سفر امسال کمی با سال‌های دیگر متفاوت است، تفاوت از این جهت است که ماه مبارک رمضان مقارن با تعطیلات نوروز شده و گردشگرانی که روزه‌داری می‌کنند برای‌شان مهم است که هم ساعات خوب و خوشی را بگذرانند هم بتوانند تکلیف خود را ادا کنند. بنابراین مجموعۀ دهکدۀ گنجنامه هم با لحاظ این موارد، برنامه‌ریزی  خاصی برای گردشگران کرده که هم بتواند خدمات ارائه کند هم شرایط آرامی را برای گردشگران فراهم کند.

از تفریحاتی که در دهکده بسیار مورد اقبال هم‌شهری‌ها، هم استانی‌ها و گردشگران قرار گرفته تله کابین گنجنامه است. تله کابین گنجنامه دارای دو ایستگاه مبدا و مقصد است، مبداء ایستگاه که داخل دهکده و مقصد آن دشت میشان است. گردشگرانی که به همدان می‌آیند و علاقمند هستند با تله کابین به دشت میشان بروند حتماً پیش از رسیدن به مقصد دوست دارند بدانند دشت میشان کجاست؟

در ویکی‌پدیا در این باره آمده که «میدان میشان یا دشت میشان یکی از دشت‌های کوهستان الوند است. این میدان در مسیر اصلی صعود به قلۀ الوند قرار دارد و وسعت آن حدود یک هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۷۰۰ متر است. در قدیم عشایری که دورۀ ییلاق خود را در دامنۀ شمالی الوند می‌گذراندند، در میدان میشان که دارای آب‌های روان، چمن زار و مناظر زیبای طبیعی است، چادر می‌زدند.» این توضیح مقدماتی در مورد دشت میشان است؛ اما باید دربارۀ این دشت نکاتی را ذکر کرد.

اولین نکته این است که دشت میشان (میدان میشان) برای ورزشکاران همدانی یک پایگاه ورزشی به حساب می‌آمد. اینکه می‌گوییم «به حساب می‌آمد» به این دلیل است که قبلاً دسترسی به این دشت چندان ساده نبود و اغلب ورزشکاران و کوهنوردان به آن تردد داشتند، اما الان تردد ساده‌تر شده و کودکان و زنان و کهن‌سال‌ها هم امکان تردد برای‌شان فراهم آمده است. دومین مورد اینکه، دشت میشان محلی‌ست که شهر همدان کاملاً از آنجا قابل رویت است و یکی از زیباترین چشم‌اندازهای ممکن کل شهر، از همین محل میسر می‌شود، از این جهت در روز و شب چشم‌انداز زیبایی برای گردشگر از شهر همدان در این منطقه قابل رویت است.

سومین نکته‌ای که این دشت دارد وسعت آن و چشمه‌های آن است. وسعت این دشت باعث شده دهه‌ها یا حتی سده‌های مختلف محل چرای دام برای عشایر و ... باشد، و این نشان از سرسبزی و طراوت منطقه دارد. از این دست موارد بسیار در دشت میشان وجود دارد، امروز هم با تغییراتی که در این دشت حاصل آمده، جذابیت‌های دیگری به آن افزوده شده از جمله رستوران و محل استراحت و ... که حضور گردشگر را راحت‌تر می‌کند.

تله کابین گنجنامه

جالب است بدانید که «در کوهستان الوند علاوه‌بر قلل مرتفع و شیب‌دار، دشت‌های کوچکی نیز وجود دارد؛ که سطح آن‌ها از چمن‌زار پوشیده شده و چشمه‌های بسیار در آن‌ها جریان دارد. با توجه به این که این دشت‌ها نسبتاً مسطح هستند، به صورت جایگاهی مناسبی برای استراحت و اتراق کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین این دشت‌های کوچک غیر از میشان عبارتند از: تخت نادر، چمن شاه‌نظر، تخت رستم و ... .»

بد نیست گردشگران ورزشی و علاقمندان به کوهستان که می‌خواهند نوروز را در دهکدۀ گنجنامه سپری کنند این را هم بدانند که «در دامنه‌های شمالی الوند دره‌های پرآبی مانند: دره ماوشان رود، دره برفین، دره گنجنامه، دره عباس‌آباد، دوزخ دره، دره گوساله، دره کیوارستان، دره سیمین دره، دره مرادبیگ (بزرگترین دره کوهستان الوند)، دره دیوین، دره قز، دره حیدریه و در دره‌های دامنه جنوبی دره‌هایی مانند: دره سرکان، دره آرتیمان، دره فاران، دره گزندر، دره شهرستانه و ... وجود دارند.»

حوض نبی، چشمۀ تخت نادر، چشمۀ کلاغ‌لان، چشمه قاضی، چشمه ملک، هفت چشمه، چشمه خسرو، بهشت آب، چشمه افعی و چشمۀ آب مروارید هم از جمله چشمه‌هایی‌ست که در این دامنه وجود دارد و می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران علاقمند باشد.

تله کابین گنجنامه بخشی از این زیبایی‌ها را در دامنۀ الوند و میدان میشان به گردشگر نشان می‌دهد و یا امکان دیدن آن‌ها را از نزدیک فراهم می‌کند. از این جهت است که سالانه گردشگران زیادی در مراجعه به همدان یکی از مهمترین تفریحات خود را حضور در دهکدۀ گنجنامه و سفر با تله کابین می‌دانند.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage