به گزارش اکوایران، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که سود کارخانه‌های چین از قله دوساله کاهش یافته‌ است؛ مساله‌ای که می‌تواند نگرانی‌ها از مازاد ظرفیت تولیدی چین و پیچیده شدن تلاش‌های پکن برای احیای اقتصاد را تشدید کند.

به نوشته فایننشیال تایمز، طبق گزارشی از اداره ملی آمار چین، سود کارخانجات در شرکت‌های بزرگ چینی در ماه گذشته 3.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این درحالی است که در سه ماهه اول سال، سود صنعتی 4.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

پس از اینکه سود صنعتی در دوره دو ماه ابتدایی سال، 10 درصد رشد کرد و به بیشترین میزان خود در طول 25 ماه گذشته رسید و امیدها می‌رفت رکود در بخش صنعتی این کشور به پایان رسیده باشد، کاهش سود صنعتی ماه مارس ضربه‌ای به پکن وارد کرد.

تحلیلگران گلدمن ساکس اعلام کردند که درآمد و سود صنعتی هر دو در ماه مارس به‌شدت کاهش یافته‌اند که نشان می‌دهد صنعت چین با مشکل کاهش حاشیه سود مواجه است.

این تازه‌ترین نشانه‌های استرس در اقتصاد چین در زمانی رخ می‌دهد که آمریکا و اروپا نسبت به برنامه سیاستگذاران چین برای استفاده از حجم تولید کشور، از جمله از طریق صادرات، برای ارتقای رشد هشدار می‌دهند.

هشدار بلینکن به دولت چین

وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن هفته گذشته در سفر سه روزه خود به چین به دولت شی جین پینگ درباره یارانه‌های سنگین دولتی به صنایع هشدار داد و گفت که عدم تطابق بسیار روشنی میان تولید چین با تقاضای جهانی وجود دارد.

به گفته بلینکن، قیمت‌های پایین‌تر محصولات چینی می‌تواند اثرات فاجعه باری برای کارگران، جوامع و کسب‌وکارهای خارجی داشته باشد.

وزارت خارجه چین نیز روز جمعه اعلام کرد که مقامات، روایت واشنگتن از مازاد ظرفیت تولید را در دیدار با آقای بلینکن رد کرده‌اند و انتقادها از سیاست صنعتی چین را به عنوان نمونه دیگری از  سیاست حمایت‌گرایی آمریکا و سرکوب توسعه چین رد می‌کنند.

چین هدف رشد پنج درصدی را برای سال 2024 درنظر گرفته است. با این حال تحلیلگران هشدار می‌دهند که این عدد با توجه به فشارهای تورم منفی این کشور جاه‌طلبانه است و به افزایش حمایت از طریق محرک‌ها نیاز دارد.

به گفته تحلیلگران کپیتال اکونومیکس، شرایط مساعد زنجیره تامین، ذخایر فراوان و مازاد ظرفیت صنعتی در چین روی تورم هسته کالاها فشار کاهشی وارد می‌کند.

تحلیلگران همچنین معتقدند صادرات صنعت فولاد دریچه آزادسازی مهمی برای مازاد ظرفیت چین بوده است؛ به‌ طوری‌که با وجود واکنش جهانی نسبت به دامپینگ محصولات مازاد در خارج از کشور، چین به ثبت رکورد جدیدی در صادرات فولاد نزدیک می‌شود.

اداره آمار چین اما با لحن مثبت‌تری گزارش داد که در سه ماهه اول، سود صنعت الکترونیک 82.5 درصد بیشتر از سال گذشته بود، درحالی که سود خودروسازی برای مدت مشابه 32 درصد افزایش یافته است.

رسانه‌های دولتی همچنین نسبت به طرح پکن برای افزایش بیشتر هزینه‌های مصرف‌کننده با مشوق‌های طرح تعویض خودروهای قدیمی و لوازم خانگی ابراز اطمینان کردند.