یکی از گزینه‌ها اتوبوس است. روزانه، اتوبوس‌های متنوعی از ترمینال‌های شهرهای مختلف به مشهد سفر می‌کنند. با گرفتن بلیط اتوبوس از طریق اینترنت می‌توانید به‌سمت این شهر زیارتی و سیاحتی دوست‌داشتنی بروید. پیش از آنکه چنین تصمیمی بگیرید، خوب است که بدانید مزایا و معایب سفر با اتوبوس چیست. مرور این نکات به تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند. 

با چه وسیله‌ای به مشهد می‌روید؟ 

تهیه بلیط اتوبوس

با خرید اینترنتی بلیط اتوبوس می‌توانید به‌سادگی به شهرهای مختلف کشور سفر کنید. برای رفتن به مشهد هم امکان تهیه بلیط اتوبوس و رفتن به ترمینال‌های مختلف برای حرکت به‌سمت مقصد وجود دارد. بسیاری از مسافران این شهر از اتوبوس برای رفتن به مشهد استفاده می‌کنند و نیمی از خاطراتشان در بازگشت از سفر به دقایق و ثانیه‌هایی بازمی‌گردد که در اتوبوس برایشان رقم خورده است. 

در هر حال، حق انتخاب دارید و می‌توانید به جز سفر به اتوبوس از وسایل دیگری مانند هواپیما و قطار هم کمک بگیرید. در ادامه به مزایا و معایب سفر با اتوبوس اشاره‌ خواهیم کرد. با مرور این موارد، تصمیم‌گیری برایتان راحت‌تر می‌شود. 

مزایای سفر به مشهد با اتوبوس 

سفرکردن با اتوبوس می‌تواند خاطرات خوشی برایتان رقم بزند. همراهی با جاده و گذر از شهرها و روستاهای میان راه همیشه جذابیت‌هایی دارد. مزایای این سفر کم‌تعداد نیستند: 

  • هزینه کمتر؛ 

  • نبود نگرانی بابت گم‌شدن چمدان‌ها؛ 

  • توقف‌های بین‌راهی؛ 

  • فضای بزرگ و راحت اتوبوس‌های باکیفیت؛ 

  • بی‌نیازی از برنامه‌ریزی خیلی دقیق؛ 

  • امکان کنسلی بلیت اتوبوس

۱. هزینه کمتر 

هزینه تهیه بلیط اتوبوس از قطار و هواپیما کمتر است. بنابراین، اگر دغدغه هزینه و تأمین بودجه سفر را دارید، باید به‌سراغ سفر با اتوبوس بروید. اگر دوست دارید که به مشهد بروید و بودجه کافی برای تدارک‌دیدن سفر هوایی یا با قطار ندارید، نگذارید که برنامه سفرتان به هم بخورد. بلیط اتوبوس را با قیمتی مناسب‌تر تهیه کنید و چمدان‌ها را ببندید. 

۲. نبود نگرانی بابت گم‌شدن چمدان‌ها 

چمدان‌ها و بارهایتان در سفر با اتوبوس در صندوق مخصوص قرار می‌گیرد. به شما شماره‌ای داده می‌شود که آن را تا پایان سفر نگه می‌دارید و در نتیجه بارها و چمدان‌هایتان با دیگران اشتباه نمی‌شوند. در سفر با هواپیما، جای‌دادن چمدان‌هایتان در بخش مخصوص با کمی پیچیدگی روبه‌رو است و شاید دل‌نگرانی‌هایی بابت گم‌شدن آنها داشته باشید. سفر با اتوبوس ساده‌تر است و وسایلتان هم به‌سادگی گم نمی‌شوند یا از نظرتان جا نمی‌مانند. 

۳. توقف‌های بین‌راهی 

در سفر با اتوبوس در میان راه توقف‌هایی وجود دارد. اگر فاصله مبدأ حرکت‌تان تا مشهد زیاد باشد، حتما چند بار توقف خواهید داشت و می‌توانید ضمن استراحت و قدم‌زدن برای رفع خستگی پاها از سرویس بهداشتی استفاده کنید. سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی بهتر از سرویس‌های محدود و کوچک قطارها و هواپیماها هستند. در میان راه می‌توانید در مراکز استراحت بین‌راهی چیزی بخورید، سوغاتی بخرید و نفسی تازه کنید. 

۴. فضای بزرگ و راحت اتوبوس‌های باکیفیت 

خرید آنلاین بلیط اتوبوس

با خرید آنلاین بلیط اتوبوس یا تهیه حضوری آن می‌توانید از میان اتوبوس‌های مختلف به‌سراغ گزینه‌های VIP بروید. این اتوبوس‌ها فضای باز و بزرگی دارند. بعضی از آنها مجهز به ردیفی از صندلی‌های تکی هستند. در نتیجه سفرکردن در چنین فضایی برایتان راحتی و رفاه زیادی به‌همراه می‌آورد. 

بسیاری از پروازهای هوایی به‌سمت مشهد در کلاس اکونومی انجام می‌شوند. در چنین حالتی، فضای بین صندلی‌ها اندک است و حریم خصوصی‌تان به‌خوبی رعایت نمی‌شود. اتوبوس‌های ویژه امکانات رفاهی زیادی دارند و سفرکردن با آنها اصلا دشوار نیست. 

۵. بی‌نیازی از برنامه‌ریزی خیلی دقیق 

برای گرفتن بلیط اتوبوس از طریق اینترنت یا خرید حضوری زمان زیادی در اختیار دارید. لازم نیست که چند هفته یا حتی چند ماه پیش از سفر برای خرید بلیط اقدام کنید. البته در زمان‌هایی از سال که به‌خاطر اعیاد مذهبی یا مناسبت‌های دیگر، بلیط مشهد کمیاب می‌شود، برای تهیه بلیط اتوبوس هم باید زود اقدام کنید. 

با این حال، خرید بلیط اتوبوس مانند تهیه بلیط هواپیما و قطار برای مشهد تشریفات ندارد و لازم نیست که از خیلی زمان پیش از سفر دست‌به‌کار شوید. این هم مزیت بزرگی است. 

۶. امکان کنسلی راحت‌تر بلیت اتوبوس 

با کنسلی بلیت اتوبوس درصد زیادی از هزینه پرداختی به عنوان جریمه از شما کسر نمی‌شود. اگر بلیط قطار یا هواپیما را لغو کنید، هزینه بیشتری از شما کم می‌شود و بیشتر ضرر می‌کنید. با خرید آنلاین بلیط حتی می‌توانید آن را به‌طور غیرحضوری و اینترنتی پس هم بدهید. 

معایب سفر به مشهد با اتوبوس 

پیش از گرفتن بلیط اتوبوس از طریق اینترنت یا خرید حضوری، بهتر است که نگاهی به معایب چنین سفری هم داشته باشید. چه معایبی؟ 

  • طولانی‌تربودن مسیر؛ 

  • محدودیت در استراحت؛ 

  • ناخوشایندبودن همسفر کناردستی؛ 

  • امکان وقوع حوادث جاده‌ای. 

۱. طولانی‌تربودن مسیر 

مسیری که با اتوبوس برای رسیدن به مشهد طی می‌کنید، طولانی‌تر از هواپیما است. البته همه‌چیز وابسته به فاصله شهرتان از مشهد هم هست اما در هر حال، سفرهای اتوبوسی طولانی‌تر هستند. 

۲. محدودیت در استراحت 

اگر اتوبوستان ویژه نباشد و صندلی‌های راحتی در اختیارتان نگذارد، امکان استراحت‌کردن در طول سفر کم می‌شود. در این صورت، باید به‌حالت نشسته روی صندلی بخوابید. پشتی صندلی هم آن‌چنان به‌سمت عقب نمی‌رود. محدودیت در استراحت و خستگی پاها از جمله معایب سفرهای اتوبوسی در مقایسه با سفر با قطار هستند. 

۳. امکان ناخوشایندبودن همسفر کناردستی  

اگر صندلی‌تان ویژه و تک نباشد، امکان دارد که فردی که در صندلی کناری‌تان می‌نشیند، چندان خوشایند نباشد. تحمل همسفری آزاردهنده کار ساده‌ای نیست. البته در قطار و هواپیما هم چنین چیزی احتمال وقوع دارد اما در سفرهای هوایی، مدت سفر طولانی نیست. در سفر با قطار هم فضا بازتر است و به‌اندازه اتوبوس در کنار همسفر قرار نمی‌گیرید. 

۴. امکان وقوع حوادث جاده‌ای 

در سفر با اتوبوس امکان وقوع حادثه بیشتر از سفر با قطار یا هواپیما است. متأسفانه وضعیت رانندگی در جاده‌های کشور آن‌چنان مطلوب نیست. در نتیجه، سالانه حوادث زیادی در فاصله شهرهای مختلف به‌ وقوع می‌پیوندد. اگر نگران چنین چیزی هستید، شاید بهتر باشد که با خرید بلیط قطار یا هواپیما به‌سمت مشهد بروید.