به گزارش اکوایران، اطلاعات شاخص مورد ترجیح فدرال رزرو برای قیمت مصرف‌‌کننده نشان می‌دهد تورم آمریکا به احتمال زیاد در ماه ژانویه به بیشترین میزان در یک سال اخیر افزایش پیدا کرده است.

به نوشته بلومبرگ، این اتفاق نشان‌دهنده مسیر طولانی و ناهموار برای کاهش فشارهای قیمتی در آمریکا است. گزارش‌ها نشان می‌دهد تورم هسته که در آن هزینه‌های مربوط به مواد غذایی و حامل‌های انرژی لحاظ نمی‌شود، در ماه ژانویه و در مقایسه با دسامبر، 0/4 درصد افزایش یافته است. این اتفاق، دومین افزایش ماهانه این شاخص است که در دو سال گذشته به میزان زیادی کاهش یافته بود.

زمانی که به این اطلاعات در بازه‌های سه‌ماهه وشش‌ماهه نگاه کنیم و روند تغییر آن‌ها را براساس یک الگوی یک‌ساله در نظر بگیریم، هر دو بازه سه‌ماهه و شش‌ماهه حاکی از افزایش تورم به بیش از 2 درصد است؛ این در حالیست که نرخ تورم در ماه دسامبر به کمتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو کاهش پیدا کرده بود.

نمودار تورم آمریکا

مقامات بانک مرکزی آمریکا تأکید کرده‌اند که عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارند و تنها زمانی این کار را انجام می‌دهند که نرخ تورم یک روند کاهشی مسمتر پیدا کرده باشد. شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که قرار است در روز پنجشنبه (10 اسفند) منتشر شود به احتمال زیاد رویکرد کنونی فدرال رزرو را تحکیم می‌کند و انتظارات بازار برای کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

همچنین طی روزهای آینده آمارهای مربوط به تخمین ثانویه دولت آمریکا از میزان رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه چهارم 2023، اطلاعات مربوط به سفارشات کالاهای بادوام و شاخص تولید موسسه مدیریت تأمین آمریکا برای ماه فوریه منتشر خواهند شد.

بلومبرگ اکونومیکس معتقد است...

«به دنبال گزارش‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص قیمت تولیدکننده که با رشد همراه شدند، شرایط برای جهش ماهانه شاخص هزینه‌های مصرف شخصی فراهم است. اگرچه این اتفاق ممکن است باعث نگرانی فدرال رزرو شود، ما معتقدیم که مقامات بانک مرکزی آمریکا تا حد زیادی افزایش‌ قیمت‌های مربوط به ژانویه را نادیده خواهند گرفت. عوامل موقت شامل تأثیرات فصلی و افزایش هزینه‌های مربوط به خدمات مدیریت پرتفوی، از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها در ماه ژانویه بودند. علاوه بر این، افزایش پیش‌بینی‌شده در درآمد شخصی تا حدی به دلیل تعدیل هزینه‌های زندگی و افزایش غیرمعمول مشاغل در آمریکا طی ماه ژانویه بوده است.»