روز گذشته شهردار تهران  تفاهمنامه ای با  بنیاد مسکن انقلاب جهت پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مردم تهران امضاکرد . بسیاری ازاعضای شورای شهر تهران اطلاعی از جزییات این تفاهنامه ندارند . همان طور که ازساز وکار قرارگاه مسکن اطلاع چندانی ندارند . امروز حبیب کاشانی در تذکری به شهردار تهران به ایجاد این قرارگاه اشاره کرد و گفت : در اخبار دیدیم آقای شهردار فرموده اند که قرارگاه جهادی مسکن درست شده است و قول این را داده‎اند که در ۱۴۰۱ ، صد و هشتاد هزار مسکن در تهران ساخته شود.

وی ادامه داد: این موضوع ابهام دارد و افرادی که در مناطق (کارمندان) مراجعه می‌کنند استنباطشان این است که این برای کارمندان ساخته می‌شود و مردم فکر می‌کنند برای مردم است. ما در جهت تعهداتی که دولت در باب ساخت مسکن چهار میلیونی که قول داده است نیز چنین ابهاماتی داریم. لذا خواهش می‎کنم که آقای شهردار حداقل اعضای شورا را در این خصوص توجیه کنند؛ چراکه ما در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه ای برای این کار تخصیص نداده ایم و طبیعتا این کار شهرداری در راستای حمایت از دولت است و ممکن است که ما فقط تسهیلات را فراهم کنیم و لذا این توقع در همکارهای ما و مردم ایجاد نشود که  در شهرداری تهران مسکن می‌دهند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: به نظرم این موضوع که افتتاح ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال ۱۴۰۱ توسط شهرداری اعلام شده است  به این صورت است که فقط در جهت قولی که دولت داده شهرداری تسهیل گری می ‌کند. یعنی کار، زمین، ساخت و ساز را خود دولت انجام می‎دهد و موانعی که در بحث ساخت و ساز و پروانه است را مدیریت شهری حل می‌ کند. اگر چنین است، موضوع را به این صورت بگوییم که خدای نکرده نه توقعی برای مردم تهران و نه توقعی برای کارمندان ایجاد شود.

اما روز گذشته شهردار تهران در حاشیه امضای این تفاهنامه از پذیرفتن مسئولیت های دیگری هم در بخش ساخت و ساز خبرداده از جمله تامین زمین . زاکانی با بیان اینکه شهرداری از طریق تامین زمین و پروانه و مشارکت دادن مردم و نهادها در ساخت، شرایطی را فراهم می‌کند که بالطبع بخشی از آن مربوط به سازنده است و قدر و سهم شهرداری هم مشخص می‌شود، گفت: ما در سهم خود در حال سیاست گذاری هستیم تا بتوانیم به کسانی که از درآمدهای پایینی برخوردار هستند، این مسکن‌های استطاعت پذیر را بدهیم. همچنین بخشی را هم استیجاری می‌کنیم که در اختیار زوج‌های جوان و افراد نیازمند قرار گیرد.

او به رسانه ها گفته است که  ما برنامه‌ریزی شروع ساخت حدود ۱۸۰ هزار مسکن را برای سال آینده داریم تا بتوانیم از تسهیلات استفاده کنیم. این مسکن‌ها بزرگ مقیاس نیست و استطاعت پذیر است.

شهردار تهران ادامه داد: شهرداری از طریق تامین زمین و پروانه و مشارکت دادن مردم و نهادها در ساخت، شرایطی را فراهم می‌کند که بخشی از آن مربوط به سازنده است و قدر و سهم شهرداری هم مشخص می‌شود. ما در سهم خود در حال سیاست‌گذاری هستیم تا بتوانیم به کسانی که از درآمدهای پایینی برخوردار هستند، این مسکن‌های استطاعت‌پذیر را بدهیم؛ همچنین بخشی را هم استیجاری می‌کنیم که در اختیار زوج‌های جوان و افراد نیازمند قرار گیرد و به نوعی دغدغه‌های ما درخصوص خانوارها در موضوع معیشت و سبد مسکن مدنظر قرار می‌گیرد.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران هم در یک برنامه تلویزیونی در خصوص امضاء تفاهم نامه شهرداری تهران با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران، گفت: این تفاهم نامه بر مبنای قانون جهش مسکن که مهرماه امسال توسط دولت ابلاغ شد و بخشی از سیاست های شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران است، امضاء شد که بر اساس آن، هفته آینده کلنگ احداث ۴۵۰۰ واحد مسکونی به زمین زده می شود.

