اطلاعات تاریخی جمع ‌آوری ‌شده از تاریخ، کتیبه ‌ها و سوابق  نشان می ‌دهد که خانواده سلطنتی کشور حمایت و مراقبت خود را به مراقبت ‌های بهداشتی از طریق طب سنتی گسترش داده ‌اند.

تاریخ نشان می دهد که طب سنتی برای ساختن و حفظ سلامت ملت اجرا شده است. طب سنتی آیورودا در سریلانکا، همانطور که امروزه در کشور انجام می شود، بر اساس میراث بومی است که بیش از 3000 سال حفظ شده است، این رابطه متقابل بین طب آیورودا و خانواده سلطنتی و پیوندهای آن با بودیسم را در خط مقدم زندگی سریلانکا قرار داده است. برای رزرو تور سریلانکا به سایت تریپ مراجعه کنید.

آیورودا در سریلانکا

امروزه سریلانکا تنها کشوری است که دارای وزارتخانه ای برای طب بومی است. سیاست دولت و سیستم نهادی ناگزیر از خدمات درمانی و پیشگیرانه در سراسر جزیره که توسط بخش آیورودا ارائه می شود پشتیبانی می کند. دپارتمان آیورودا، به ریاست یک کمیسیونر، مرجع نظارتی برای تولید داروی آیورودا است، موسسه ملی تحقیقات آیورودا پروژه های تحقیقاتی مهم ملی را انجام می دهد و از مشارکت بخش خصوصی برای به روز رسانی استانداردهای محصولات آیورودا درخواست می کند.

سریلانکایی ها همیشه از قدرت شفا بخش مواد گیاه آیورودا موجود در طبیعت به وفور مطلع بوده اند. این کشور نزدیک به 2 هزار سال سابقه درمان و زیبایی آیورودا، برای سالم ماندن و ظاهری زیبا غریبه را تجربه کرده اند. سریلانکا در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات آیورودا و گیاهی از جمله محصولات آرایشی و زیبایی ، مکمل های گیاهی سلامت و داروهای آیورودا را تولید می کند.

محصولات آیورودا و گیاهی سریلانکا که با ترکیب مواد طبیعی، دانش باستانی و فناوری مدرن، تحت استانداردهای کیفیت پذیرفته شده در سطح جهانی ساخته شده ‌اند، توسط کمیته فرعی ارزیابی آرایشی و بهداشتی (CESC) و شرکت داروهای آیورودا سریلانکا از مورد ارزیابی قرار می ‌گیرند.

آیورودا چیست؟

آیورودا، یک سیستم طبیعی پزشکی است که بیش از 3000 سال پیش پدید آمده است واژه آیورودا از کلمات سانسکریت ayur (زندگی) و veda (علم یا دانش) گرفته شده است.

بر اساس این ایده که بیماری ناشی از عدم تعادل یا استرس در آگاهی فرد است، آیورودا مداخلات سبک زندگی و درمان های طبیعی را برای بازیابی تعادل بین بدن، ذهن، روح و محیط تشویق می کند. درمان آیورودا با یک فرآیند تصفیه داخلی شروع می شود و به دنبال آن یک رژیم غذایی پیتا کافا، داروهای گیاهی، ماساژ آیورودا، یوگا و مدیتیشن انجام می شود.

مفاهیم به هم پیوستگی جهانی، ساختار بدن (پراکریتی)، و نیروهای حیاتی (دوشا) اساس اولیه طب آیورودا هستند. اهداف درمان با از بین بردن ناخالصی ها، افزایش مقاومت در برابر بیماری، کاهش استرس و افزایش هماهنگی در زندگی به فرد کمک می کند. گیاهان متفاوتی از جمله روغن آیورودا و ادویه های معمولی، به طور گسترده در درمان آیورودا استفاده می شود.

تور سریلانکا نوروز 1401 را با تریپ تجربه کنید.

تریپ1

تکنیک های درمانی آیورودا

تکنیک های درمانی آیورودا

طب درمانی آیورادا دارای تکنیک های مختلفی است که در زیر ما شما را با تکنیک های آیورادا آشنا می کنیم.

  • تغییرات رژیم غذایی : داروهای گیاهی، شامل ترکیب گیاهان مواد معدنی معروف به داروهای راشا شاسترا که می تواند به شکل گلوله، قرص و پودر با رنگ ها و رایحه های مختلف باشد.
  • پانچاکارما:  که شامل پنج عمل است، یک درمان تخصصی شامل پنج روش درمانی از جمله استفراغ ، تنقیه و خون رسانی، که برای سم زدایی بدن و متعادل کردن سه انرژی حیاتی بدن است.
  • طب سوزنی
  • ماساژ
  • مراقبه و مدیتیشن
  • تمرینات تنفسی
  • یوگا
  • صدا درمانی

معاینه بالینی آیورودا

معاینه بالینی آیورودا شامل سه روش تشخیصی  است:

1. معاینه بدن (درشانا): شامل مشاهده اعضای بدن، مثلاً پوست، مو، چشم و زبان است.

2. لمس بدن (Sparsana): شامل نبض و لمس اعضای بدن (نبض مچ دست، لمس شکم و غیره).

