به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند:

سخنرانی زلنسکی در ۵۰۰ امین روز پس از آغاز جنگ

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه همزمان با گذشت پانصد روز از آغاز تهاجم نظامی روسیه به کشورش از جزیره مار در دریای سیاه بازدید کرد.

اوکراین در ابتدای جنگ در این جزیره که در دریای سیاه واقع شده است بر نظامیان روسیه غلبه کرد. جزیره مار در پی آغاز تهاجم نظامیان روسیه به اوکراین به تصرف نیروهای روس در آمد اما آنها در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ مجبور به تخلیه این جزیره شدند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدئویی همزمان با سفرش به جزیره مار اظهار داشت: «امروز در جزیره مار هستیم که هرگز به تسخیر اشغالگر در نخواهد آمد. همانطور که بقیه خاک اوکراین به تسخیر در نخواهد آمد زیرا ما کشوری شجاع هستیم.»

کی‌یف: از بمب‌های خوشه‌ای در روسیه استفاده نخواهیم کرد

وزیر دفاع اوکراین متعهد شد که کشورش از بمب‌های خوشه‌ای در روسیه استفاده نخواهد کرد. ولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، ضمن استقبال از تصمیم آمریکا برای عرضه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین گفت که این اقدام به آزادسازی سرزمین‌های اوکراین و نجات جان سربازان اوکراینی کمک خواهد کرد. او در عین حال وعده داد که اوکراین در استفاده از بمب‌های خوشه‌ای با شرکای خود هماهنگی خواهد داشت و سابقه استفاده از آنها را به دقت ثبت و ضبط خواهد کرد.

ترامپ تلفن همراه دستیارانش را شنود می‌کرد

مایلز تیلور، دستیار ارشد کریستن نیلسن وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا در کتاب تازه خود که قرار است به‌زودی منتشر شود، فاش کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تلفن همراه دستیارانش را شنود می‌کرده است تا افشاگران احتمالی اطلاعات را دنبال کند.

وی در این کتاب که در اختیار شبکه ان‌بی‌سی قرار گرفته است، مدعی شد این دستیاران درباره روشی که دونالد ترامپ اسناد طبقه‌بندی‌شده را برای خود نگه می‌داشته است، نگران بودند.

این در حالی است که دونالد ترامپ همواره افرادی را که این اطلاعات را افشا کرده و در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند، «خیانتکار» خوانده است. وی همچنین اتهاماتی جنایی علیه کسانی که اطلاعات را بیرون از دولتش فاش کرده‌اند، مطرح کرده است.

تیلور در کتابش نوشت در یک زمان، سارا ساندرز سخنگوی سابق کاخ سفید به جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هشدار داد که ترامپ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشنگتن پست را در یک مصاحبه، در اختیار یک خبرنگار قرار داده است.

استولتنبرگ: اوکراین روزی به عضویت ناتو در خواهد آمد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه بدون اشاره به تاریخ و یا دوره‌ زمانی مشخصی تاکید کرد که اوکراین روزی به عضویت ناتو در خواهد آمد.

آقای استولتنبرگ در جریان یک نشست خبری در مقر ناتو در بروکسل گفت که رهبران ۳۱ کشور عضو این ائتلاف نظامی-امنیتی در جریان نشست هفته آینده خود در ویلنیوس بر لزوم عضویت اوکراین در زمان مقرر تاکید خواهند کرد.

عربستان؛ رتبه اول استراتژی دولتی هوش مصنوعی در جهان

المانیتور نوشت: بر اساس بررسی ای که توسط Tortoise Media درمورد شاخص هوش مصنوعی منتشر شد، عربستان سعودی در دسته بندی «استراتژی دولتی» پیشتاز شد. ایالات متحده بالاتر از چین و سنگاپور بهترین امتیاز کل را در همه دسته‌ها به دست آورد.

به گزارش«انتخاب»؛ در ادامه این مطب آمده است: اسرائیل تنها دولت منطقه بود که در فهرست 10 دولت برتر جهان  در رتبه هفتم از نظر شاخص کلی هوش مصنوعی قرار گرفت، در حالی که عربستان سعودی در جایگاه سی و یکم قرار گرفت. امارات متحده عربی که یک وزیر هوش مصنوعی دارد، بالاترین رتبه کشور عربی را در رتبه 28 از نظر شاخص کلی کسب کرد.

آنها در میان فهرستی از 62 کشور هستند که با استفاده از بیش از 100 شاخص برای اندازه‌گیری سطوح هوش مصنوعی در مقوله‌های مختلف از جمله استعداد، زیرساخت، تحقیق و توسعه و فعالیت‌های تجاری علاوه بر استراتژی دولت، بررسی شده‌اند.

عربستان سعودی در صدر جدول جهانی استراتژی دولت هوش مصنوعی قرار دارد که عمق تعهدات و استراتژی های مخارج ملی را بررسی می کند.

هشدار موج گرمای شدید برای شهروندان آلمان و اتریش

آلمان و اتریش به دلیل موج گرما به سالمندان و افراد دارای شرایط خاص هشدار دادند از حضور در فضای باز خودداری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا - دولت آلمان به افراد مسن، افراد دارای بیماری های خاص، زنان باردار و والدین دارای فرزندان خردسال هشدار داد با توجه به پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش شدید دما در آخر هفته، در مکان‌های خنک حضور داشته باشند.

