فایننشال تایمز : اوج گیری کووید، تهدیدی برای ریکاوری آمریکا

آمارهای تازه حاکی از ثبت رکورد ١ میلیون و دویست هزار کیس جدید مبتلا به کرونا در هفته ی اخیر بوده و بیش از ٢٧٠٠ فوتی در روز  مجموعا ١٢ هزار و چهارصد و شصت و هشت نفر فقط در هفته ی گذشته در آمریکا جان خودشون رو از دست دادن و از همه بدتر این که مسئولین در ایالت کالیفرنیا و پنسیلوانیا هشدار دادن که واحد‌های مراقبت های ویژه دارن کاملا پر میشن و تا آخر ماه ممکنه امکان بستری بیمار بیشتر رو نداشته باشن

که به موجب این اخبار اقتصاد دان ها خوش بینیشون نسبت به ریکاوری اقتصاد در ایالات متحده کاهش پیدا کرده

به طور مشخص در مورد بازار کار، آمریکا در ماه گذشته (نوامبر) فقط موفق به ایجاد ٢۴۵ هزار شغل جدید شد که دلیل عمده ی این افت در اشتغال زایی اوج گرفتن بیماری کرونا در این کشور معرفی شده.

بسیاری از اقتصاددان ها معتقدن با وجود این شرایط چاره ای جز اتخاذ سیاست های حمایتی برای تحریک اقتصاد نداریم و

رییس جمهور منتخب آقای بایدن هم برنامه ی فوری تخصیص اعتبار از طرف دولت جهت شدت دادن به روند ریکاوری دارد که با توجه به فضای دو قطبی کنگره، بعید به نظر میاد که بتواند این برنامه را اجرا کند.

در این میان حساسیت هایی که سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد تأیید واکسن های کرونا دارد هم مزید بر علت شده و به نظر میرسد شروع روند ریکاوری اقتصاد در آمریکا به این زودی ها نباشد و این موضوع به شدت اوضاع را برای بزرگ ترین اقتصاد جهان چالشی می‌کند.

دستاورد جدید دانشگاه برکلی کالیفرنیاست

محققین این دانشگاه با استفاده از فناوری CRISPR، آزمایش جدیدی را برای تشخیص کووید ۱۹ ارائه کردند که در آن از دوربین گوشی های هوشمند استفاده میشود و بین ١۵ تا ٣٠ دقیقه نتیجه دقیق را مشخص می‌کند

نقطه ی قوت این روش تست سرعت و دقت بالای آن است که تست های رایج پی سی آر از آن بی بهره هستند.

این روش همین طور توانایی تخمین تعداد ویروس ها در یک نمونه را داره که به پزشک ها کمک بزرگی در جهت میزان درگیری بیمار میدهد و به این شکل میتوانند پیش بینی کنند که بیمار چه مدت زمانی را برای بهبود نیاز دارد و چه مدت باید قرنطینه بشود.

روش تست رایج پی سی آر به این صورته است که یک آر ان ای ویروسی شده رو جدا می‌کند و بعد آن را تبدیل به دی ان ای می‌کند و بعد مقاطع دی ان ای را برجسته می‌کنه به نحوی که این مقاطع به راحتی قابل تشخیص بشوند.

روش تست تشخیصی جدید از فناوری پروتیین هوشمند کریسپر بهره میگیره که مستقیما به مقاطع آر ان ای متصل میشود و دیگر نیازی به تبدیل به دی ان ای و برجسته کردن مقاطعش نیست که باعث میشود زمان مورد نیاز برای آنالیز تست به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

که خب دستاورد فوق العاده پر اهمیتی در جهت مقابله با کرونا میباشد خصوصا برای مکان هایی که دسترسی به تست های رایج وجود ندارد.

در این تست پروتئین کریسپر هوشمند وارد بدن میشود و هر وقت ویروس کووید ١٩ به این پروتئین هوشمند حمله می‌کند، با ورود آر ان ای ویروس، کریسپر فعال میشه و آر ان ای ویروسی را نشان دار می‌کند که نشان دار شدنش توسط دوربین گوشی های هوشمند قابل شناسایی است.

محققین این پروژه گفته اند که میشود از این روش برای دیگر بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن هم استفاده کرد و هدف نهایی ساخت دستگاه هاییست که بشود از آن ها به صورت خانگی استفاده کرد تا هر چه سریع تر متوجه درگیری بدن با ویروس بشویم و به این ترتیب پروسه ی درمان راحت تر و کم دردسرتر طی بشود.