به گزارش اکو ایران ،هنوز سفرهای خارجی مدیران تازه شهری در سامانه شفافیت ثبت نمی شود، آخرین سفر ثبت شده در این سامانه مربوط به سفر محسن پورسیدآقایی به روسیه است که درسال 98 انجام شده است .  احمد صادقی عضو شورای شهر تهران هم مدتی پیش درباره سفرهای خارجی مدیران شهرداری تذکری داده و گفته بود که ما در کمیته شفافیت شورای شهر از این سفر رفتن اطلاع نداشتیم.

درنخستین سفر خارجی مدیران شهری ، سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به نمایندگی از شهردار تهران در اجلاس یو سی ال جی که در شهر بارسلون برگزار می شود شرکت کرد . در این سفر سه نماینده از شهرداری و شورای شهر  تهران هم  برای حضور در کنگره جهانی شهر هوشمند که در این شهر برگزار شده بود، شرکت کردند.در این اجلاس ،محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اوری و ارتباطات شهرداری تهران،علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران و مسئول پروژه ای که در این اجلاس مورد تقدیر قرار گرفته، حضور داشتند.  همچنین یک خبرنگار از مرکز ارتباطات برای پوشش این دو رویداد این تیم را همراهی می کرد .

در این مدت برخی مدیران شهری نیز سفری به اکسپودبی داشتند . امروز نیز اعضای شورای شهر مطلع شدند که شهردار تهران به همراه برخی از معاونان و مدیران شهری برای حضور در ششمین اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی به شهر دوشنبه تاجیکستان، رفته است .این اجلاس با موضوع «سرمایه اجتماعی شهری، اعتماد و مشارکت عمومی» برگزار می‌شود.درحالی مدیران شهری به سومین سفرخارجی خود می روند که هنوز شورای شهر نمایندگان خود را به کمیته سفرهای خارجی معرفی نکرده است و دو عضو ناظر شورا همچنان در این کمیته مشخص نشده اند .

براساس آیین‌نامه اعزام مأموران و هیئت‌های شهرداری تهران به خارج از کشور کمیته‌ی سفرهای خارجی متشکل ازمعاون مالی، اداری شهرداری تهران، معاون هماهنگی وبرنامه‌ریزی شهرداری تهران ، رئیس حراست کل شهرداری تهران، مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران و  دو نفرنماینده منتخب از سوی شورای اسلامی شهر تهران (به‌ عنوان ناظر) است .

براساس توضیحات سایت اطلاع رسانی شهرداری تهران ،مجمع شهرداران آسیایی نخستین بار در سال ۲۰۰۸ و با هدف افزایش همکاری‌های شهر با شهر در سطح قاره آسیا از طریق مشارکت فعال شهروندان شهرهای آسیایی با ابتکار شهرداری تهران تاسیس شد.دبیرخانه این مجمع با استفاده از پتانسیل‌های موجود، فعالیت‌های خود را در راستای تعامل و همگرایی بیشتر شهرهای بزرگ آسیایی، توسعه شهری و تحقق استانداردهای بالای زندگی در سراسر آسیا آغاز کرد.

این دبیرخانه از توسعه شبکه‌های جدید بین شهرهای آسیایی به منظور تبادل اطلاعات، سازماندهی رویدادهای بین المللی، نوآوری‌ها و ابتکارات در قالب طرح‌های پژوهشی مشترک و برنامه‌های آموزشی پیشنهادی حمایت می‌کند. این دبیرخانه تاکنون موفق به برگزاری ۷ دوره اجلاس بین المللی هیات اجرایی و ۵ دوره اجلاس بین المللی مجمع عمومی شده و توانسته با همکاری سایر سازمان های بین المللی حوزه مدیریت شهری اقدامات ارزشمندی را به ثمر بنشاند.

مطابق با تصمیمات اتخاذ شده و چارچوب برگزاری جلسات مجمع عمومی این دبیرخانه، شهرداری شهر دوشنبه، پایتخت جمهوری تاجیکستان امسال میزبان برگزاری این دوره از اجلاس با موضوع «سرمایه اجتماعی شهری، اعتماد و مشارکت عمومی» است.

مفهوم سرمایه اجتماعی به طور کلی دارای ابعاد مختلفی همچون اعتماد، مشارکت و شبکه‌های اجتماعی است. در عین حال ضرورت توجه به ابعاد هنجاری اعتماد و اهمیت مشارکت عمومی و شهروندی در راستای اثرگذاری بر تصمیمات بین المللی و اثرگذاری بر جایگاه شهرها و کشورهابر مبنای مرکزیت در شبکه های اجتماعی بین المللی، به عنوان مهمترین اصول در سنجش سرمایه اجتماعی بین شهرها و کشورها شناخته می شوند.