اداره هواشناسی آلمان DWD، پیش بینی کرد که با رطوبت بالا به ویژه در غرب کشور در روز شنبه ممکن است دما تا 35 درجه سانتیگراد افزایش یابد. وزارت بهداشت آلمان از مردم خواست تا در خانه بمانند، مایعات کافی مصرف کنند و از فعالیت های شدید به ویژه در طول روز خودداری کنند.

اتریش هم پیش بینی کرده دمای هوا در روز دوشنبه در این کشور به 35 درجه سانتی‌گراد برسد و یک خط تلفن رایگان برای مردم برای دریافت راهنمایی‌ درباره نحوه مقابله با گرما اختصاص داده است

وعده مشاور السودانی برای تغییرات عمده در نهادهای دولتی

هشام الرکابی مشاور رسانه ای محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق امروز(شنبه) از تغییرات قریب الوقوع در نهادهای دولتی این کشور در روزهای اتی خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، الرکابی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «تغییرات امنیتی جاری در بغداد و برخی استانها آغاز فرایند اصلاحات امنیتی و اداری است که نخست وزیر از ابتدای تشکیل دولت وعده داده بود.»

وی افزود: «این تغییرات با برنامه دولت السودانی همخوانی دارد.»

مشاور رسانه ای السودانی خاطرنشان کرد: «روزهای آینده تغییرات زیادی در نهادهای دولتی به هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان عراقی رخ خواهد داد

بیست و هفتمین شنبه اعتراضی؛ تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی علیه تغییرات قضایی

‌ ده‌ها هزار اسرائیلی شامگاه شنبه،  در شهرهای مختلف این کشور علیه تلاش‌های تازه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، برای تصویب «لایحه تغییرات قضائی» تجمع اعتراضی برگزار کردند. بدین ترتیب، اعتراضات بزرگ خیابانی مخالفان کابینه وارد بیست و هفتمین هفته متوالی خود شده است. به گزارش رویترز، شهر تل آویو، مرکز تجاری اسرائیل، روز شنبه شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات علیه «لایحه تغییرات قضائی» در هفته‌های اخیر بود. 

اعتراضات به لایحه تغییرات قضایی از دی ماه پارسال آغاز شد. بنیامین نتانیاهو هفتم فروردین، در حالی که دامنه اعتراضات به اعتصابات گسترده و بزرگ کشیده شده بود، اعلام کرد که «برای جلوگیری از جنگ داخلی»، طرح تغییرات قضایی در مجلس را در این مرحله متوقف کرده و آن را به دوره تابستانی مجلس محول می‌کند. در همین زمینه، نتانیاهو اواخر خردادماه اعلام کرد که قضد دارد به رغم مخالفت ائتلاف اپوزیسیون «لایحه تغییرات قضائی» را بار دیگر به جریان بیاندازد.

قرار است کنست، پارلمان اسرائیل هفته آینده بخشی از این لایحه را به رای بگذارد. این تغییرات قضایی باعث خواهد که برخی از اختیارات دیوان عالی در قبال کابینه محدود شود.

لایحه تغییرات قضایی انتقادهای بی‌سابقه آمریکا و کشورهای غربی دیگر متحد اسرائیل را نیز از دولت بنیامین نتانیاهو درپی داشته و جو بایدن در شش ماه گذشته از دیدار با آقای نتانیاهو خودداری کرده است. این لایحه، اقتصاد اسرائیل را نیز متلاطم کرده، سرمایه‌گذاری خارجی و ارزش پول اسرائیل را به‌شدت کاهش داده است.

دو سال خطرناک برای تایوان

شی جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست چین همزمان با تیرگی روابط چین و آمریکا و تشدید تنش در تنگه تایوان از نیروهای نظامی رژیم خود خواست تا برنامه‌ریزی‌های جنگی و دفاعی خود را گسترش دهند. به گزارش رسانه دولتی شین هوا، شی جین پینگ در جریان بازدید از مقر فرماندهی نیروهای شرق ارتش چین مدعی شد که جهان وارد دوره‌ای جدید از بی‌نظمی و تغییر شده است و وضعیت امنیت چین نیز ناپایدارتر و نامعلوم‌تر شده است و از نیروهای نظامی خواسته است که «برنامه‌ریزی جنگ و مبارزه را گسترش دهند تا احتمال پیروزی در نبردهای واقعی را افزایش دهند.»

به گفته چانگ یانتینگ، معاون سابق نیروی هوایی تایوان و استاد مهمان دانشگاه تسینگ‌هوا در تایوان، تأکید آقای شی بر آمادگی نظامی و آماده‌باش برای جنگ با رخدادهای فعلی در عرصه بین‌المللی مربوط است که شامل تنش‌های نظامی بین ایالات متحده و چین، همچنین جنگ‌های اقتصادی، مالی، تجاری، فناوری و غیره.معاون سابق نیروی هوایی تایوان گفته: «شی جین‌پینگ» می‌خواهد آمادگی‌ها برای جنگ را تقویت کند و تایوانی‌ها نمی‌توانند به آن بی‌توجه باشند. به ویژه ایالات متحده معتقد است که از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ زمانی بسیار خطرناک برای تایوان است.