3. پرسشگری (پراسنا): درک تاریخچه پزشکی، علائم، وضعیت روحی و جسمی بیمار در مرحله پرسشگری پوشش داده می شود.

تریپ2

تشخیص درمان آیورودا از روی نبض

تشخیص درمان آیورودا از روی نبض

در آیورودا، مفهوم تشخیص ناشی از این باور است که بدن دائماً بین نظم و بی نظمی است. و تشخیص ایده نظارت منظم این تعاملات لحظه به لحظه است. نبض یا نادی، در مچ دست به عنوان یک روش قطعی برای تشخیص بیماری ها در آیورودا استفاده می شود. سیگنال های به دست آمده از نبض روی مچ دست مخصوص واتا پیتا کافا چیست هستند.

برای بررسی نبض، بازو و مچ بیمار را در حالت استراحت قرار می ‌دهند و سه انگشت را روی مچ قرار می‌ دهند درست زیر استخوان مچ دست و حرکت ضربانی نبض احساس و آنالیز می‌ شود. موقعیت انگشت اشاره نشان دهنده محل واتا دوشا است. هنگامی که واتا در پراکریتی یا ساختار یک فرد غالب می شود، انگشت اشاره نبض را به شدت احساس می کند.

نامنظم و نازک است، نبض مانند یک حرکت مار مانند احساس می شود. بنابراین، نبض مار نامیده می شود که نشان دهنده تشدید واتا در بدن است. موقعیت انگشت میانی نشان دهنده نبض پیتا دوشا است. هنگامی که پیتا در قانون اساسی غالب می شود، نبض زیر انگشت میانی قوی تر می شود.

احساس فعال و هیجان دارد و نبض مانند پریدن قورباغه احساس می شود، از این رو نبض قورباغه نامیده می شود. این نبض نشان دهنده پیتای تشدید شده است. هنگامی که کافا غالب می شود، ضربان نبض زیر انگشت حلقه بیشتر قابل توجه است. نبض قوی احساس می شود و حرکت آن شبیه حرکت یک قو در طول یک برکه است به آن نبض قو می گویند.

به غیر از نبض، سایر تکنیک ‌های مشاهده ‌ای که برای تشخیص بیماری ‌ها در آیورودا استفاده می ‌شوند، بررسی اندام‌ های حسی مانند زبان، چشم ‌ها هستند. پوست صورت، ظاهر لب ها و علاوه بر این، ممکن است معاینه ادرار، مدفوع، خلط، عرق، قلب، کبد، کلیه و غیره در موارد پیچیده انجام شود. ارزان ترین قیمت بلیط هواپیما را از سایت تریپ تهیه فرمائید.

روش های تشخیص آیورودا

پنج نوع اصلی از روش‌های تشخیصی در آیورودا، شامل بررسی پرودرومال (علائم پیش ‌درآمد)، روپا (علائم آشکار) و سامپراپتی و انجام Upasaya (تست‌ های درمانی) و (فیزیکی) است.

پرودرومال : اشاره ای به علائم اولیه یک بیماری است که در نهایت منجر به بروز علائم کامل بیماری در بیماران می شود.

روپا : مجموعه ‌ای از مشکلات و بیماری‌ هایی است که بیمار به اطلاع وایدیان می ‌رساند و سپس از لمس و کوبه برای قضاوت در مورد وضعیت سلامتی فرد استفاده می ‌کند.

سمپراپتی : شروع علائم را در بیمار از مرحله نیدانا، یعنی سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی بیمار دنبال می کند. در اینجا وضعیت متابولیسم، سن و وضعیت کلی جسمی و روحی بیمار نقش تعیین کننده ای در تشخیص دارد.

اوپاسایا :  داروهای گیاهی و نکاتی در سبک زندگی هستند که بر علیه بیماری و انتشار بیشتر آن مؤثر هستند.

معاینه فیزیکی : مرحله ویژه ای است که در آن معاینه کامل انجام می شود. متخصص طب آیورودا حاذق نادی (نبض)، جیهوا (زبان)، سابدا (صدا)، اسپارسا (لمس)، دریک (چشم)، آکروتی (ظاهر)، موترا (ادرار) و مالا (مدفوع) را بررسی می کند.

تریپ3

درمان با یوگا

یوگا چیست؟

یوگا یک روش درمانی ذهن بدن است که بدن، نفس و ذهن را به هم متصل می کند تا کل فرد انرژی و تعادل ایجاد کند. یوگا پزشکی به عنوان استفاده از تمرینات ورزشی برای پیشگیری و درمان تعریف شده است. علاوه بر عناصر فیزیکی یوگا که برای تقویت بدن مهم و موثر هستند، یوگای پزشکی تکنیک‌های تنفسی مناسب، تمرکز حواس و مدیتیشن را نیز در خود جای داده است.

