همه‌ی این نگاه‌ها به غذا از جایی نشأت می‌گیرد که انسان به خوراک فقط به عنوان یک نیاز جسمی نگاه نمی‌کند، به بیان دیگر، از جایی به بعد، انسان غذا را یک تفریح می‌داند، و هم از آنجاست که صنعت غذا در ایران و جهان دارای یک موقعیت منحصر به فرد است. در حوزۀ صنعت گردشگری هم، بیش از یک دهه است که غذا نقش پر رنگی در رونق اقتصاد جوامع محلی و بومی پیدا کرده است، گردشگران بی‌شماری هستند که مبنای تفریح خود را غیر از طبیعت و محیط‌زیست، بر خوراک مناطق می‌گذارند و غذای محلی را یکی از انگیزه‌های سفر در نظر می‌گیرند.

این در حالیست که خوشبختانه در ایران هم هر منطقه برای خودش جایگاهی در حوزه‌های غذا و نوشیدنی دارد. همدان هم به واسطۀ بهار دل‌انگیز و زمستان سرد، غذاهای متنوعی در آن توسط خانواده‌ها طبخ می‌شود که در کشور جایگاه ویژه‌ای را در میان گردشگران غذا، به خود اختصاص داده است.

download

در میان این همه تنوع، برخی از غذا و شیرینی‌ها به ثبت میراث رسیده، اما برخی هنوز به این جایگاه معنوی دست پیدا نکرده‌اند. طبق آمارهای اعلامی تا سال گذشته از سوی دستگاه‌های متولی، ۱۳ غذا و شیرینی استان همدان در فهرست آثار ملی یا میراث ناملموس ثبت شده است، که از آن جمله – که یا در مسیر ثبت هستند یا ثبت شده اند - می‌توان به سرداشتی، قووت و انگشت پیچ همدان، شاطه حلوایی تویسرکان، و نان گرده، آش ترش، آش بادمجان، کلوای گوراب، شیره‌پزی انگور مانیزان، باسلق و منبت، حلوا مغزی، شیره ترخینه و آش ماسوا در ملایر، آش غاز یاقی و عیران شوربا در شهرستان کبودرآهنگ، آش خیار اسدآباد و ... اشاره کرد.

download (3)

در همدان هم جشنواره‌های غذایی متعددی برگزار شده و در آینده هم برگزار خواهد شد، در بسیاری از این جشنواره‌ها، دهکده تفریحی توریستی گنجنامه به عنوان همراه، حامی مالی یا برگزارکننده حضور داشته و تلاش کرده جایگاه حامی گردشگری در همدان را داشته باشد.

دهکده تفریحی توریستی گنجنامه که به عنوان پایلوت تفریحی غرب کشور مطرح است در آن از اقامتگاه کوهستانی، ویلاهای کوهستانی برای حضور در تمام فصول، تله کابین گرفته تا انواع هیجانات از بانجی جامپینگ تا تیرول و سورتمه ریلی، همچنین وجود یکی از کم‌نظیرترین غارهای مصنوعی در ایران برنامه‌ریزی و تعبیه شده است.

بر همین اساس در یک دهۀ اخیر، موضوع حضور رستوران‌های برند در این مجموعه با ارائۀ منوهای ایرانی و خارجی یکی از جذابیت‌های خوب مجموعه تفریحی گنجنامه بوده است. شاید بتوان گفت با کارهایی که در حوزه‌های غذایی در این مجموعه انجام شده چندین بار «تیم ملی غذای همدان» در این مجموعه شکل گرفته و به گردشگران طعم و مزۀ خوش خوراک سنتی همدان را چشانده است.

IMG_4184

در مسیر این معرفی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بانوان همدانی هم در حوزۀ طبخ انواع غذا، شیرینیجات، شوریجات، ترشیجات و ... در نمایشگاه‌های مختلف عرضه شده و گردشگران از آن بهره برده‌اند. اگر مدیران استان همدان نگاه توسعه‌محوری با مرکزیت گردشگری را در دستور کار قرار داده باشند، یکی از مهمترین محورهایی که باید به آن توجه ویژه شود، گردشگری خوراک است. همدانی‌ها معروفند به این که سفره‌های غذایی رنگینی دارند. رنگین از منظر انواع ترشی‌ها، دسرها و ...، بنابراین باید این سفرۀ رنگین جلوی گردشگر پهن شود تا او هم از نعمت خدادادی و هنر دست همدانی‌ها استفاده کند.

در همین مسیر دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه با استعداد و ظرفیتی که دارد، امیدوار است بتواند در آینده یکی از مراکز مهم گردشگری غذا در استان همدان و غرب کشور باشد.

 سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage