گلایه و ابراز نگرانی فعالان بازار سرمایه نسبت به مشکلات بنیادی بورس و تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر بازار سهام یکی دیگر از سوژه‌های بازار است. کماکان بخشی از سهامداران نرخ بهره و انتشار اوراق دولتی را به عنوان مشکلات اصلی بورس می‌دانند. البته بخشی از اقتصادانان اعتقاد دارند در شرایط تورمی و بی‌ثباتی اقتصادی مانند ایران، رابطه ساده‌ای بین نرخ بهره و بازار سهام وجود ندارد اما بورسی‌ها از عدم تحقق وعده‌های دولت در این زمینه گلایه دارند.

در مقابل این گلایه‌ها دولت و به طور مشخص وزیر اقتصاد به دنبال این هست که تا با وعده‌های مثبت، انتظارات منفی و رویکرد سهامداران را تعدیل کند. همتی در توییتر از مذاکرات جداگانه با رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس در خصوص مدیریت فروش اوراق و کنترل نقدینگی خبر داد و تاکید کرد هماهنگی‌های لازم برای کاهش نرخ سود بانکی در حال انجام است.

در نبض بورس امروز با محمدرضا اعلمی کارشناس بازار سرمایه هم گفت‌و‌گو شده او اعتقاد دارد که بورس کالا ابزاری برای کشف قیمت و فروش شفاف کالاهاست، اما برای موفقیت آن، باید الزامات خاصی رعایت شود. یکی از این الزامات این است که کالایی که در بورس عرضه می‌شود، نباید انحصاری باشد. انحصاری بودن کالا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و در نتیجه، انتقادات به بورس کالا به عنوان عامل نوسان قیمت خودرو خودرو افزایش می‌یابد.