به گزارش اکو ایران ،تهران امروز در صدر شهرهای آلوده جهان قرارداشت،استانداری تهران دقایق اولیه صبح امروز تهران را تعطیل کرد.آخرین بارکه تهران رکورد آلودگی هوا را زد و در وضعیت قهوه ای قرار گرفت اما کمیته اضطرار زمانی که بخش زیادی از بچه دبستانی ها در مدرسه بودند اعلام کرد دبستانی ها تعطیل هستند . موضوعی که باعث تذکر سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل درصحن شورای شهر تهران شد . او اشاره کرد که افزایش میزان آلودگی هوا قابل پیش بینی بوده و امکان این که زودتر تهران تعطیل شود وجود داشت .

درحالی که کیفیت هوای تهران ناسالم برای همه مردم تهران بود و در وضعیت قرمز قرار داشت تهران و تمام مدارس و اداراتش تعطیل شد .سازمان هواشناسی عصر روز گذشته با صدور دو هشدار نارنجی و زرد از وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک طی 3 روز آینده با مخاطره‌ای نظیر افزایش شاخص آلودگی هوا خبر داده و اعلام کرده بود استان‌های کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی، شرقی، زنجان، اردبیل، مرکزی، قم، قزوین، البرز، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نوار غربی فارس، بوشهر، اصفهان، سمنان و گلستان و سه‌شنبه جنوب همدان، مرکزی، قم، لرستان، البرز، تهران، اصفهان، خراسان شمالی، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و نیمه شرقی یزد درگیر پدیده گرد و غبار خواهند بود.اما ریشه آلودگی این روزهای تهران چیست؟

داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره منشا طوفان گرد و غبار فعلی در کشور می گوید :‌اکنون بر اساس گزارش‌های دریافتی 15 استان که عمدتا در نیمه غربی کشور و مرکزی هستند، درگیر طوفان گردوغبار هستند که منشا این طوفان‌ها اراضی شرق کشور عراق است و نقشه‌های هواشناسی هم چشمه‌های تولید گرد و غبار را در کشور عراق نشان می‌دهد.به گفته سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، البته این وضعیت در برخی استان‌ها از جمله استان‌های مرکزی ایلام و کرمانشاه به مراتب بدتر است.

گل‌علیزاده درباره تعطیلی امروز تهران و برخی شهرهای دیگر هم می گوید: دیشب بنا به درخواست وزارت بهداشت و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، کمیته اضطرار در شهر تهران و سایر استان‌هایی که درگیر هستند تشکیل شد و تصمیماتی در این کارگروه‌ها اخذ شد و در شهر تهران فعالیت ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل اعلام شد اما می‌بینیم کماکان فعالیت در برخی ادارات ادامه دارد در حالی که بر اساس مصوبات هیات وزیران تصمیمات این کمیته فصل الخطاب است و فعالیت ادارات، همایش‌ها و سایر فعالیت‌ها باید تعطیل شود.

به گفته او با توجه به اینکه عمده کانون‌های گرد و غبار در خارج از مرزهای ایران قرار دارد، طبیعتا حلقه گمشده و اهرم اصلی برای حل مشکل، خواست کشورهای عضو و کشورهای درگیر این موضوع و ذی‌نفعان است. بنابراین دیپلماسی می‌تواند کمک کند تا این فعالیت‌ها ذیل نهادهای بین‌المللی انجام شود و مشکل مردم ایران، عراق، سوریه و کشورهایی که درگیر هستند و از این شرایط آسیب می‌بینند برطرف شود و نیاز است که دیپلماسی در این حوزه تقویت شود.

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی، دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار هم در گفت و گویی به اعتبارناچیز درنظر گرفته شده برای پدیده گرد و غبار اشاره کرده و گفته است : برای مقابله با گرد و غبار نزدیک به ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه 1401اختصاص داده شده که پس از طی شدن فرآیند تخصیص و تعیین سهمیه هر یک از دستگاه‌ها، توزیع آن آغاز می‌شود.

وی همچنین گفت که اعتبارات سال 1400نیز مبلغ 245میلیارد تومان بود که 75درصد آن تخصیص یافت و در بودجه سال‌های 1400و 1401تامین اعتبارات برای مقابله با گرد و غبار از محل منابع عمومی دولت و از ردیف متفرقه در نظر گرفته شده است.درحال حاضرشاخص آلودگی هوای تهران 153 است و کیفیت هوای تهران در 24 ساعت گذشته نیز 163 بوده ،ایستگاه تربیت مدرس با شاخص 228 آلوده ترین ایستگاه بوده است .

با وجود کاهش شاخص آلودگی اما در فضای مجازی احتمال تعطیلی مجدد تهران مطرح می شود ؟ برخی نیز به شهرداری انتقاد می کنند که با وجود آلودگی هوا چرا هنوزمجوز ورود به محدوده طرح ترافیک فروخته می شود .