به گزارش اکوایران، رویترز نوشت تاخیر در اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با ابرقدرت‌های جهان از یک‌سو و ادامه جنگ روسیه و اوکراین از طرف دیگر دست به دست هم داده‌اند و قیمت نفت را بالا برده‌اند.

از آن‌جا که روسیه از آمریکا و سایر قدرت‌های جهان تقاضای ضمانت کرده، مذاکرات هسته‌ای متوقف شده‌است. روسیه از آمریکا درخواست کرده تضمین کند تحریم‌هایی که این کشور در رابطه با حمله به اوکراین با آن مواجه است، به تجارتش با تهران لطمه‌ای وارد نمی‌کند. چین هم با روسیه هم‌صدا شده و تقاضاهای جدیدی را مطرح کرده‌است. به این ترتیب با مداخله روسیه و چین، فعلا نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران مشخص نشده‌است.

البته طرف آمریکایی گفته تحریم‌های روسیه به دلیل حمله به اوکراین هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای با ایران ندارد و در نتیجه مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد. با این حساب، فعلا نفت ایران به شکلی که بازار انتظارش را دارد به بازار نفت ورود نکرده‌ است. به‌علاوه، بازگشت نفت ایران به بازار، بلافاصله پس از توافق احتمالی رخ نمی‌دهد و با فاصله چند ماهه وارد بازار خواهد شد.

از طرف دیگر، روسیه که بخش مهمی از صادرات نفت جهان را بر عهده دارد این روزها به واسطه جنگ و تحریم‌های مختلف، نمی‌تواند نفت خود را روانه بازار کند و همین امر باعث شده قیمت طلای سیاه افزایش پیدا کند. برخی تحلیل‌گران آمریکایی می‌گویند اگر دست روسیه از صادرات نفت کوتاه شود، با کمبود حدودا 5 میلیون بشکه نفت در بازار مواجه خواهیم شد که می‌تواند قیمت نفت را از 100 دلار به 200 دلار در ازای هر بشکه برساند.

قیمت نفت برنت در ظهر روز دوشنبه 16 اسفند به 127 دلار و قیمت شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیت هم به 123 دلار و 55 سنت رسید.