به گزارش اکوایران، در تابستان امسال نسبت اشتغال در کل کشور به 38.3 درصد رسیده که حاکی از افزایش یک واحد درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. نسبت اشتغال نشان می‌دهد که چند درصد از جمعیت در سن اشتغال (15 ساله و بیش‌تر) شاغل هستند.

بررسی این شاخص در استان‌ها نشان می‌دهد که در تابستان 1402 در 11 استان نسبت اشتغال بالاتر از 40 درصد است. بالاترین سطح این نسبت نیز در استان «زنجان» مشاهده شده است.

در سمت دیگر ماجرا، نسبت اشتغال در 5 استان در دومین فصل امسال کمتر از 30 درصد است و کمترین مقدار آن نیز به نام استان «کهگیلویه و بویراحمد» ثبت شده است.

شواهد آماری نشان می‌دهد که به طور کلی در تابستان 1402 نسبت اشتغال در 8 استان در مقایسه با تابستان 1401 کاهش یافته و در مقابل این شاخص برای 21 استان بهبود یافته است. بیش‌ترین افزایش نسبت اشتغال در استان «هرمزگان» و بیش‌ترین کاهش این نسبت برای استان «گیلان» بوده است.

«زنجان»، بهترین استان کشور از لحاظ اشتغال

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار در استان‌های کشور نشان می‌دهد که در تابستان 1402 در 11 استان نسبت اشتغال بالاتر از 40 درصد است. بالاترین نسبت اشتغال 48.3 درصد بوده که در استان زنجان مشاهده شده است. به بیان دیگر، در تابستان امسال از هر 1000 زنجانی در سن اشتغال، 483 نفر شاغل بوده است.

استان آذربایجان غربی و مازندران در رتبه دوم و سوم بالاترین نسبت اشتغال قرار گرفته‌اند. در این استان‌ها، شاخص مورد نظر به ترتیب به 43.3 و 43.1 درصد رسیده است.

در سمت دیگر ماجرا، استان «کهگیلویه و بویراحمد» قرار گرفته است که پایین‌ترین نسبت اشتغال را در تابستان 1402 میان استان‌های کشور دارد. نسبت اشتغال در این استان به 30 درصد رسیده که یک واحد درصد از مدت مشابه در سال گذشته کمتر است.

استان سیستان و بلوچستان دومین استان از نظر نسبت اشتغال پایین در تابستان امسال است. به بیان دقیق‌تر، در تابستان امسال از هر 1000 نفری که در این استان در سن اشتغال بودند تنها 304 نفر شغل داشته‌اند.

020803

کاهش 2 واحد درصدی نسبت اشتغال در گیلان

شواهد آماری نشان می‌دهد که در تابستان امسال وضعیت نسبت اشتغال در 21 استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بهبود یافته در حالی که این شاخص در 8 استان به وضعیت نامطلوب نزدیک‌تر شده است.

نسبت اشتغال استان هرمزگان در تابستان امسال 5.1 واحد درصد نسبت به تابستان 1401 افزایش یافته است. بیش‌ترین کاهش نرخ بیکاری نیز برای همین استان بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت اشتغال در هرمزگان در تابستان امسال بهتر از فصل مشابه در سال 1401 بوده است.

از دیگر استان‌هایی که نسبت اشتغال در آن بهبود یافته می‌توان به آذربایجان شرقی اشاره کرد. در این استان نسبت اشتغال در تابستان امسال 3.1 واحد درصد نسبت به تابستان سال قبل افزایش یافته است.

در مقابل، در فصل مورد بررسی نسبت اشتغال در استان گیلان 2 واحد درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر، نسبت شاغلان به جمعیت شاغل در این استان 2 واحد درصد کمتر از تابستان 1401 برآورد شده است. این نسبت در استان‌های البرز و لرستان نیز با کاهش 1.1 واحد درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل مواجه شده است.