مطالعات متعدد نشان داده‌ اند که یوگا می ‌تواند به طرق مختلف بر بدن تأثیر مثبت بگذارد، از جمله کمک به تنظیم سطح گلوکز خون، بهبود بیماری ‌های اسکلتی عضلانی و هماهنگ نگه داشتن سیستم قلبی وعروقی است. همچنین نشان داده شده است که فواید روانی مهمی دارد، زیرا تمرین یوگا می تواند به افزایش انرژی ذهنی و احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی پرخاشگری، افسردگی و اضطراب کمک کند. یوگا از سه تکنیک اصلی تشکیل شده است تنفس، ورزش (آسانا یا وضعیت بدن) و مدیتیشن این سه تکنیک سلامت را از طرق مختلف بهبود می بخشد.

تمرین تنفس

در یوگا، نفس کشیدن به عنوان پرانایاما شناخته می شود. پرانایاما جریان خون را افزایش می دهد و مصرف اکسیژن را کاهش می دهد. این امر اکسیژن بیشتری را به مغز شما می رساند و نحوه استفاده بدن از اکسیژن را بهبود می بخشد. تمرین‌ های تنفسی همچنین می‌توانند میزان هوایی را که وارد ریه‌ های خود می ‌کنید افزایش دهند، ورود هوای زیاد به ریه ها به شما کمک می کند تا هوشیار و متمرکز شوید.

آساناها

تمرینی ملایم تا شدید را ارائه می دهد که قدرت، انعطاف پذیری و تعادل را افزایش می دهد.

مراقبه یا مدیتیشن

ذهن را آرام می کند و باعث آرامش جسمی و احساسی می شود که به کاهش فشار خون، درد مزمن، اضطراب و سطح کلسترول کمک می کند.

فواید یوگا

یوگا تناسب اندام را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، آرامش و اعتماد به نفس را افزایش می دهد و استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

افرادی که یوگا تمرین می کنند، هماهنگی، وضعیت بدنی، انعطاف پذیری، دامنه حرکتی، تمرکز، عادات خواب و گوارش خوبی دارند. یوگا یک درمان مکمل است که با طب رایج برای کمک به درمان طیف وسیعی از مشکلات سلامتی استفاده می شود، مطالعات نشان می دهد که یوگا به شرایط زیر کمک کند:

  • اضطراب و استرس
  • آرتروز
  • آسم
  • کمردرد طولانی مدت
  • افسردگی
  • دیابت
  • اعتیاد
  • بیماری پارکینسون
  • صرع
  • فشار خون بالا
  • مشکلات هورمونی
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • بیماری های ریوی
  • بارداری
  • سردردهای میگرنی
  • مشکلات خواب در میان سالمندان

تریپ4

انواع یوگا

انواع یوگا

امروزه شاخه های یوگا توسعه یافته است در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:

باکتی یوگا

هدف این شکل از یوگا این است که تمام عشق را در قلب فرد بگیرد و آن را به سوی خداوند هدایت کند. با دیدن خدا در تمام مخلوقات، شخص به تمام زندگی احترام می گذارد و تشویق می شود که با دیگران سخاوتمندانه رفتار کند.

هاتا یوگا

این رایج ترین شکل یوگا است بر وضعیت‌ های بدنی یا تمرین ‌هایی که به عنوان آسانا معروف هستند، با هدف ایجاد تعادل در موارد متضاد در زندگی فرد تأکید می ‌کند. در طول تمرینات، خم شدن به دنبال تمرین تنفس، پشت گرد با کمر کمانی و تمرینات بدنی با مدیتیشن دنبال می شود.

یوگا جنانا

این شکل از یوگا بر تفکر عمیق تأکید دارد، تمرین ‌کنندگان از طریق مراقبه به دنبال جنانا یا حکمت هستند. هدف در این یوگا یکی شدن با خداوند است.

کارما یوگا

این شکل از یوگا مبتنی بر این فلسفه است که اعمال دیروز شرایط امروز را تعیین می کند. تمرین ‌کنندگان کارما یوگا آگاهانه تصمیم می‌گیرند که اعمال محبت آمیز را انجام دهند. با مثبت کردن اعمال امروز، آنها امیدوارند که شرایط فردا را هم برای خود و هم برای دیگران بهبود بخشند.

تانترا یوگا

مانند هاتا یوگا، تمرین ‌کنندگان یوگای تانترا به دنبال متعادل کردن موارد متضاد در زندگی خود هستند. آنها همچنین سعی می کنند از شر شش دشمن بدن که عبارتند از اشتیاق جسمانی، خشم، طمع، غرور، وسواس، و حسادت رهایی یابند.

سخن آخر

تاریخ نشان می دهد که طب سنتی برای ساختن و حفظ سلامت ملت اجرا شده است. طب سنتی آیورودا در سریلانکا، همانطور که امروزه در کشور انجام می شود، بر اساس میراث بومی است که بیش از 3000 سال حفظ شده است، این رابطه متقابل بین طب آیورودا و خانواده سلطنتی و پیوندهای آن با بودیسم را در خط مقدم زندگی سریلانکا قرار داده است. برای رزرو تور سریلانکا، سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از آخرین نرخ بلیط هواپیما مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت بلیط را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی،رزرو بلیط هواپیما چارتر و خرید ارزان بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (تریپ دات آی آر)  سریع و آسان تجربه کنید.

منبع: تریپ دات آی آر