به گزارش اکوایران، به دنبال نشانه‌هایی از افزایش تنش‌ها در بحران اسرائیل و فلسطین، قیمت نفت در روز جمعه (28 مهر) افزایش یافت، زیرا معامله‌گران نگران اختلال احتمالی در زنجیره تأمین نفت توسط کشورهای خاورمیانه هستند.

به نوشته رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت با افزایش 70 سِنتی به بیش از 93 دلار به ازای هر بشکه رسیده است. همچنین قیمت آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت برای ماه نوامبر تا مرز 90 دلار به ازای هر بشکه افزایش یافته است.

با توجه به افزایش نگرانی‌ها از گسترش جنگ در خاورمیانه، قراردادهای آتی نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت برای دومین هفته متوالی با افزایش روبه‌رو شدند.

به گفته کارشناسان: «به دلیل احتمال گسترش یافتن جنگ به تمام خاورمیانه، این منطقه همچنان کانون اصلی توجه‌ها باقی مانده است؛ اتفاقی که می‌‎تواند باعث اختلال در تأمین نفت خام شود. درگیری در تمام خاورمیانه شاید یک احتمال ضعیف به نظر برسد، اما بازار نمی‌تواند نسبت به این احتمال بی‌توجه باشد».

قیمت‌ نفت همچنین تحت تأثیر ادامه کاهش عرضه نفت در سه ماهه چهارم سال 2023 قرار می‌گیرد، زیرا تولیدکنندگان اصلی اوپک پلاس یعنی روسیه و عربستان سعودی اعلام کرده‌اند کاهش عرضه از سوی آن‌ها تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا می‌کند.

یکی از تحلیل‌گران بانک «یو‌بی‌اس» (UBS) نیز اعلام کرده کاهش قابل توجه ذخایر نفت بویژه در آمریکا، این اتفاق را که میزان مصرف نفت از تولید آن پیشی گرفته، تأیید می‌کند.

این تحلیل‌گر همچنین گفته: «قیمت نفت در کوتاه‌مدت بی‌ثبات باقی می‌ماند و خطرات ژئوپولیتیکی، بازار نفت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بانک یوبی‌اس انتظار دارد قیمت نفت برنت در هفته‌های آینده در محدوده 90 تا 100 دلار معامله شود.»

همچنین تلاش‌های واشنگتن برای پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور، اندکی از قیمت نفت حمایت کرده است؛ اگرچه پیشنهاد وزارت انرژی ایالات متحده برای خرید نفت به قیمت 79 دلار یا کمتر، بعید است که علاقه‌مندان زیادی به خود جلب کند.

از سوی دیگر منابعی از سازمان اوپک پلاس به رویترز اعلام کرده‌اند: «با لغو موقت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا، در حال حاضر نیازی به تغییر سیاست از سوی گروه اوپک پلاس نیست، زیرا بهبود تولید نفت تدریجی خواهد بود».