به گزارش اکوایران نرخ اشتغال ناقص در ابتدای ورود کرونا به شدت کاهش یافت ولی این نرخ هم با گذشت زمان رو به تعدیل شد و به وضعیت اولیه خود نزدیک شد. بنابراین پس از بهار 99(نقطه آغاز قرنطینه‌ها) و در سال 1400 نرخ اشتغال ناقص شروع به افزایش کرد و حتی بالاترین میزان نرخ اشتغال ناقص سال های اخیر در فصل زمستان 1400 تجربه شد.

کاهش نرخ اشتغال ناقص مصادف با شیوع بیماری کرونا به معنای افزایش بهره وری نیروی کار نیست بلکه به معنای خروج عده ای از افراد از بازار کار است که در میان آنها نیز برخی افراد به اشتغال ناقص مشغول بوده اند.

به بیان دیگر با ورود کرونا به کشور، کسانی که وضعیت اشتغال ناقص داشتند، به طور کلی از بازار کار خارج شدند.

همچنین نرخ اشتغال ناقص مردان در همه ی فصول سال 1401 در مقایسه با فصل های مشابه سال 1400 پایین‌تر بوده است. این پدیده می‌تواند بیانگر بهبود نسبی وضعیت بهره‌وری در بازار کار مردان باشد.

اشتغال ناقص انعکاس دهنده نارسایی‌های بازار کار 

نرخ اشتغال ناقص بیانگر نسبت افرادی است که به دلیل محدودیت های بازار کار مجبور هستند میزان کمتری از ساعاتی که تمایل دارند، کار کنند. به بیانی دیگر بازار کار توانایی پاسخگویی کامل به تقاضای کار این افراد را ندارد. بنابراین کاهش نرخ اشتغال ناقص می‌تواند به عنوان بهبود شرایط بازار کار تلقی شود.

اشتغال ناقص مردان در سال 1401 کاهش یافت

در چهار سال گذشته کمترین میزان نرخ اشتغال ناقص مردان در بهار 99 (زمان شیوع بیماری کرونا و آغاز قرنطینه ها) با نرخ 8.9 درصد بوده است. با ظهور کرونا نرخ اشتغال مردان از 65 درصد به حدود 62 درصد سقوط کرد و هنوز هم با گذشت دو سال این سقوط به طور کامل جبران نشده است.

کاهش نرخ اشتغال ناقص در زمان کرونا احتمالا به این دلیل است که برخی از افراد مشغول به کار شغل خود را رها کرده اند و بخشی از این مردان همان افرادی بوده اند که به اشتغال ناقص مشغول بوده اند. با گذشت زمان انتظارات افراد خارج از بازار کار کمی تعدیل شد و برخی افراد دوباره وارد بازار کار شدند ولی آسیبی که کرونا به بازار نیروی کار وارد کرد هنوز وبال گردن نیروی کار است.

 بیشترین میزان آن نیز با نرخ 11.9 درصد به زمستان های سال های 1400 و 1399 تعلق دارد. به طور کلی معمولا بالاترین نرخ های اشتغال ناقص مردان در طول سال، در زمستان ها رقم می‌خورد. علت این امر نیز بالا بودن سهم اشتغال مردان در بخش کشاورزی است که در فصل زمستان به دلیل سرما و تغییرات فصلی دچار رکود می‌شود. به عبارتی دیگر کشاورزان در زمستان به کار هایی مشغول می‌شوند که مشمول وضعیت اشتغال ناقص است.

آمارها بیان می‌کند که میانگین نرخ اشتغال ناقص در سال گذشته کمتر از سال 1400 بوده است. این نرخ در سال گذشته حول 10.3 درصد قرار گرفته است.

کاهش نرخ اشتغال ناقص به این معناست که افراد کمتری به دلیل محدودیت ها و کمبود پتانسیل در بازار کار مجبور به کار پاره وقت هستند.

با توجه به اینکه تقریبا دو سال است مردم کشورمان به روند عادی زندگی(واکسینه شدن مردم و خروج از قرنطینه) بازگشته اند، کاهش نرخ اشتغال ناقص در سال اخیر می‌تواند بیانگر بهبود نسبی در بازار نیروی کار مردان باشد.

photo_2023-05-03_14-51-22