در گردشگری نیز برخی فعالیت‌ها اسباب تغییرات محوری در مناطق مختلف را رقم می‌زند. برای مثال ساخت دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه در دهه هفتاد یکی از مهمترین جریاناتی بود که بر گردشگری استان همدان و غرب کشور تاثیر گذاشت. تاثیری که به تبع آن استانداردهای تفریح، اقامت، تورگردانی، خدمات گردشگری و ... ارتقاء پیدا کرد.

دهکدۀ گنجنامه آنچنان که در سایت شرکت هم معرفی شده «نخستین منطقه نمونه کشور است که در سال ۱۳۷۸ به بهره برداری رسیده و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال طی ۱۶ سال و در ۳ فاز موفق شده به عنوان بزرگترین مجتمع توریستی غرب کشور در قالب دهکده تفریحی توریستی گنج نامه ارائه خدمات گردشگری کند.

این پروژه عظیم تحولی در گردشگری ایران است که تمامی امکانات یک گردشگر، اعم از تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را فراهم می کند. دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنج نامه همدان در سال ۱۳۷۹ اقدام به ایجاد منطقه نمونه گردشگری در دامنه شمالی کوه های الوند نموده است. این مجموعه موفق به اخذ مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی، سازمان تربیت بدنی و دریافت پروانه های ساختمانی کامل جهت ساخت حدود ۱۸۰۰۰ متر زیربنای مسقف شده است.

vuuuptv ppzkpzyu qzsz cpuaxvtyu utpycvpv vzxcvzy

همچنین این مجموعه که به عنوان یکی از قویترین قطب‌های گردشگری ایران و خاورمیانه مطرح شده و به عضویت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در آمده است و با ظرفیت روزانه 5000 نفر، قابلیت ارائه انواع خدمات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و اقامتی را به گردشگران داخلی و خارجی دارا است.از دیگر افتخارات این مجموعه کسب پروژه کارآفرین برتر در سال ۱۳۹۱ است».

حالا پس از قریب یک دهه دوباره این عنوان تکرار شده و اینبار در  شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته دوباره مجموعه دهکدۀ گنجنامه به عنوان کارآفرین برتر معرفی شد. دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه، آنچه در حوزۀ کارآفرینی صورت داده فارغ از شغل مستقیم برای افراد است، اگر چه این کار هم حاصل آمده است، اما اهمیت کار و تاثیر دهکده بر مشاغلی است که در اطراف آن به صورت غیر مستقیم شکل گرفته است.

مشاغل مستقیم متعلق به افرادی است که به صورت مستقیم از دهکدۀ گنجنامه حقوق دریافت می‌کنند، اما مشاغل غیر مستقیم، آن مشاغلی است که به خاطر ساخت دهکده در آن منطقه شکل گرفته و رونق یافته است. اگر به صورت کاملاً غیر تخصصی هم به موضوع اشتغال‌آفرینی پیرامون دهکدۀ گنجنامه نگاهی داشته باشیم می‌بینیم که چه افراد و مشاغلی در حاشیۀ این مرکز اقامتی و مرکز خرید شکل گرفته و در حال کسب درآمد هستند. در واقع بخش خصوصی توانسته از یک امکان خاص که به صورت تاریخی و طبیعی در همدان حضور دارد یک امکان بالفعل ایجاد کند و کارآفرینی انجام دهد. 

حال با توجه به ضرورت توسعۀ بیشتر گردشگری در استان همدان، باید هم زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند و هم در استان عزم همه بر این نکته باشد که گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا و پایدار بماند و تمایل سرمایه‌گذار هم به سرمایه‌گذاری در استان در حوزۀ گردشگری افزایش پیدا کند.

امید است دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه هم با به‌کارگیری بهره‌برداران مناسب و متخصص فضای گردشگری آن منطقه از استان را به شیوه‌ای مدیریت کند که جامعۀ پیرامونی هم مانند همیشه غیر از افراد حاضر در فضای کاری دهکده، بهرۀ اقتصادی ببرند.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage