به گزارش اکوایران، بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران از نیروی کار در تابستان ۱۴۰۲، سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته و نسبت به بهار امسال رشد داشته است. البته همزمان در تابستان امسال سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از جمعیت بیکار هم افزایش یافته است.

 سهم دانشگاهیان از جمعیت بیکار از 40.9 درصد در تابستان سال گذشته به 42.8 درصد در تابستان سال جاری رسیده است. در همین بازه زمانی سهم دانشگاه رفته ها از جمعیت شاغل از 26.5 به 26.8 رسیده است. زمانی که سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از جمعیت بیکار بیش از سهم‌شان از جمعیت شاغل رشد می کند، بدین معنی است که وضعیت سایر افراد بازار کار نسبت به دانشگاه رفته ها بیشتر بهبود یافته است. به عبارت دیگر بهبود وضعیت بازار کار در تابستان امسال بیشتر عاید کسانی شده که دارای مدرک دانشگاهی نبوده اند.

بررسی روند سهم دانشگاهیان از کل شاغلان کشور نشان می‌دهد از بهار ۹۸ تا تابستان سال جاری روند این سهم رو به افزایش بوده است. آمارها حاکی از آن است که بیشترین سهم دانشگاهیان از کل شاغلین کشور در ۱۲ فصل گذشته مربوط به زمستان ۱۴۰۱ بوده است. از طرف دیگر تابستان ۹۹ و پاییز ۹۸ کمترین سهم دانشگاهیان شاغل از کل شاغلان کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

زمستان ۱۴۰۱؛ فصل طلایی کار برای فارغ‌التحصیلان

برای بررسی بهتر سهم شاغلان دانشگاهی از کل شاغلان کشور بهتر است نگاهی به روند این سهم از بهار ۹۸ تا تابستان امسال داشته باشیم.

بررسی سهم دانشگاهیان از کل شاغلان در این بازه زمانی نشان می‌دهد روند این سهم به طور کلی صعودی بوده است. طبق آمارها سهم شاغلان دانشگاهی از کل شاغلان کشور در بهار ۹۸ معادل ۲۴.۵ درصد بوده که با ۲.۳ واحد درصد رشد در ۱۲فصل اخیر به ۲۶.۸ در تابستان امسال رسیده است.

بررسی روند ۱۲ فصل اخیر گویای آن است که بالاترین سهم دانشگاهیان از کل شاغلان با ۲۷.۴ درصد در زمستان ۱۴۰۱ رقم خورده است. بر اساس آمارها تعداد کل شاغلان در زمستان ۱۴۰۱ با رشد نزدیک به ۲۶۰ هزار نفری نسبته به زمستان ۱۴۰۰ مواجه بوده است. با توجه به اینکه سهم دانشگاهیان از شاغلان نیز افزایش یافته است. می‌توان نتیجه گرفت از زمستان ۱۴۰۰ تا زمستان ۱۴۰۱ تعداد دانشگاهیان بیشتری به بازار کار وارد شده‌اند.

photo_2023-10-22_19-55-46

ریزش سهم دانشگاهیان از شاغلان در تابستان ۹۹ و پاییز ۹۸

 از سوی دیگر پایین‌ترین سطح این سهم معادل با ۲۴.۴ درصد بوده که در تابستان ۹۹ و پاییز ۹۸ رخ داده است.

طبق بررسی‌ها تعداد کل شاغلان کشور از ۲۴.۸ میلیون نفر در تابستان ۹۸ به حدود ۲۴.۵ میلیون نفر در پاییز ۹۸ رسیده است. با توجه به کاهش همزمان سهم دانشگاهیان از شاغلان و تعداد کل شاغلان کشور می‌توان نتیجه گرفت تعداد اشتغال دانشگاهیان در این مدت با ریزش بیشتری همراه بوده است.

همچنین کاهش سهم دانشگاهیان از شاغلان در تابستان ۹۹ نسبت به بهار ۹۹ را می‌توان به دلیل افزایش ۶۰۰ هزار نفری تعداد شاغلان در این مدت دانست.

رشد ۰.۳ واحد درصدی سهم دانشگاهیان شاغل از کل شاغلان

همانطور که گفته شد طبق داده‌های مرکز آمار ایران سهم دانشگاهیان شاغل از کل شاغلان کشور در تابستان امسال به ۲۶.۸ درصد رسیده است. این درحالی است که این سهم در تابستان سال گذشته و در بهار امسال ۲۶.۵ درصد بوده است. به بیان دیگر این سهم در تابستان امسال نسبت به فصل قبل و تابستان سال گذشته ۰.۳ واحد درصد رشد را تجربه کرده است.