افزایش تورم کالای مصرفی این روزها به هر شهروندی ثابت کرده است که تا خرید خانه، آن هم طبق سلیقه و نظرش چند ده سال فاصله دارد. البته اگر خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم و نخواهیم پای عدم پاسخگویی مسئولین امر را به معضلات خانه دار شدن افراد جامعه باز کنیم، که در این صورت ممکن است زمان تا چند صد سال هم برسد.

از دعوای مالک و مستاجر، سردرگمی فروشنده و خریدار، قیمت های غیر واقعی و مواردی از این دست هم که بگذریم، املاک داران تصمیم دارد بهترین راه خانه دار شدن با سرمایه اندک را طی یکی دو نکته بازگو نماید.

خرید به نرخ روز

این روزها آنقدر قیمت رهن و اجاره نجومی و باورنکردنی شده است که می توان گفت با پول خرید یک واحد آپارتمان در سال 97 می توان امروزه تنها یک واحد معمولی را اجاره کرد. دور نیست روزگاری که افراد می توانستند برای خرید و فروش آپارتمان در اصفهان تنها با مبلغ 300 میلیون تومان اقدام نمایند.

اگرچه این واحد می توانست متراژی در حدود 100 یا حتی کمتر داشته باشد اما هم از امکانات برخوردار بود و هم در یکی از نقاط خوب شهر واقع شده بود. از طرفی مالک برای فروش واحد خود هم تقاضای تخفیف را می پذیرفت و هم شرایط دریافت مبلغ طی چند فقره چک را.

در همین هفته های اخیر و طی بررسی میدانی کارشناسان املاک داران، میانگین نرخ رهن و اجاره در شهر اصفهان به میزان 300 میلیون تومان ودیعه و 6 میلیون تومان اجاره، برآورد شده است. و از طرفی برای خرید یک متر آپارتمان در اصفهان به صورت میانگین باید حدود 40 یا 50 میلیون تومان هزینه کرد.

سیاست یک بام و دو هوای ناکارآمد

املاک-داران

"مستاجران زیر فشار غیر قابل تحمل گرانی اجاره بها هستند. قفل بودن وام ودیعه، تورم عمومی، بی پشتوانه بودن ممنوعیت افزایش 25 درصدی اجاره بها، احتکار گسترده ملک و عدم عرضه که بسیاری از این املاک در اختیار بانک ها و مالکان بزرگ است، اوضاع را بدتر کرده است." این ها سخنان حجت الاسلام موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان، درباره وضعیت مستاجران، است.

سیاست هایی که اگر درست مورد بررسی قرار گیرند، به علت عدم وجود پشتوانه و یا زیرساخت های لازم قابل اجرا نیستند. زیرا در 9 سال گذشته هیچ اقدام درست و کارآمدی در زمینه مسکن صورت نگرفته است که امروز با فشار آوردن بر مالکان به عنوان تصمیم گیرندگان اجاره و تعیین تکلیف افزایش اجاره بها به صورت دستوری بتوانیم بازار رهن و اجاره را تنظیم نماییم.

 از طرف دیگر هستند صاحب خانه هایی که تنها یک یا دو خانه برای اجاره دادن دارند و عموما هزینه زندگی خود را از طریق آن تامین می نمایند. این افراد حتی اگر نیم نگاهی به قیمت کالاهای مصرفی در فروشگاه ها داشته باشند، مطمئنا از افزایش قیمت اجاره بهای خود کوتاه نمی آید.

حالا اگر خانه را اجاره بدهد باید از قانون 25% افزایش اجاره بها برای تهران و 20% برای کلان شهر ها استفاده کند و یا اگر بخواهد اجاره را تمدید نکند به اندازه طومار شیخ بهایی باید دلیل بیاورد که به خانه نیاز دارد و خانه را تخلیه کند.

از جانبی دیگر مستاجرها مانده اند بین دوراهی تمدید اجاره طبق قانون با مالک قبلی، یا ناتمام ماندن این قانون مانند بسیاری حرف های دیگر.

اینجاست که ای کاش یک نفر متولی می شد و می فرمود با گرانی خانه ها و کالاهای مصرفی چه باید کرد و با افزایش نرخ اجاره بها چه؟ چون نه سیاست ساخت یک میلیون خانه در سال عملا صورت پذیرفته است.

ما را از این نمد کلاهیست؟

انواع املاکی ها

تجربه ثابت کرده است که می توان با جمع سرمایه های کوچک خانواده و صرفه جویی در بسیاری از امور، گاهی به پس اندازها و سرمایه های بزرگی دست پیدا کرد. البته شاید این حرف اندکی مورد انتقاد کسانی قرار گیرد که سپری کردن شرایط کنونی، آنچنان هم برایشان ساده نیست.

اما سامانه املاک داران تلاش کرده است در همین مقطع از زمان هم با کارشناسی اصولی خود مناطق روبه رشد و مناسبی را چه برای سرمایه گذاری و چه خرید برای مصرف کننده تعیین نماید. از این نگاه خرید آپارتمان در اصفهان تا 500 میلیون تومان یکی از اهداف مجموعه در نظر گرفته شده است.

پروژه های تعریف شده در مجموعه املاک داران می تواند اشخاص را با هر مبلغ پس اندازی که دارند به سوی خانه دار شدن هدایت نماید. پس به راحتی یک کلیک می توان در محل کار یا هنگام استراحت این پروژه ها را مورد بررسی قرار داد.

مشاوران حقوقی املاک داران نیز تا انتهای کار با مشتریان عزیز همراه هستند. در این صورت دغدغه مستاجرانی که می خواهند با مبلغ 400 یا 500 میلیون تومان تنها آپارتمانی را رهن نمایند و سال بعد ارزش پولشان نیز تا حد زیادی کم شده باشد، کاهش داده و آن ها را با بهترین شرایط خانه دار کنند.