به گزارش اکوایران، «یانیس استورنارس» - یکی از اعضای شورای اداره‌کننده بانک مرکزی اروپا - اعلام کرده: «بانک مرکزی اروپا نباید از تغییر موضع "بیش از حد محتاطانه" خود در مورد نرخ بهره از موضع فدرال رزرو هراس داشته باشد.»

به نوشته بلومبرگ، این اظهارات پس از آن مطرح شد که بانک مرکزی اروپا واضح‌ترین سیگنال خود را درباره کاهش نرخ بهره اعلام کرد و گفت این بانک در مسیر کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن قرار دارد. به گفته یانیس استورنارس، چهار مرتبه کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی امکان‌پذیر است.

این مقام بانک مرکزی اروپا به بلومبرگ اعلام کرده: «اکنون زمان تغییر موضع است. شرایط در منطقه یورو و آمریکا کاملا متفاوت است. تقاضا در آمریکا بسیار قوی‌تر است که عمده آن ریشه در بودجه این کشور دارد. ما این ویژگی را در اروپا نداریم و تورم منطقه یورو عمدتا به سمت عرضه هدایت می‌شود، نه به سمت تقاضا یا نه دستمزد.»

این اظهارات در پی انتشار اطلاعات تورمی آمریکا برای ماه مارس بیان شده است. داده‌های تورمی ایالات متحده فراتر از انتظارات بود و باعث شد پیش‌بینی‌ها از زمان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تغییر کند. بازارها اکنون معتقدند منطقه یورو که جدیدترین آمارهای تورمی آن کمتر از برآوردها بود، در سال 2024 میلادی سه مرتبه کاهش نرخ بهره خواهد داشت و این میزان برای آمریکا کمتر از دو مرتبه خواهد بود.

نمودار 2

«کریستین لاگارد» - رئیس بانک مرکزی اروپا - نیز اعلام کرده: «ما به فدرال رزرو وابسته نیستیم. ایالات متحده یک بازار بسیار بزرگ، یک اقتصاد بسیار بزرگ و یک مرکز مالی عظیم است، بنابراین تمام این موارد بر پیش‌بینی‌های ما تأثیر می‌گذارد.»

در حالیکه آقای استورنارس هنوز هم یک فرود نرم اقتصادی را پیش‌بینی می‌کند اما هشدار می‌دهد که انتظار بیش از حد برای کاهش نرخ بهره، رشد اقتصادی فعلی منطقه یورو را به خطر خواهد انداخت و خطر سقوط تورم به زیر هدف 2 درصدی به وجود می‌آید.

او افزود: «ما نخستین آثار بازیابی اقتصادی در اروپا به‌ویژه در آلمان را مشاهده می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم که این پیشرفت‌های مثبت در رشد اقتصادی از بین بروند.»

این عضو شورای اداره‌کننده بانک مرکزی اروپا بر کاهش متوالی نرخ بهره در ماه‌های ژوئن و جولای و همچنین دو مرتبه کاهش دیگر تا پایان سال جاری میلادی تأکید دارد که با دیدگاه 26 عضو شورای اداره‌کننده این بانک هماهنگ نیست. برخی اعضای بانک مرکزی اروپا معتقدند که کاهش نرخ بهره باید هر سه ماه یکبار رخ دهد، یعنی زمانی که این بانک پیش‌بینی‌های سه‌ماهه خود را به‌روزرسانی می‌کند.

بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه (23 فروردین) نرخ بهره را تغییر نداد و سه نرخ اصلی سیاستی خود را برای پنجمین ماه متوالی ثابت نگه داشت.

نمودار 1