به گزارش اکو‌ایران، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل روز چهارشنبه پس از انتقاد از کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، سیاست خارجی بی‌نظم اسرائیل را درگیر چالش تازه‌ای کرد.

سخنرانی که حاشیه‌ساز شد

 مشکل ایجاد شده توسط کوهن فعلا آخرین چالش لیست شده در فهرست طولانی اختلاف‌های دیپلماتیک کابینه نتانیاهو و دولت بایدن قلمداد می‌شود. به نوشته المانیتور، هریس در مراسمی که 6 ژوئن در سفارت اسرائیل در واشنگتن برگزار شد در جریان سخنرانی‌اش گفت که دولت بایدن به دفاع از ارزش‌هایی که بسترساز روابط آمریکا و اسرائیل بوده اند، متعهد است، ارزش‌هایی چون کنترل، توازن قدرت و قوه قضائیه مستقل.

GettyImages-1258491950

«وای نت» به نقل از یک منبع آمریکایی آگاه به جزئیات نوشت که هریس پس از اطلاع از حضور سیمچا روتمن، عضو کنست و یکی از معماران طرح بازنگری عمیق ساختار قضایی اسرائیل، عبارت استقلال قضایی را اضافه کرده بود. کوهن از کنش هریس آزرده شد و به کان نیوز گفت که اگر از کاملا هریس بپرسیم که چه چیزی در باب اصلاحات قضایی آزارش می‌دهد، او نمی‌تواند یک بند بیاورد. تایم نایدز، سفیر ایالات متحده که زمان کوتاهی را در اسرائیل صرف آرام کردن تنش‌های حاکم کرده با کوهن تماس داشت تا در این باره صحبت کند. او بعد از آن در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که هریس به سادگی سخنان جو بایدن و کابینه اش درباره برنامه تضعیف قوه قضائیه اسرائیل را تکرار کرده است.

کوهن پس از آن یک عذرخواهی نیم بند ارائه کرد و گفت که من برای متحدمان آمریکا و معاون رئیس جمهوری آمریکا، دوست واقعی اسرائیل احترام بسیاری قائل هستم. او افزود، اصلاحات حقوقی  یک موضوع داخلی است که در حال حاضر در مرحله تحکیم شرایط و رایزنی قرار دارد.

بازیگری فاقد سیاست خارجی

کوهن قرار است تا پایان سال سمت خود را به اسرائیل کانتز، وزیر انرژی کابینه نتانیاهو واگذار کرده و پس از آن به به سمت پیشین خود(ریاست موساد) بازگردد. این وضعیت یادآور توصیف کیسینجر از اسرائیل به عنوان بازیگری فاقد سیاست خارجی است، بازیگری که صرفا درگیر سیاست‌های داخلی است. با این حال ماهیت پیچیده و سردرگم، غیرمنطقی و ناهماهنگ کابینه افراطی اسرائیل و سیاست‌هایش حتی از شخصیت سازی‌های کیسینجر هم فراتر رفته است.

یکی دیگر از چالش‌هایی که به سیاست خارجی اسرائیل تلنگری جدی زد مرتبط است با اظهارات ایلان ماسک درباره  جورج سوروس، سرمایه گذار و میلیاردر یهودی، اظهاراتی که باعث شد وزارت امور خارجه در اعتراض به لحن یهودستیزانه‌ای که به کار رفته، متنی را توئیت کند. پسر نتانیاهو نیز بارها با انتشار پیام هایی در توئیتر پدر و کابینه تحت رهبری‌اش را قربانی سیاست‌های ضد اسرائیلی بایدن قلمداد کرده و موجب شده تا روابط دو بازیگر سردتر شود.

با این همه بعد از به چالش کشیده شدن او توسط مقام های آمریکایی و اسرائیلی و سفرش به ایالات متحده، توئیترش هم آرام گرفت.

نخست وزیری با دستان بسته

یک منبع دیپلماتیک فعال در بیت المقدس که نخواست نامش فاش شود در این باره به المانیتور گفت که نخست وزیر باید به فکر خاموش کردن عناصر سرکش کابینه باشد با این همه او نمی تواند این کار را انجام دهد چرا که به واسطه ائتلافی که تعریف کرده، دستانش بسته است.دیپلمات کهنه ماکارر اسرائیلی این وضعیت را بی سابقه خواند.ایتامار بن گویر، وزیر امنیت اسرائیل همچنان به کوه معبد می‌رود و اسرائیل را ناچار می‌کند تا به جهان اطمینان دهد که قصد برهم زدن نظم حاکم بر اماکن مقدس را ندارد.

4444444444444444444

روابط میان اسرائیل و ایالات متحده در طول این سال‌ها درگیر چالش‌های جدی شده است؛ با این همه بسیاری از مشکلات به سرعت حل شده‌اند. اما اخیرا کابینه آسیب پذیرتر از هر زمان دیگر شده است. هفته اخیر دفتر نتانیاهو چهره‌ای افراطی را به تیم ارتباطی‌اش اضافه کرد، گیلاد زویک بارها بایدن را به چالش کشیده و گفته که او برای تصدی عنوان ریاست جمهوری مناسب نیست و ایالات متحده را به سوی ویرانی سوق خواهد داد. با این همه بعد از فشارهای تحمیلی، ناچار شد از موضعش عقب نشینی کند.

وقتی افراطی ها زمام امور را در دست می گیرند

امروز می توان گفت که نتانیاهو دیگر آن رهبر محتاط و عمل گرا نیست. یکی از منابع دیپلماتیک که نخواسته نامش فاش شود در این باره به المانیتور گفته که آمریکایی ها حقیقتا نمی‌توانند درک کنند که چرا اسرائیل درگیر چنین جنونی شده است. شاید به دلیل هراس از توافق هسته ای با ایران یا هرگونه موضع حداقلی در این باره.برخی مواقع نتانیاهو ناچار است تا به آشفتگی‌های حاکم ایجاد شده توسط کابینه اش پایان دهد که راه حل آن فراتر از هشدار به وزیران کابینه‌اش است. او باید اقدام‌های گسترده تری را انجام دهد از جمله پذیرش پروژه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی در ازای عادی سازی رابطه با این کشور یا توافق میان تهران و واشنگتن در برابر صلح با ریاض.اگر چنین طرحی در حال آماده شدن باشد، آشکارا هزینه سنگینی بر اسرائیل تحمیل خواهد کرد. نتانیاهو باید از حمایت کنگره برای ارائه امتیازهای گسترده به سعودی ها از جمله فن آوری هسته ای و غنی سازی اورانیوم حمایت کرده و همچنین در باب مسئله فلسطین امتیازهایی بدهد. یکی از منابع دیپلماتیک آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره به المانیتور گفت که با تمام احترامی که برای آرزوی بزرگ نتانیاهو جهت صلح با عربستان قائل هستم، اما نظاره کردن انفعال نتانیاهو بسیار سخت است.