به گزارش اکوایران، کل جمعیت شاغل کشور در تابستان سال جاری 23 میلیون و 778 هزار نفر برآورد شده، بر این اساس نرخ اشتغال در اقتصاد ایران در تابستان امسال 37.3 درصد بوده است. به بیان ساده تر حدود 37 درصد کسانی که در سن کار قرار دارند، دارای شغل هستند. بررسی ها نشان می دهد میان سه بخش اصلی در اقتصاد کشور، بیشترین سهم از بازار کار و تعداد شاغلین به بخش خدمات تعلق دارد، بیش از نیمی از شاغلین کل کشور در بخش خدمات مشغول هستند. همچنین کمترین سهم از بازار کشور هم نیز در اختیار بخش کشاورزی است، سهم این بخش از تعداد شاغلین کل 15.8 درصد به ثبت رسیده است.

تعداد کل شاغلین بخش صنعت در تابستان امسال 8 میلیون و 29 هزار نفر برآورد شده، بر این اساس سهم بخش صنعت از کل تعداد شاغلین در اقتصاد ایران حدود 33.8 درصد است. به طور کلی بخش صنعت نسبت به دیگر بخش ها کمتر دچار نوسان تعداد شاغلین می شود. به عنوان مثال به هنگام خشکسالی ها بخش کشاورزی سهمش از بازار کار کم می شود، همچنین در برهه هایی که بحران هایی از جنس کرونا رخ می دهد شاهد به مشکل خوردن شاغلین این بخش هستیم. به طور کلی در شش سال گذشته اختلاف بین بیشترین و کمترین سهم بخش صنعت از بازار کار ایران به 3 درصد هم نمی رسد.

سهم صنعت از بازار کار در 6 سال گذشته

سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل در سال 95 حدود 31.9 درصد برآورد شده، این پایین ترین سهم بخش صنعت از بازار کار ایران در چند سال گذشته محسوب می شود. این رقم در سال 96 به 32 درصد رسید و در سال های 97 و 98 در همین نرخ باقی ماند. از ابتدای سال 99 با شیوع ویروس کرونا بخش خدمات دچار صدمات زیادی شد، زیرا زمانی که بحران هایی مانند کرونا رخ می دهد اولین و نخستین ضربه اقتصادی شان به بخش های خدماتی است. از همین رو اشتغال در بخش کرونا کم شد و نقش این بخش از بازار کار کشور کاهش یافت، در نتیجه سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل کشور افزایش یافت و به 33.3 درصد رسید و جای بخش خدمات را پر کرد. این روند تا پاییز  سال 1400 نیز ادامه یافت و این سهم به 34.7 درصد هم رسید، این عدد بالاترین سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل در چند سال گذشته محسوب می شود. پس از پاییز این سهم رو به کاهش بود و در بهار امسال به 32.7 درصد رسید، اما همانگونه که گفته شد در تابستان به بالای 33 درصد رسید.

افزایش سهم صنعت از بازار کار اقتصاد ایران همزمان با شیوع کرونا و کاهش سهم بخش خدمات بالا رفت، اما چرا با وجو به روال عادی برگشتن بخش خدمات سهم بخش صنعت نیز به دوران پیشا کرونا باز نگشته است؟ در دو سال گذشته به علت خسکسالی های به وقوع پیوسته در کشور شاهد کاهش سهم کشاورزی از بالای 17 درصد به 15.8 درصد بوده ایم. از همین رو به دلیل کمرنگ شدن کشاورزی در بازار کار ایران، سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل با وجود رونق گرفتن دوباره خدمات، کم نشده است.

photo_2022-11-20_16-26-09