آمار استفاده از این پلتفرم اینترنتی به خوبی نشان می‌دهد استفاده از آن رو به افزایش است، با توجه به حجم بالای استفاده شهروندان از سایت دیوار، زمینه بروز مشکلات  نیز به‌تبع آن افزایش می‌یابد. براساس آمار عملکرد پلتفرم دیوار، شاخص نصب این پلتفرم تا تیر امسال و پس از ده سال از آغاز فعالیت دیوار، بیش از ۵۰ میلیون بوده است.در سال ۱۴۰۰، تعداد بیش از ۱۳۹ میلیون آگهی در سایت دیوار منتشر شده و  بیش از ۱میلیارد و۳۰۰میلیون بار، اقدام به تماس توسط کاربران ثبت شده است.

به دلیل این حجم بالا از مراجعه به پلتفرم دیوار، افزایش نظارت و حفظ حریم کاربران اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با انواع مزاحمت

امکانات جدیدی برای افزایش دسترسی کاربران و همچنین تسهیل استفاده از محتوای منتشر شده در سایت دیوار، در سال‌های اخیر به این پلتفرم افزوده شده است. یکی از این امکانات، ابزار "چت دیوار" است که بسیاری از کاربران به‌جای تماس از آن بهره می‌برند. با توجه به اینکه ممکن است در این فضا مزاحمت‌های احتمالی رخ دهد، سایت دیوار برای کاهش مزاحمت‌ها و حفظ حریم کاربران قوانین مشخصی دارد که این قوانین بازدارنده مانع از فعالیت کسانی است که به قصد آزار و اذیت یا قانون شکنی در سایت دیوار فعالیت می‌کنند.

از سوی دیگر، آگاهی کاربران از قوانین، عامل مهمی در کاهش زمینه ایجاد جرایم در سایت دیوار است. به این معنی که اگر کاربران نسبت به حقوق خود در این پلتفرم اطلاعات کافی داشته باشند، به همان نسبت احتمال قانون‌شکنی و آزار از سوی دیگران کمتر می‌شود. عدم رعایت قوانین استفاده از چت دیوار و مواردی از قبیل مزاحمت و ارسال پیام های غیراخلاقی، ارائه خدمات و کالاهای غیر قانونی، ارسال پیام های انبوه و تبلیغات، پیام های نامربوط به معامله که جنبه اتلاف وقت و مزاحمت دارد، در صورتی که توسط کارشناسان دیوار شناسایی شده یا کاربران آن را اطلاع دهند، توسط تیم نظارت دیوار مورد بررسی قرار می‌گیرد و طبق قوانین دیوار ممکن است منجر به ایجاد محدودیت موقت و دائم ابزار چت کاربر متخلف شود.

در مواردی هم کاربر متخلف، اطلاع ندارد که ممکن است برخی اقدامات او در سایت دیوار تخلف محسوب شود. به همین دلیل این کاربران از روی ناآگاهی فعالیتی را انجام می‌ دهند که منجر به مسدود شدن حساب کاربری آنان می‌شود. از این رو آگاهی از قوانین آزار و اذیت و افزایش آگاهی کاربران نسبت به قوانین ارتباط در دیوار، مسدودی حساب کاربران را کاهش خواهد داد.

افزایش آگاهی کاربران نسبت به اینکه آزار و مزاحمت براساس قوانین حاکم بر پلتفرم‌های اینترنتی چه مواردی را شامل می‌شود موجب کاهش شکایت‌ها از مزاحمت خواهد شد. در موارد بسیاری افراد  نسبت به اینکه ممکن است پیام یا آگهی آنها مصداق آزار و مزاحمت باشد، اطلاعات کافی ندارند یا حتی عکس آن هم ممکن است؛ یعنی ضعف آگاهی افراد نسبت به قوانین، مانعی در برابر اطلاع او از اینکه در معرض مزاحمت قرار گرفته‌ است، خواهد بود.

 بر اساس قانون، هرگونه مکالمه با مضمون ترغیب، تحریک یا فریب افراد به ارسال محتوای مستهجن، غیراخلاقی محسوب می‌شود.  در صورتی که در دیوار برای کاربران مزاحمت ایجاد شده، کاربر می‌تواند موضوع را به دیوار اطلاع دهد. برخی اقدامات و فعالیت‌ها که از سوی کاربران در سایت دیوار انجام می‌شود می‌تواند براساس قوانین مصداق تخلف باشد.

ایجاد مزاحمت، ادبیات غیرمؤدبانه، پیام‌های نامربوط با معامله، تبلیغات در چت، معاملهٔ کالا‌ها و فعالیت‌های غیرمجاز و نقض حقوق کاربران دیوار برخی از انواع تخلفاتی است که ممکن است از سوی کاربران دانسته یا نادانسته، موجب ایجاد مزاحمت برای کاربران دیگر باشد.همچنین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی و عدم استفاده نامناسب از شماره تلفن در محیط خارج از دیوار، صاحبان آگهی‌ها می‌توانند در زمان ثبت آگهی از قابلیت «مخفی کردن شماره تماس» و استفاده از «چت دیوار» استفاده کنند

 در صورت مشاهدهٔ چنین اتفاقی می‌توانید مانند سایر پیام‌رسان‌ها، پیام شخص مورد نظر را گزارش و مسدود کنید. هر کاربر می‌تواند به دلایل مختلفی شخص مزاحم را مسدود کرده و علت آن را جهت بررسی در سیستم دیوار ثبت کند.

افزایش نظارت دیوار

براساس آمار رسمی، در سال گذشته بیش از ۷۶۹ هزار کاربر در مکالمه متنی به طور موقت تعلیق شده یا برای همیشه در سرویس چت مسدود شده‌اند. این آمار نسبت به سال ۱۳۹۹ به دلیل افزایش نظارت های دیوار بیش از دو برابر شده است که در نتیجه، کاهش روش های مخرب را در پی داشته است. تعلیق یا مسدود شدن کاربر، با در نظر گرفتن تخلف صورت گرفته، به تشخیص کارشناسان دیوار و پس از بررسی گزارش کاربران انجام می‌شود.اگر هیچ کدام از دلایل ذکر شده صادق نبوده، حساب کاربر به اشتباه تعلیق یا مسدود شده باشد، موضوع از طریق ارتباط با پشتیبانی دیوار قابل پیگیری است.