به گزارش اکوایران،‌ قطر قصد دارد صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) خود را در بحبوحه تقاضای فزاینده برای این سوخت،‌ افزایش دهد.

به نوشته بلومبرگ، قطر در حالی این تصمیم را گرفته که پروژه‌های گسترش تولید گاز طبیعی مایع در آمریکا به دستور جو بایدن - رئیس‌جمهور این کشور - متوقف شده است. قطر که در حال رقابت با آمریکا و استرالیا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع است، پروژه‌ای را توسعه خواهد داد که ظرفیت سالانه تولید ال‌ان‌جی در این کشور حاشیه خلیج فارس را 16 میلیون تن بیشتر می‌کند؛ این اتفاق باعث می‌شود که تا سال 2030 ظرفیت تولید سالانه این سوخت توسط قطر به 142 میلیون تن برسد.

این افزایش ظرفیت باعث می‌شود که در بلندمدت، راه برای این کشور در جهت ایجاد یک جایگاه پیشتاز در صادرات جهانی هموار شود. قطر تاکنون قراردهای متعددی برای فروش ال‌ان‌جی از پروژه کنونی گسترش ظرفیت خود - که قرار است به 126 میلیون تن برسد - به امضا رسانده است. از جمله این قراردادها‌ می‌توان به قرارداد 27 ساله با شرکت نفت و گاز «ساینوپک» چین و قراردادهایی با شرکت‌های اروپایی «اِنی»، «توتال انرجیز» و «شِل» اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2040، تقاضا برای گاز طبیعی مایع بیش از 50 درصد افزایش یابد که عمدتا ناشی از مصرف رو به رشد در آسیا است.

LNG

برنامه قطر برای گسترش ظرفیت تولید ال‌ان‌جی به دنبال کشف ذخایر گازی جدید توسط این کشور بوده که 250 تریلیون فوت مکعب گاز را در خود جای داده‌اند. با این ذخایر جدید، ظرفیت کلی منابع گازی قطر به حدود 2 هزار تریلیون فوت مکعب افزایش می‌یابد.

توقف گسترش تولید گاز طبیعی مایع در آمریکا

آمریکا در ماه ژانویه به‌طور موقت صدور مجوز صادرات جدید ال‌ان‌جی از این کشور را ممنوع کرد. ایالات متحده در حال بررسی دقیق‌تر صادرات ال‌ان‌جی و تأثیرات آن بر تغییرات اقلیمی، اقتصاد و امنیت ملی خود است. کاخ سفید اعلام کرده که این توقف صدور مجوزهای جدید می‌تواند تا 14 ماه طول بکشد.

این اقدام آمریکا در حالی انجام شده که که گاز طبیعی نسبت به زغال‌سنگ یا نفت، انتشار کربن کمتری دارد و می‌تواند شرایط را برای تغییر سریع‌تر به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم کند.