رپرتاژ آگهی: بر‌اساس آمار مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران(فیپیران)؛ در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، صندوق جسورانه سرو متعلق به شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با ٪۹۱.۱۱ بالاترین بازدهی را در میان کل دارایی‌های سرمایه‌گذاری بازار‌سرمایه کسب کرده؛ همچنین سهام شرکت صنایع غذایی سکه با ٪۹۰.۳۳ بالاترین رشد را میان شرکت‌های لیست شده در تابلوی بورس کسب کرده است.

بهترین عملکرد در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در میان کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ترتیب صندوق جسورانه سرو، جسورانه سپهر و یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی بالاترین بازدهی را به ترتیب زیر کسب کردند.

Picture8

بالاترین رشد سهام شرکت‌های بورسی

بالاترین رشد سهام شرکت‌های بورسی طی ۶ ماهه گذشته متعلق به نماد غگز با ٪۹۰.۳۳، نماد شفام با ٪۷۰.۰۲ و ولتجار با ٪۶۹.۳۰ بوده است. بازدهی شاخص کل بورس در مدت مشابه نیز ۴.۸۳- درصد بوده است.

Picture9

صندوق‌های جسورانه راهکار بازار‌سرمایه برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

دارایی‌ها و ابزارهای مالی مختلفی طی سال‌های اخیر در بازار‌سرمایه ایران مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، به‌طور کلی می‌توان دارایی‌های بازار‌سرمایه را به سهام شرکت‌ها، اوراق بدهی، اوراق سپرده کالایی(طلا، زعفران و…) و اوراق مشتقه تقسیم‌بندی کرد که ابزارهای مالی برای سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم در این دارایی‌ها توسعه داده شده است.

ابزارهای مالی برای سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم انواع صندوق‌های سهامی، درآمد‌ثابت، مختلط و کالایی مانند طلا و زعفران هستند، که در سال‌های اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها نیز وارد بازار‌سرمایه شده است.

صندوق جسورانه سرو یکی از نخستین صندوق‌های جسورانه بازار‌سرمایه ایران است که توسط شرکت مشاور‌ سرمایه‌گذاری ترنج پذیره‌‌نویسی شده است. این صندوق در استارتاپ‌های والکس، همراه مکانیک، دکتر ساینا، فرادید و کاربوم سرمایه‌گذاری کرده است.

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج ۹ صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت دارد که صندوق درآمد‌ثابت افران بزرگترین صندوق درآمد‌ثابت ETF بازار‌سرمایه ایران است.