اکونومیست : با خطر بازگشت تورم

نرخ تورم پایین که اساس سیاست گذاری های اقتصادی کشورهای توسعه یافته س ممکن است ادامه دار نباشد و با خطر بازگشت تورم مواجه هستیم .  

بسیاری از اقتصاددان ها معتقد هستند که تورم در کشورهای پیشرفته خیلی وقت است که مرده و اساسا به همین دلیله که دولت ها میتوانند دست و دل بازانه خرج کنند و با استفاده از منابع بانک های مرکزی به مبارزه با آثار اقتصادی همه گیری کرونا بپردازند و به روی خودشان نیاورند که بعضاً بدهی های آن ها ١٢۵ درصد تولید ناخالص داخلیشان را تشکیل میدهد.

همه ی این دست و دل بازی ها وقتی می‌تواند ادامه داشته باشه که در سال ٢٠٢١ اقتصاد غیر تورمی داشته باشیم.

ولی بسیاری از مخالفان فرضیه ی مرگ تورم معتقدند که اقتصاد جهان بعد از همه گیری کرونا می‌تواند تورم های بالا را تجربه کند

روی دادن تورم، حتی اگر احتمال کمی داشته باشد، نگران کننده است چرا که انباشت بدهی ها در اکثر کشورها بالاست و منابع بانک مرکزیشان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و به نظر اکونومیست دولت ها باید خود را برای مقابله با موج تورمی احتمالی ولو این که احتمالش ضعیف باشد آماده کنند.

قبل از همه گیری کرونا کسادی های بازار کار خیلی روی قیمت ها اثر نمیگذاشتند اما کرونا باعث شد تعداد قابل توجهی از مردم شغلشان را از دست بدهند و جهان در حال حاضر با ارتشی از بیکاران مواجه است

اکونومیست موضع محافظه کارانه ای گرفته و گفته هر چند به طور کلی پیش بینی در علم اقتصاد خیلی جایی ندارد و روند ها و عوامل دخیل به قدری زیاد هستند که نمیشود عملا چیزی را با قطعیت پیش بینی کرد ولی استدلال های کسانی که تورم را پیش بینی می‌کند استدلال های نسبتا قوی ایست سیاست های پولی دولت ها در سال ٢٠٢٠ سیاست های بی سابقه و افراطی ای بوده

دولت ها درخواست کردند و بانک های مرکزی هم بدون معطلی منابعشان را در اختیار دولت ها گذاشتند.

تعلیق گلوبالیزیشن

مردم به واسطه ی خانه نشینی نتوانستند پولی خرج کنند و پول هایشان در بانک ها انباشته شده و این مردم محض این که واکسینه بشوند و از شر قرنطینه ها خلاص شوند تبدیل به خیل عظیمی از مصرف کنندگان میشوند که هیجان زده به تلافی دوران همه گیری بیشتر خرج خواهند کرد نتیجه ی این تمایل به خرج کردن بیشتر این میشود که عرضه کنندگان در بازارها مجددا سرپا شده و توان تولیدشان را افزایش میدهند که موجب افزایش قیمت ها خواهد شد نویسنده ادامه داده جهان باید توان مقابله با این انفجار تورمی موقت رو پیدا کنه.

کسانی که تورم را پیش بینی می‌کنند، استدلال میکنند که قضیه به همین جا ختم نمیشود و افزایش قیمت بیشتری را شاهد خواهیم بود چرا که عوامل کنترل تورم در خیلی از کشورها دیگر کارایی سابق را ندارند به عنوان مثال در خیلی از کشورهای غربی و آسیایی جمعیت به سمت پیری میرود که معنای آن کمبود نیروی کار است و کم شدن نیروی کار یعنی ظهور تورم.

برای سال های متمادی گلوبالیزیشن و تجارت جهانی بازارهای کارآمدی را برای کالا و نیروی کار ایجاد کرد ولی اخیرا گلوبالیزیشن توسط خیلی از کشورها به حالت تعلیق درآمده. نویسنده در پایان گفته پدیده کرونا آثار مخرب بسیاری بر دنیا داشته و خطر بازگشت تورم هم می‌تونه یکی از این آثار باشد .