به گزارش اکوایران، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره آمار ایجاد اشتغال در کشور و برخی دیدگاه‌های مطروحه نسبت به‌ آمار اشتغال ایجادی گفت که «درخصوص آمار اشتغال آنچه که اعلام می‌کنیم، قابل صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی است. البته در کشور ما اظهارنظر کردن آزاد است و هر کسی می‌تواند هر آماری را مورد خدشه قرار بدهد، منتها حرفی که می‌زنیم باید بر اساس مستندات باشد.»

وی با دفاع چندباره از آمار اعلامی دولت مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل، به ایسنا گفته است: «خوشبختانه این مساله به شیوه‌های مختلف قابل صحت‌سنجی است. اولا سامانه‌ای تحت عنوان سامانه رصد در ستاد وزارتخانه راه‌اندازی شده که از طریق آن امکان دسترسی برای مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداران فراهم است. ثانیا همکاران ما به سه شکل این آمار را صحت‌سنجی می‌کنند.»

مرتضوی ادامه داد: «وقتی کسی کد ملی‌اش وارد سامانه می‌شود، بر اساس آن مشخص می‌شود که اشتغال به کار دارد و در کارگاهی مشغول کار شده یا تسهیلاتی به وی پرداخت شده است. بنابراین بلافاصله از طریق پیامک برایشان پیام ارسال می‌شود که چنین گزارشی به ما رسیده است، آیا صحت دارد یا خیر؟ مرحله بعد به صورت تلفنی صحت‌سنجی می‌شود و در مرحله آخر نظارت میدانی است که این روش از طریق ستاد وزارتخانه انجام می‌شود.»

همچنین وزیر کار با بیان آنکه بر اساس اعلام مرکز آمار ایران اشتغال خالص ایجاد شده نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر بوده است و اشتغال خالص منهای ریزش است، گفت: «یعنی امکان دارد در بخشی مثل کشاورزی ریزش اشتغال داشته باشیم ولی اشتغال خالص یعنی مجموعه اشتغال منهای ریزش و این عدد نیز ادعای ما را تایید می‌کند.»

در حالی وزیر کار تمام‌قد از آمار ایجاد اشتغال دفاع کرده است که گزارش‌های مرکز آمار ایران از جریان شغلی در بازار کار، نشان می‌دهد که در پاییز 1400، 23 میلیون و 535 هزار و 175 نفر شاغل بوده‌اند که از آن زمان تا پاییز 1401، 2.9 درصد از جمعیت شاغل، شغل‌هایشان را از دست داده‌اند و بیکار شده‌اند؛ یعنی چیزی حدود 682 هزار و 520 نفر.

بر اساس این رقم، خالص اشتغال ایجاد شده برابر با 274 هزار و 883 نفر بوده است؛ رقمی که از وعده یک میلیون شغل در سال، خیلی دورتر به نظر می‌رسد. ضمن اینکه اشتغال ایجاد شده لزوما به معنای ایجاد شغل نیست.