به گزارش اکوایران،‌ قیمت نفت در مسیر ثبت بهترین هفته خود از اکتبر 2023 قرار دارد و دلیل این اتفاق، ادامه تنش‌های ژئوپولیتیکی،‌ کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و چشم‌انداز محرک‌های بیشتر دولت چین برای واردکنندگان اصلی نفت خام این کشور است.

به نوشته بلومبرگ،‌ نفت برنت با افزایش 3 درصدی، اکنون نزدیک به 82 دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم در قیمت نزدیک به 77 دلار تثبیت شده و در بالاترین سطح قیمتی دو ماه اخیر معامله می‌شود.

زمینه پیشروی قیمت نفت خام به تنش‌های فزاینده در دریای سرخ و حملات آمریکا به مواضع حوثی‌ها مربوط می‌شود. در نقاط دیگر، حملات به پالایشگاه‌های روسیه، خطر اختلال در عرضه نفت از سوی این کشور را بیشتر کرده، بخصوص اینکه هنوز چشم‌اندازی برای پایان جنگ اوکراین دیده نمی‌شود.

قیمت نفت

قیمت نفت در ژانویه سال جاری میلادی با رشد 7 درصدی همراه شده است. دو عامل مهم در این افزایش عبارتند از کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده و تلاش سیاست‌گذاران چینی برای تقویت اقتصاد این کشور.

با این حال، بسیاری از معامله‌گران با احتیاط تصمیم‌گیری می‌کنند. این احتیاط به نگرانی در مورد عرضه فراوان از سوی تولیدکنندگان غیر اوپک و کاهش رشد تقاضا در کشورهای عمده واردکننده بویژه هند، نسبت داده می‌شود.

همچنین با وجود تنش‌های دریای سرخ، شرکت سعودی آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفت جهان اعلام کرده همچنان به ارسال نفت‌کش‌های خود به دریای سرخ و استفاده از آبراه کانال سوئز، ادامه می‌دهد.