به گزارش اکوایران، صادرات نفت روسیه از طریق دریا در هفته پایانی مارس به بالاترین سطح خود در سال 2024 رسید. صادرات نفت این کشور در هفته منتهی به 31 مارس (12 فروردین) با رشد 270 هزار بشکه در هر روز به 3/74 میلیون بشکه رسید که بالاترین سطح آن در سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که متوسط صادرات این کشور در سه‌ماهه نخست سال 2024 نزدیک به سطحی قرار گرفت که مسکو به اوپک پلاس تعهد داده بود.

افزایش صادرات روسیه در هفته پایانی مارس با کاهش بادهای شدیدی همراه شد که پیش‌تر و در هفته‌های اخیر، چندین مرتبه مانع از انتقال بشکه‌های نفت از طریق بندر اصلی این کشور در اقیانوس آرام شده بود.

در حالیکه طوفان‌های هفته‌های اخیر بر میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت روسیه تأثیر گذاشته است،‌ این تأثیر در حال کاهش است. در واقع صادرات نفت روسیه در بازه منتهی به 31 مارس (12 فروردین) به بالاترین سطح خود از اوایل نوامبر رسید.

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود در سه‌ماهه نخست سال 2024 میلادی، میزان صادرات نفت خام خود را در مقایسه با متوسط صادرات ماه‌های مِی تا ژوئن، 300 هزار بشکه در هر روز کاهش می‌دهد تا به برنامه اوپک پلاس برای جلوگیری از مازاد تولید در بازار نفت و حمایت از قیمت‌ها پایبند بماند.

صادرات نفت از طریق دریا در سه‌ماهه نخست 2024 تنها 16 هزار بشکه در روز از آن سطح فراتر رفت. در سه‌ماهه دوم نیز تمرکز مسکو از "کاهش صادرات" به "میزان تولید" تغییر خواهد کرد که مورد ترجیح دیگر اعضای اوپک پلاس است.

افزایش صادرات به بهبود درآمدهای نفتی مسکو کمک کرده است. افزایش درآمد مسکو در حالی رقم خورده که تحریم‌هایی از سوی کشورهای غربی بر روسیه اعمال شده تا توانایی این کشور برای تأمین مالی جنگ در اوکراین کاهش پیدا کند.

در هفته منتهی به 31 مارس، ارزش ناخالص صادرات نفت خام مسکو به 1/9 میلیارد دلار رسید که بالاترین سطح در پنج ماه اخیر است. درآمد روسیه در هفته منتهی به 24 مارس،‌ 1/75 میلیارد دلار اعلام شده بود. همچنین متوسط درآمد چهار هفته‌ای مسکو با رشد همراه بود و با افزایش حدود 110 میلیون دلاری به 1/74 میلیارد دلار در یک هفته رسید.