می‌تواند حامل مقدمات دیگری باشد.

«راشل زیمبا» یکی از اعضای ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: چیزهایی که ما همچنان شاهد آن خواهیم بود، اقدامات یکباره و موقتی است که کار را برای مشاغل پیچیده می‌کند. در چنین شرایطی به‌جای تجارت خوب یا تجارت بد، بیشتر «تجارت مبهم» وجود دارد.