به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران جدیدترین گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مربوط به پاییز 1402 را منتشر کرد. نرخ بیکاری از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه اشتغال است که در این گزارش به آن اشاره شده است. این نرخ تعداد جمعیت بیکار در جمعیت 15 ساله و بالاتر به جمعیت فعال در حوزه کار را نشان می‌دهد. در این گزارش نرخ بیکاری کل کشور در فصل پاییز برابر با 7.6 ذکر شده که نسبت به پاییز سال قبل 0.6 واحد کاهش یافته است.

 در بخشی از این گزارش این نرخ به تفکیک استان‌های کشور نیز بررسی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین نرخ بیکاری در پاییز امسال مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است.

بیشترین نرخ بیکاری در پاییز برای سیستان و بلوچستان

 میزان بیکاری از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که برای ارزیابی وضعیت اقتصاد یک کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. بیکار به فردی گفته می‌شود که 15 سال یا بیشتر داشته باشد و جویای کار باشد اما موفق به یافتن شغل نشده باشد. عوامل مختلفی بر میزان بیکاری در یک کشور اثر دارد و کاهش این معضل مسئله‌ای است که همواره مورد توجه سیاست‌گذاران بوده به طوری که در برنامه‌های توسعه برای آن اهدافی تعیین شده است. برای بررسی آماری بیکاری معمولا از نرخ آن استفاده می‌شود که برابر با نسبت جمعیت بیکار به کل افراد فعال در بازار کار است.

 به طور معمول میزان بیکاری در سطح کشور به صورت یکسان توزیع نشده است. به عبارت دیگر برخی استان‌ها نرخ بیکاری بالاتر و برخی استان‌ها نرخ بیکاری پایین‌تری دارند. بررسی نرخ بیکاری به تفکیک استان‌ها در سه ماهه پاییز امسال نشان می‌دهد بالاترین نرخ بیکاری در استان‌ سیستان و بلوچستان بوده است. در این فصل 13.5 درصد از کل جمعیت فعال در بازار کار این استان بیکار بوده‌اند. این استان از ابتدای امسال در صدر استان‌های کشور در نرخ بیکاری بوده است. هرمزگان، لرستان چهار محال و بختیاری و کرمانشاه دیگر استان‌هایی هستند که در فصل گذشته نرخ بیکاری بالایی داشته‌اند. بالا بودن این نرخ در این استان‌ها می‌تواند به معنای رکود اقتصادی و پایین بودن سطح تولید در آن‌ها در این مدت باشد.

 از سوی دیگر استان‌‌های مازندران، خراسان رضوی و تهران کمترین نرخ بیکاری را در پاییز امسال داشته‌اند. به طوری که این نرخ در مازندران برابر با 5.1 درصد بوده که کمترین میزان نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور است.

 اما برای بررسی تغییرات وضعیت بیکاری استان‌ها می‌توان مقدار این نرخ را نسبت به پاییز سال قبل مقایسه کرد. این بررسی مشخص می‌کند که در یک سال گذشته نرخ بیکاری در 12 استان کشور افزایش یافته است.

021012

 رشد بیکاری در 12 استان در یک سال گذشته

 تغییرات بیکاری در یک استان می‌تواند نشان دهد میزان فعالیت اقتصادی در آن استان در این مدت چه تغییری کرده یا جمعیت دچار چه تغییراتی شده است. گاه افزایش نرخ بیکاری در یک استان می‌تواند به معنای تغییرات در تکنولوژی و عدم تطابق با مهارت نیروی کار نیز باشد. 

 بررسی‌ها نشان می‌دهد بیکاری در یک سال اخیر در 12 استان کشور افزایش یافته است. بیشترین رشد نرخ بیکاری در استان اردبیل بوده که در آن این نرخ 2 واحد درصد بیشتر شده است. نرخ بیکاری اردبیل در پاییز 1401 برابر با 8.4 درصد بوده که در پاییز امسال به 10.7 درصد رسیده است. چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و بوشهر دیگر استان‌هایی بوده‌اند که در این مدت با معضل رشد بیکاری مواجه شده‌اند.

 این در حالی است که استان کردستان بیشترین بهبود را از لحاظ بیکاری در میان استان‌های کشور داشته است. نرخ بیکاری در این استان در پاییز سال قبل برابر با 13.8 درصد بوده که با کاهش 4.1 درصدی در پاییز امسال به 9.7 رسید. آذربایجان شرقی، همدان و یزد دیگر استان‌هایی بوده‌اند که در این مدت وضعیت آن‌ها از نظر بیکاری بهتر شده است.