وی تصریح کرد: شهر تهران یک عقب ماندگی ۱۰ ساله در تولید مسکن دارد، یعنی سال ۹۰ در شهر تهران سالانه تقریباً ۲۹ هزار پروانه ساختمانی صادر می شد اما به مرور زمان کاهش یافته و امسال به ۵ هزار پروانه در سال رسیده، این در حالی است که تهران سالانه به حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد. همین موضوع و عوامل و متغیرهای متعدد دیگر از جمله طولانی بودن زمان صدور پروانه که رغبت به ساخت و ساز را کم کرده، موجب شد که متوسط قیمت مسکن از متری ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۰ به متری ۳۳ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ برسد، لذا شهرداری تهران در این دوره تصمیم دارد، برای جبران این عقب ماندگی در تفاهم با نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی، نیمه خصوصی و ... سالانه  ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را در شهر تهران احداث کند که در همین راستا تفاهم نامه ها وتوافق نامه های متعددی را به امضاء خواهد رساند.

معاون شهردار تهران با اشاره به بودجه تخصیص داده شده برای اجرای این طرح، اظهار کرد: شورای شهر تهران در بودجه سال ۱۴۰۱، یک رقم ۱۵۰۰ میلیارد را برای نوسازی بافت فرسوده و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت های آن مصوب کرده است.

صارمی ادامه داد: مسئله کاهش تولید مسکن در شهر تهران از سال ۹۳ آغاز شده که در این روند، میزان تولید سالانه مسکن از حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به ۶۰ هزار واحد رسیده و این کاهش تولید، موجب افزایش قیمت مسکن شده است. شهر تهران به دلیل افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت ها، زاد و ولد و... همواره در معرض فشار تقاضای مسکن است، اما کاهش عرضه طی سال های اخیر موجب اجاره نشینی  ۴۵ درصد تهرانی ها و رسیدن  شاخص دسترسی مسکن به ۶۵ سال شده است که این اصلاً آمار خوبی نیست.  اکنون اگر ما بتوانیم سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تولید کنیم، تقریبا ۶۰۰ هزار نفر از اقشار متوسط و پایین جامعه خانه دار می شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اضافه کرد: شهرداری تهران بر اساس تبصره ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها که سال ها مورد بی توجهی قرار گرفته بود، ملزم به تأمین مسکن برای دهک های پایین جامعه است و ما با استفاده از روش های گوناگون و بهره گیری از سرمایه عظیم مردمی به امید خدا این مهم را طی ۴ سال آینده به نتیجه خواهیم رساند.

صارمی درخصوص محل احداث مسکن استطاعت پذیر گفت: بخشی از این خانه ها که طبق تفاهم نامه با سازمان ها و نهادهای مختلف اجرایی می شود، در جنوب شهر تهران از جمله مناطق ۱۸، ۹ ، ۲۱ و۴ و بخش دیگر نیز در زمین های ذخیره نوسازی شهر تهران واقع در منطقه۲۲ خواهد بود. رویکرد اصلی ما در این طرح بیشتر به سمت نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است، چراکه اغلب دهک های ضعیف جامعه در این مناطق ساکن هستند و از این طریق شاهدکاهش فاصله شمال و جنوب شهر نیز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سازمان نوسازی شهر تهران تولی گری بخش محدودی از ساخت و سازها در بافت فرسوده را بر عهده دارد و به طور کلی، مسئولیت اصلی شهرداری تهران در اجرای این طرح، پای کار آوردن نهادها و سازمان های مختلف و سازندگان برای اجرا است و رویکرد اصلی، مشارکت مردم، سازمان ها و نهادها و شهرداری تهران است، البته شهرداری تهران نیز زمین هایی را برای ساخت و ساز در اختیار سازندگان قرار می دهد، ضمن اینکه تسهیلاتی در ارائه پروانه و صدور مجوزها برای سازندگان درنظر گرفته است که می توان به کاهش صدور پروانه به ۲ ماه اشاره کرد.

صارمی با اشاره به اینکه مسئله تولید مسکن با کالاهای دیگر متفاوت است، بیان کرد: اگر در زمانی با کمبود کالایی در کشور مواجه شویم، مدیران می توانند این موضوع را با اقداماتی از جمله واردات آن کالا، کاهش عوارض گمرکی و ... مدیریت کنند اما مسکن، کالایی است که نمی توان آن را وارد کرد و نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است.

وی ادامه داد: اکنون اقدامات لازم برای احداث سالانه حداقل ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران آغاز شده است که با ساخت ۳۰ درصد آن، شاهد مشارکت خود مردم و تاثیر آن بر بازار مسکن و اجاره خواهیم بود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، سال مهمی در حوزه نوسازی بافت فرسوده خواهد بود، گفت: براساس تفاهم نامه ای که به زودی فی ما بین سازمان بهسازی و نوسازی وزارت راه و شهرسازی و شهردار تهران امضاء خواهد شد، قرار است برای نوسازی بافت فرسوده به ازاء هر واحد مسکونی ۴۵۰ میلیون تومان وام با سود پایین و حدود ۶۰ میلیون تومان ودیعه مسکن واگذار شود که امیدواریم بتوانیم این مبلغ را به ۱۲۰ میلیون تومان برسانیم که یکی از مهم ترین اولویت های ما در تأمین مسکن است.