حالا با الهام از این وسیلۀ نقلیه، در ایران و کشورهای مختلف، ابزاری تفریحی ساخته شده که به آن سورتمۀ ریلی می‌گویند. طولانی ترین سورتمه ریلی ایران در دهکدۀ گنجنامه نصب شده است. برای سوار شدن به این وسیلۀ تفریحی باید اول به طبقه پنج ساختمان اصلی مجموعۀ گردشگری دهکده بروید سپس بر اساس نوبت‌بندی سوار یکی از ۳۵ سورتمۀ مستقر در این مجموعه بشوید. این سورتمه در دو حالت تک سرنشین و دو سرنشین ظرفیت حضور گردشگران را دارد اما به شرط اینکه وزن شما بیشتر از 120 کیلوگرم نباشد!

اگر هم می‌خواهید اطلاعاتی در مورد سورتمۀ ریلی داشته باشید در سایت گنجنامه توضیحات کاملی در مورد این وسیلۀ تفریحی داده شده است، در سایت این طور آمده که «سورتمه ریلی گنجنامه با سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت و به طول ۱۱۵۰ متر طولانی‌ترین و سریع‌ترین سورتمه ریلی کشور است. این سورتمه در ارتفاعات قرار دارد و از ایمنی بالایی برخوردار است. به همین جهت می توانید با خیال راحت سوار این سورتمه شوید و از مسیر لذت ببرید.»

سورتمه گنجنامه

پس سفر شما با سورتمۀ ریلی بیش از یک کیلومتر است، مسیر پر از فراز و نشیب و هیجان، با سرعت 45 کیلومتر بر ساعت! جذابیت این سفر آنجایی بیشتر می‌شود که شما در بین کوه و با چشم‌اندازی بسیار زیبا مسیر را طی می‌کنید. این یکی از لذت‌بخش‌ترین اوقاتی است که می‌توانید در یک سفر جذاب تجربه کنید.

حالا سوال اینجاست که این مسیر یک کیلومتری را در چند دقیقه می‌شود طی کرد و آیا امکان این وجود دارد که سرعت توسط فردی که سوار سوررتمه است کم و زیاد شود؟ در پاسخ این سوال باید گفت که «با سوار شدن بر روی سورتمه ریلی شما می‌توانید در حدود ۵ تا ۶ دقیقه هیجان‌انگیز را سپری کنید. البته این زمان با سرعت نرمال است و شما با کنترل سرعت این زمان را کمتر و یا بیشتر کنید. با کم‌کردن سرعت می توانید با آرامش کامل از مناطق اطراف سورتمه لذت ببرید.» بنابراین امکان کمترل سرعت هم برای شما وجود دارد.

هیجان سورتمه ریلی در گنجنامه

سورتمۀ ریلی در واقع تلاش می‌کنید تداعی‌کنندۀ احساس هیجان و نشاط در گردشگر باشد، حالا ممکن است هر فردی در زمان استفاده از این ابزار تفریحی با یک شرایط خاص احساس قرابت کند. مثلاً یکی تصور کند که در قطب شمال در حال سورتمه‌سواری است و چند گوزن با شاخ‌های بلند در حال کشیدن این سورتمه هستند، برخی هم بر اساس آثار سینمایی احساس تعقیب و گریز با سورتمه‌های موتوری داشته باشند، و برخی هم فقط در آن لحظه از شرایط موجود احساس لذت کنند و فقط به فکر تخلیۀ هیجان خود باشند، به هر صورت مهم این است که در آن لحظه احساس خوش‌آیندی از زمان و مکان داشته باشند.

هیجان و سورتمه گنجنامه

این ابزار تفریحی در کنار امکاناتی چون غار آکواریوم، تله کابین، تیرول، بانجی جامپینگ، دیوارۀ صخره‌نوردی، ویلاهای کوهستانی، رستوران‌ها و مراکز خرید، نمایشگاه‌های فصلی و ... از جذابیت‌های دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه همدان است. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی بیشتر، به سایت این منطقۀ نمونۀ گردشگری که به تازگی و در بهمن‌ماه هم در شانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته به عنوان کارآفرین برتر معرفی شد، مراجعه کنید.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage