به گزارش اکوایران، داده‌ها نشان می‌دهد در ماه می و برای نخستین‌بار در حدود دو سال گذشته، میزان واردات گاز اروپا از طریق روسیه، از میزان واردات از طریق آمریکا پیشی گرفته است. این اتفاق در حالی رخ داده که هدف اروپا از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، این بوده که وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی روسیه را بیش از پیش کاهش دهد.

به نوشته فایننشال تایمز، با وجود اینکه عوامل موقت این اتفاق را رقم زده است، این موضوع دشواری کاهش بیشتر وابستگی اروپا به گاز روسیه را برجسته می‌کند و در این میان، هنوز چندین کشور اروپای شرقی به واردات از همسایه خود متکی هستند.

تام مارزک مانسر، رئیس بخش تجزیه‌وتحلیل گاز در شرکت مشاوره ICIS، گفته: «بسیار شگفت‌انگیز است که شاهد افزایش سهم بازار گاز روسیه و [گاز طبیعی مایع] در اروپا هستیم، آن هم پس از تمام تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم.»

به دنبال حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین در فوریه 2022، مسکو انتقال گاز خود به اروپا از طریق خط لوله را کاهش داد و قاره سبز به افزایش واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) اقدام کرد. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان ال‌ان‌جی در جهان محسوب می‌شود.

آمریکا در سپتامبر 2022 توانست با سبقت از روسیه به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز اروپا تبدیل شود و از سال 2023 به تأمین یک‌-پنجم از نیاز این منطقه می‌پردازد.

داده‌های شرکت ICIS نشان می‌دهد گاز موجود در خطول لوله روسیه و همچنین گاز طبیعی مایع این کشور، 15 درصد از کل عرضه به اتحادیه اروپا، بریتانیا، سوئیس، صربستان، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه شمالی را تشکیل داده است.

از سوی دیگر، ال‌ان‌جی آمریکا، 14 درصد از کل عرضه به این منطقه را تشکیل داده که پایین‌ترین سطح آن از آگوست 2022 محسوب می‌شود.ن تغییر در بحبوحه افزایش کلی واردات ال‌ان‌جی روسیه در اروپا رخ می‌دهد، علی‌رغم اینکه چندین کشور اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه آن‌ تلاش می‌کنند.

روسیه در اواسط سال ۲۰۲۲ ارسال گاز از طریق خطوط لوله که آن را به شمال غرب اروپا متصل می‌کرد، متوقف کرد اما همچنان از طریق خطوط لوله عبوری از اوکراین و ترکیه به تأمین گاز ادامه می‌دهد.

صادرات گاز آمریکا به اروپا در ماه می تحت تأثیر عوامل موقت از جمله توقف فعالیت یکی از تأسیسات صادرات گاز طبیعی مایع بزرگ این کشور قرار گرفت، در حالیکه روسیه پیش از تعمیرات برنامه‌ریزی شده در ماه ژوئن، گاز بیشتری از طریق ترکیه ارسال کرد. تقاضا برای گاز در اروپا نیز همچنان نسبتا ضعیف است و سطح ذخایر در این زمان از سال نزدیک به رکوردهای بالا قرار دارد.

مارزک-مانسر از ICIS گفته که این تغییر روند "احتمالا دوام نخواهد داشت"، زیرا روسیه در تابستان قادر خواهد بود از طریق مسیر دریایی شمال خود، ال‌ان‌جی را به آسیا ارسال کند. او گفت که به احتمال زیاد این امر باعث کاهش میزان ارسال به اروپا می شود، در حالیکه تولید ال‌ان‌جی آمریکا دوباره رونق گرفته است.»