به گزارش اکوایران، پس از انصراف بوریس جانسون از رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار در روز یکشنبه، به نظر می رسد ریشی سوناک نخست وزیر بعدی بریتانیا شود. جانسون در توضیح علت کناره‌گیری‌اش گفت که اگرچه از حمایت کافی در پارلمان برای رای‌گیری نهایی برخوردار است، اما متوجه شده است که کشور و حزب محافظه کار به وحدت نیاز دارند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پس از اعلام استعفای تراس، جانسون با عجله از تعطیلات خود در کارائیب به خانه بازگشت تا رای ۱۰۰ نفر از اعضای پارلمان را برای خودش تدارک ببیند تا بتواند نامزد نخست‌وزیری شود. او گفت که حمایت ۱۰۲ نفر از نمایندگان را دارد و می‌تواند به نخست وزیری برگردد اما نتوانسته با ریشی سوناک و کاندیدای دیگر، پنی موردانت، بر سر «مسائل منافع ملی» به توافق برسد. او دیروز گفت: «من برنامه‌های زیادی برای ارائه دارم، اما متأسفانه حالا زمان مناسبی برای آن‌ها نیست». تنها ۶۰ نفر از نمایندگان پارلمان به طور علنی حمایت خود از نخست وزیر سابق را اعلام کرده‌اند، کمتر از نیمی از ۱۵۰ حامی ریشی سوناک. 

در این شرایط ارزش پوند در معاملات صبح امروز نیم سنت افزایش داشت.

photo_5960941254663584343_y

اظهارات جانسون احتمالاً راه را برای رقیب دیرینه‌ی او، ریشی سوناک 42 ساله هموار می کند تا در روز دوشنبه نخست وزیر شود. در صورت تایید، او جایگزین تراس خواهد شد که پس از اجرای یک برنامه اقتصادی که باعث آشفتگی در بازارهای مالی شد، مجبور به استعفا شد.

بر اساس قوانین، اگر فقط یک نامزد حمایت 100 قانونگذار محافظه کار را جلب کند، روز دوشنبه به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود امّا اگر دو نامزد پیش نیاز 100 رای نمایندگان را داشته باشند، میان آن‌ها بین اعضای حزب رأی‌گیری انجام می‌شود و نتیجه‌ی آن روز جمعه اعلام خواهد شد. جرمی هانت، وزیر دارایی جدید که قرار است 31 اکتبر بودجه جدید کشور را اعلام کند از ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق، حمایت کرده است.

برخی از حامیان جانسون می‌توانند به پنی موردانت، کاندیدای دیگر، که خود را به عنوان کاندیدای وحدت معرفی کرده است، روی بیاورند، اما بسیاری بلافاصله به سوناک روی آوردند. یک منبع نزدیک به کمپین موردانت گفت که وزیر دفاع سابق به این رقابت ادامه خواهد داد. این منبع گفت: «او کاندیدای متحد کننده ای است که به احتمال زیاد جناح های حزب محافظه کار را در کنار هم نگه می‌دارد.»

جانسون از زمانی که در سال 2008 شهردار لندن شد، در عرصه سیاست بریتانیا نقش آفرینی کرد و در سال 2016 به چهره اصلی رای برگزیت تبدیل شد. در حالی که او در سال 2019 در یک انتخابات قاطع رهبری حزب محافظه کار را به دست گرفت، تنها سه سال بعد با نظر وزرای خود مجبور به کناره‌گیری شد. لوسی آلن، یکی از نمایندگان محافظه‌کار در توییتر نوشت: «من از بوریس برای تصدی پست نخست وزیری حمایت کردم، اما فکر می‌کنم او با انصراف کار درست را برای کشور انجام داد.» ندیم زهاوی، وزیر کابینه، گفت: «ریشی فوق العاده با استعداد است، اکثریت قدرتمندی را در حزب محافظه کار خواهد داشت و از حمایت و فاداری کامل من برخوردار خواهد بود.»