سفر علیرضا زاکانی، شهردار تهران به همراه برخی از معاونان و مدیران شهری موضوع تذکر برخی از اعضای شورا به شهرداری بود. مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در تذکری گفته بود: در شرایط اقتصادی و معیشتی که مردم با آن مواجه هستند، حساسیت های ویژه ای در مورد سفرهای خارجی وجود دارد. حضور شهردار تهران در شهر دوشنبه حتما ضروری بوده، اما اینکه چند نفر با آقای زاکانی رفته و چه ضرورتی داشته که همراه ایشان به تاجیکستان بروند برای شورا شفاف نیست. 

حبیب کاشانی نیز درخواست کرده کمیته سفرهای خارجی به سوالات مطرح‌شده درخصوص این سفر به شورا گزارش بدهد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم می‌گوید: نامه‌ای در این رابطه به شورا نوشته شده، اما این نامه به دلیل خراب شدن سیستم اتوماسیون نیامده و دیروز نامه را دستی آورده‌اند. اعضای شورا از سفر اطلاع داشته، اما این اطلاع رسمی نبوده است.

علیرضا نادعلی،‌ سخنگوی شورای شهر تهران به اکوایران می‌گوید: از سفر آقای زاکانی به تاجیکستان اطلاع داشته و برخی از اعضا مانند او در جریان این سفر بوده‌اند. به گفته نادعلی، مهدی چمران رئیس شورای شهر هم در جریان این سفر بوده است. 

او درخصوص کمیته سفرهای خارجی می‌گوید: ازسوی شهرداری درخواست معرفی عضو شورا برای حضور در این کمیته مطرح شده که باید شورا این عضو ناظر را معرفی کند. او توضیح می‌دهد: موضوع سفرهای خارجی در هم‌اندیشی اعضای شورا مطرح شده و نظر بر این بوده که افراط و تفریط در این حوزه نشود؛ به‌طور مثال در اکسپوی دبی قرار بود سه نفر از شورا حضور داشته باشند که درنهایت دو نفر به این سفر رفتند. 

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: از طرفی نمی‌خواهیم درگیر سفرهای پی در پی شویم، از طرفی نیز نباید خودمان را از رصد آخرین اتفاقات دنیا در این حوزه محروم کنیم. همچنین سفر به تاجیکستان و شهر دوشنبه که از نظر زبانی و فرهنگی به ما نزدیک است از نظر دیپلماسی شهری مهم بود.

نادعلی درخصوص تعداد مسافران تاجیکستان و حاشیه هایی مانند کرایه هواپیمای چارتر برای این سفر خارجی توضیحی نمی‌دهد و می‌گوید: مسوولان شهری باید در این خصوص شفاف‌سازی کنند.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران جزئیات تازه‌ای از سفر به شهر دوشنبه به اکو ایران می‌گوید: سفر به تاجیکستان برای یک دیدار دوجانبه نبوده، بلکه برای شرکت در اجلاس عمومی مجمع شهرداران آسیایی بوده که به دعوت مشترک دبیرخانه‌ی مجمع شهرداران آسیایی و شهردار دوشنبه انجام شده است. از ایران 9 شهر برای حضور در این مجمع ثبت نام کرده‌اند که درنهایت 8 هیات از  ایران در این اجلاس شرکت کردند. 

محمدخانی با اشاره به اینکه برای حضور این 8 گروه که بیش از 30 نفر شرکت‌کننده بودند، سه راه برای پرواز به شهر دوشنبه داشتیم؛ نخست تنها پرواز مستقیم از مشهد به شهر دوشنبه که این پرواز پنجشنبه انجام می‌شد درصورتی‌که زمان اجلاس چهارشنبه صبح بود. بنابراین امکان تنها پرواز داخلی منظم را از دست دادیم. راه دیگر پرواز از شهری واسط بود که باید از شهر استانبول یا دبی به شهر دوشنبه می‌رفتیم که این روش هزینه ارزی بالایی داشت و زمان سفر نیز طولانی بود؛ بنابراین برای کاهش هزینه ها و کوتاه شدن مسیر این روش نیز کنار گذاشته شد. روش سوم این بود که با توجه به تعداد اعضای شرکت‌کننده از طرف ایران در این اجلاس پروازی که از گرگان به شهر دوشنبه بود را به تعداد 38 نفر بلیط خریداری کنیم به این صورت که تعداد هیات ایرانی قبل از لغو سفر شهر کرج، همین تعداد بود. تفاهم کردیم که هزینه سفر تهران-گرگان پرداخت شود و سفر از مهرآباد به شهر دوشنبه انجام شود. بنابراین نه هزینه سفر به شهر خارجی ثانویه را می‌دادیم و هم زمان سفر کوتاه می‌شد. هواپیما به صورت چارتر کرایه نشده بود، بلکه هواپیما کلا 40 صندلی داشت که هیات شهرهای  ایرانی نیز قبل از لغو یکی از شهرها  38 نفر بود و بعد از آن نیز بیش از 30 نفر مسافر داشت که به صورت یکجا از شرکت هواپیمایی خریداری شدو هزینه بلیت نیز از سوی شهرداران به حساب شهرداری تهران واریز شد . 

محمدخانی  درخصوص تعداد هیات تهرانی نیز توضیح می دهد : 12 نفر به طور رسمی از شهرداری تهران که شامل سه معاون، شهردار و برخی مدیران شهری حضور داشتند. او این نکته را یادآوری می‌کند که شهرداری تهران به عنوان متولی و موسس مجمع شهرداران آسیایی در این اجلاس حضور داشته و در تمامی ادوار حضور هیات ایرانی پررنگ بوده است و دبیرخانه دائمی آن نیز در تهران فعالیت می‌کند.

او تاکید می‌کند در این دیدار  به جز حضور در اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز در حاشیه‌ی این اجلاس انجام شد ازجمله دیدار با وزیر کشور تاجیکستان، رئیس گردشگری، وزیر فرهنگ، وزیر آکادمی علوم، شهردار دوشنبه و برخی از شهرداران دیگر انجام شد.

سخنگوی شهردار تهران  درخصوص اطلاع‌رسانی به شورا در خصوص این سفر هم توضیح داد: براساس روال عادی، شهرداری تهران طی نامه‌ای به رئیس شورای شهر این سفر را اطلاع داده بود و از رئیس شورا درخواست کرده بود نماینده‌ای از سوی شورا برای این سفر معرفی شود که نائب‌رئیس شورا معرفی شده بودکه به دلیل برگزاری اجلاس شورای عالی استان‌ها در همین زمان در روزهای منتهی از همراهی در این سفر عذرخواهی کرد.

از ابتدای مدیریت شهری جدید، مدیران شهری سه سفر خارجی داشتند؛ نخست سفر مدیران شهری به بارسلون برای حضور در اجلاس UCLG و همچنین برخی از مدیران شهری و اعضای شورا سفری به اکسپوی دبی داشتند و این سومین سفر خارجی مدیران شهری است.