به گزارش اکوایران، از آنجایی که تنش‌های فزاینده در خاورمیانه بر داده‌های تورمیِ قوی‌تر از حد انتظار آمریکا چربیده، قیمت نفت به بالاترین سطح خود در سال جاری میلادی رسیده است.

به نوشته بلومبرگ، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به دنبال اظهارات سید حسن نصرالله - دبیرکل حزب‌الله لبنان - که اعلام کرد این گروه نبرد خود با اسرائیل را شدت خواهد بخشید، به بیش از 79 دلار به ازای هر بشکه رسید؛ اتفاقی که باعث شده ریسک‌ها در منطقه‌ای که حدود یک‌سوم از تولید جهانی نفت را بر عهده دارد‌، افزایش پیدا کند.

در همین حال‌، بازارهای مالی یک لحن محتاطانه‌تر را پیش گرفتند زیرا داده‌های تورمی آمریکا باعث تقویت این پیش‌بینی شده که فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره عجله‌ای نخواهد داشت.

جدای از جنگ، چشم‌انداز بازار نفت همچنان نامشخص است. آژانس بین‌المللی انرژی طی این هفته اعلام کرد بازار نفت ممکن است در تمام مدت سال 2024 با مازاد عرضه روبه‌رو باشد زیرا سرعت رشد تقاضای جهانی با کاهش روبه‌رو شده است. این در حالیست که سازمان اوپک انتظار مصرف بیشتر نفت را دارد و این سازمان به همراه متحدانش عرضه نفت را کاهش داده‌اند تا قیمت‌ها تقویت شود.

قیمت نفت در سال جاری میلادی با رشد بیش از 10 درصدی همراه شده که نزدیک به اوج محدوده قیمتی آن در اوایل نوامبر است.

یکی از تحلیل‌گران بازار به بلومبرگ اعلام کرده:‌ «قیمت نفت در این هفته بسیار متزلزل بوده است که بخشی از آن به دلیل تقویت شاخص دلار بوده که پس از افزایش قابل توجه قیمت اخیر، مانع رشد بیشتر قیمت نفت شده است. به طور کلی، من معتقدم خطرات بالقوه برای قیمت نفت به سمت مثبت متمایل است، زیرا عوامل منفی کمی وجود دارد که می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.»

قیمت نفت

در همین حال، ارزیابی‌های بلومبرگ از داده‌های ماه ژانویه نشان می‌دهد روسیه برای نخستین‌بار از زمانی که به سازمان اوپک متعهد شد تولید نفت خود را کاهش دهد، تقریبا به هدف کاهش داوطلبانه عرضه رسیده است. در نقاط دیگر، عراق و قزاقستان پس از آنکه در دستیابی به هدف کاهش عرضه خود در ماه گذشته میلادی ناکام ماندند، نسبت به اهداف خود پایبند هستند.