به گزارش اکوایران، صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا به بالاترین سطح خود در سال جاری میلادی افزایش پیدا کرده است.

براساس گزارش بلومبرگ، این افزایش به‌طور ویژه از یک بندر روسیه در منطقه اقیانوس آرام قابل توجه بوده زیرا در روزهای اخیر وقوع طوفان باعث شده بود بارگیری محموله‌های نفتی از این بندر با مشکل مواجه شود.

رشد 590 هزار بشکه در هر روز در صادرات نفت خام روسیه در هفته منتهی به 10 مارس (20 اسفند) مدتی پس از آن رخ داد که مسکو به تعهدات خود به اوپک پلاس تأکید کرده بود زیرا اوپک پلاس در تلاش است از ایجاد مازاد تولید در بازار نفت جلوگیری و با محدود کردن تولید،‌ قیمت‌ها را تقویت کند.

صادرات هفتگی نفت توسط روسیه، 420 هزار بشکه در روز بالاتر از تعهد این کشور به شرکای خود طی سه‌ماهه نخست سال 2024 بوده است. همچنین میانگین چهار هفته‌ای صادرات روسیه نیز 80 هزار بشکه در روز بالاتر از هدف تعیین‌شده برای مسکو بوده است.

برای سه‌ماهه دوم سال 2024، کرملین قصد دارد تمرکز خود را از اهداف صادراتی دور کرده و یک سقف برای تولید نفت خود تعیین کند. تبعیت روسیه از تعهد فعلی‌اش برای کاهش تولید نفت خام در ماه گذشته میلادی کاهش پیدا کرد؛ این در حالیست که در ابتدای سال 2024، تبعیت روسیه از تعهدات به اوپک پلاس نزدیک به 100 درصد بود.

با وجود تحریم‌های بین‌المللی در جهت کاهش توانایی مسکو برای ادامه تأمین مالی جنگ در اوکراین، ارزش ناخالص صادرات نفت خام توسط روسیه به بالاترین سطح خود از ماه اکتبر رسیده و در هفته منتهی به 20 اسفند به 1/86 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

نمودار 1

صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته منتهی به 20 اسفند به 3/7 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد که بالاترین میزان در سال جاری میلادی است. میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت روسیه نیز افزایش پیدا کرده و با رشد حدود 50 هزار بشکه‌ای به 3/36 میلیون بشکه در هر روز رسیده است.

صادرات هفتگی نفت خام روسیه هم حدود 120 هزار بشکه در روز بالاتر از میانگین می و ژوئن بوده است. این میزان همچنین 420 هزار بشکه در روز بالاتر از هدف روسیه در سه‌ماهه نخست سال 2024 است. میانگین چهار هفته هم حدود 80 هزار بشکه در روز بالاتر از هدف تعیین‌شده توسط مسکو قرار گرفته است.

نمودار 2