مالیات چیست؟

با بیانی ساده و کوتاه می‌توان گفت مالیات، مقدار پولی است که شهروندان با توجه به نوع فعالیتی که دارند به دولت می‌پردازند. دولت از این پول برای موارد مختلفی همچون ارائه خدمات عمومی جامعه، اداره تمامی امور کشور و تهیه کالاها و مواد موردنیاز استفاده می‌کند.

 خوب است بدانید که توسعه آبادانی کشور و حفظ امنیت، دو نمونه از مهم‌ترین کارهایی است که دولت، مالیات دریافتی را صرف آن‌ها می‌کند. در حقیقت مالیات تأمین‌کننده سیاست‌های دولت است که در راستای اهداف عمومی صرف می‌شود.

انواع مالیات کدام‌اند؟

به‌طورکلی انواع مالیات در ایران به دو دسته مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیرمستقیم تقسیم می‌شود. مالیات مستقیم که کاملاً واضح است؛ یعنی مالیاتی که به طور مستقیم پرداخت می‌شود. در مقابل مالیات غیرمستقیم متفاوت است. منظور از مالیات غیرمستقیم، مالیاتی است که بر روی خدمات و کالاها وضع می‌گردد.

درواقع پرداخت‌کننده‌های مالیات غیرمستقیم، مردم هستند. این مالیات به طور مستقیم از مردم دریافت نمی‌شود؛ بلکه آن‌ها مبلغ مالیات را در هنگام خرید کالا و خدمات پرداخت می‌کنند. ازاین‌رو مالیات غیرمستقیم با واسطه به‌ حساب اداره مالیات واریز می‌گردد. با توجه به این موضوع به مالیات غیرمستقیم معاف از مالیات شهرت دارد.

به طور معمول بیشترین چالش اشخاص، برای پرداخت مالیات‌های مستقیم است؛ زیرا این نوع مالیات می‌تواند به طور مستقیم بر روی درآمد مودیان اثر گذارد و سبب کاهش درآمد آن‌ها شود. ازاین‌رو اشخاص حقیقی و حقوقی با تشکیل یک واحد حسابداری منظم و نرم‌افزار حسابداری برای پرداخت مالیات دقیق‌تر و بهتر عمل کنند. آموزش مالیات در اصفهان به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر به کارهای حسابداری و مالیاتی خود نظم دهید.

منظور از معافیت مالیاتی چیست؟

در هر کشوری صاحبان کسب‌وکار و سرمایه‌داران موظف‌اند تا به دولت مالیات پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت آن جریمه می‌شوند. چنانچه مودیان مالیات، در پرداخت به‌موقع مالیات عملکرد خوبی داشته باشند می‌توانند از بخشودگی و یا معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند. در حقیقت معافیت مالیاتی، تشویقی از طرف دولت است تا مودیان مالیات به طور قانونی و موقت آن را پرداخت نکنند.

دولت این امر را به‌عنوان یک سیاست خاص جهت حمایت از اقشار خاص و مناطق ویژه بنا نهاده است. قابل‌ذکر است که معافیت مالیاتی فقط به مالیات‌های مستقیم تعلق دارد و مشمول مالیات‌های غیرمستقیم نمی‌شود.

هدف از معافیت مالیاتی چیست؟

در حقیقت هدف دولت‌ها از این کار حمایت و تشویق برخی از اشخاص برای عملکرد بهتر است. با ذکر یک مثال می‌توان بهتر معنای این فرایند را بیان نمود. به طور مثال دولت ایران برای اینکه افراد را به سرمایه‌گذاری و تولید کالاهای دانش‌بنیان تشویق نماید، شرکت‌های دانش‌بنیان را از پرداخت مالیات معاف نموده است.

در قوانین کشورهای مختلف علی‌الخصوص کشورهای توسعه‌یافته، می‌توان نکات بسیار مثبت و بسیار خوبی را برای معافیت مالیات مشاهده نمود. به طور مثال یکی از این موارد، معافیت موقت مالیاتی یا به‌اصطلاح تعطیلی مالیاتی است. صنایع جدید و نوپا جهت توسعه و پیشرفت به مدت چند سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند که به این امر معافیت موقت مالیاتی می‌گویند.

یکی از مواردی که به صورت اشتباهی رایج میان برخی از کارشناسان مالی وجود دارد، یکی دانستن معافیت مالیاتی، عدم شمول مالیاتی و نرخ صفر مالیاتی است. موسسه حسابداری تدبیر در آموزش‌های خود با تفکیک همه موارد، توضیحات کافی و کاملی را ارائه می‌دهد تا دچار اشتباه و تردید نشوید.

چرا همه افراد مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند؟

چرا همه افراد مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند؟

همه افراد شامل معافیت مالیاتی نمی‌شوند و قطعاً شما نیز از این موضوع آگاهی دارید. ممکن است بپرسید چرا؟ همان‌طور که اشاره شد مالیات یکی از راه‌های درآمدی دولت است. ازاین‌رو چنانچه تعداد معافیت‌های مالیاتی زیاد شود، درآمد دولت کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این امر فقط اشخاص محدودی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

کاهش درآمد دولت مساوی است با کاهش بودجه که این امر به کاهش ارائه خدمات دولتی اثر می‌گذارد. در چنین شرایطی دولت مجبور به افزایش مالیات افراد مشمول پرداخت مالیات می‌شود. ازاین‌رو بی‌عدالتی به وجود می‌آید؛ بنابراین دولت با توجه به اهدافی که دارد، فقط برخی از کسب‌وکارها را از پرداخت مالیات معاف می‌کند.

چه اشخاصی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

ممکن است بپرسید چه کسب‌وکارها و چه کسانی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند؟ قانون مالیات‌های عمومی برای معافیت‌های مالیاتی دارای 17 ماده قانونی است که توسط آن افرادی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. این معافیت‌ها به شرح زیر است:

  • بیمه عمر

  • جهیزیه و مهریه

  • سپرده‌های بانکی

  • هزینه‌های درمان

  • اختراع و اکتشاف

  • فعالیت‌های آموزشی

  • عبور ترانزیت کالاها

  • فعالیت‌های کشاورزی

  • معافیت صنایع‌دستی

  • جوایز علمی و پژوهشی

  • شرکت‌های دانش‌بنیان

  • فعالیت بخش‌های تعاونی

  • حقوق کارگران و کارمندان

  • سود حاصل از تأمین مالی پروژه‌ها

  • فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری

  • معافیت مالیات فعالیت‌های فرهنگی و هنری

  • حقوق افراد شاغل در مناطق کمتر توسعه‌یافته

  • معافیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی

با یک بررسی کوتاه می‌توانید متوجه شوید که آیا شما نیز مشمول معافیت مالیاتی هستید یا موظف به پرداخت آن. به‌طورکلی کسب اطلاعات و آگاهی درمورد قوانین مالیاتی سبب می‌شود تا تصمیماتی بهتری اتخاذ کنید.