به گزارش اکوایران،‌ افراد 15 ساله و بیشتر به عنوان جمعیت در سن کار در نظر گرفته شده اند. از این گروه جمعیتی،‌ شماری توان و تمایل به اشتغال داشته و با این هدف به جست و جوی کار پرداخته اند. این افراد در مفاهیم بازار کار به عنوان جمعیت فعال شناخته شده‌اند. از تقسیم جمعیت فعال به جمعیت در سن کار نرخ مشارکت اقتصادی حاصل شده است.

این نرخ یکی از متغیرهای مهم بازار کار است که میزان پویایی و عرضه نیروی کار را مشخص کرده است. سازمان جهانی نیروی کار(ILO)، هر ماه اقدام به انتشار این نرخ در نقاط مختلف جهان می‌کند. مشاهدات نشان می‌دهد کشور قطر بالاترین نرخ مشارکت را در 11 ماه ابتدایی سال 2023 نسبت به 188 کشور دیگر در جهان داشته است.

امارات متحده عربی نیز بر سکوی 4ام جهانی قرار گرفته است. ایران در این رتبه بندی جایگاه 177 ام جهانی را به خود اختصاص داده و فقط در مقایسه با 12 کشور دنیا وضعیت بهتری را کسب کرده است.

عراق،‌ اردن، سوریه، افغانستان، یمن و تاجیکستان دیگر کشورهایی هستند که در منطقه خاورمیانه واقع شده و نرخ مشارکت اقتصادی کمتر از 42 درصدی را به خود اختصاص داده اند. وضعیت مشارکت در بازار کار در دیگر کشورهای این منطقه مطلوب تر بوده است.

مفاهیم بازار کار و نرخ مشارکت اقتصادی

در تعابیر اقتصادی، افراد 15 ساله و بیشتر به عنوان جمعیت در سن کار در نظرگرفته می شوند. چنانچه این گروه جمعیتی توان و تمایل به کار کردن داشته و به جست و جوی شغل بپردازند، از آن‌ها با عنوان «جمعیت فعال» یاد می شود. از تقسیم جمعیت فعال به کل افراد در سن کار،‌ نرخ مشارکت اقتصادی به دست می‌آید.

نرخ مشارکت اقتصادی میزان پویایی بازار کار و تعداد نیروی کار عرضه شده به بازار را نشان می دهد. این شاخص در محدوده 0 تا 100 درصدی قرار گرفته است. هرچه مقدار آن به 100 نزدیکتر باشد پویایی بازار کار و تمایل افراد به حضور در بازار کار بیشتر بوده و مقادیر نزدیک به صفر عکس این موضوع را نشان می‌دهد.

سازمان جهانی نیروی کار(ILO)،‌ به صورت دوره‌ای اقدام به انتشار و به روز رسانی شاخص های بازار کار در کشور های مختلف کرده است. یکی از این شاخص‌ها نرخ مشارکت اقتصادی است. در ادامه رتبه ایران از نظر نرخ مشارکت در جهان در 11 ماه ابتدایی سال 2023 بررسی شده و به وضعیت آن در مقایسه با برخی کشورهای خاورمیانه پرداخته شده است.

021224

قطر، ‌بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را در سال 2023 کسب کرد

سازمان جهانی نیروی کار، ‌نرخ مشارکت اقتصادی را در 189 کشور جهان منتشر کرده است. بررسی ها حاکی از آن است که نرخ مشارکت در نقاط مختلف جهان در بازه 88.9 تا 32.1 درصدی قرار گرفته است.

قطر، با کسب نرخ مشارکت 88.9 درصدی بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را در جهان به دست آورده است. این بدان معناست که در قطر از هر 100 فرد در سن کار، حدود 89 نفر تمایل به حضور در بازار کار داشته اند. اختلاف نرخ مشارکت قطر و ماداگاسکار به عنوان دومین کشور با بالاترین نرخ مشارکت جهانی، 3.7 واحد درصد است.

بررسی ها نشان می دهد امارات متحده عربی نیز در جایگاه 4اُم این رتبه بندی قرار گرفته و نرخ مشارکت اقتصادی 82.6 درصدی را به ثبت رسانده است.

ایران در میان 189 کشور، رتبه چند نرخ مشارکت اقتصادی را دارد؟

نگاهی به داده‌های سازمان بین المللی نیروی کار نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی ایران در 11 ماه نخست سال 2023،‌ 42.6 درصد بوده است. به بیان دقیق تر از مجموع افراد 15 ساله و بیشتر، 42.6 درصد تمایل به مشارکت در بازار کار داشته و در این راستا به جست و جو مشغول شده اند.

شواهد نشان می دهد ایران در رده بندی نرخ مشارکت اقتصادی، رتبه 177 را از میان 198 کشور جهان کسب کرده است. این بدان معنااست که وضعیت نرخ اشتغال 94 درصد از کشورهای جهان نسبت به ایران بهتر بوده و تنها 12 کشور وضعیت نامطلوب تری را تجربه کرده اند.

در میان این 12 کشور نام عراق در رتبه 180 به چشم میخورد. همچنین کشورهای تاجیکستان، اردن،‌ سوریه، افغانستان و یمن دیگر کشورهایی هستند که نسبت به ایران وضعیت نامطلوب تری را در ثبت نرخ مشارکت اقتصادی داشته اند.

همانطور که دیده می شود 6 کشور از خاورمیانه وضعیت نامناسب‌تری را نسبت به 95 درصد از کشورهای جهان از لحاظ ثبت نرخ مشارکت اقتصادی داشته اند. در ادامه به تفکیک به بررسی نرخ مشارکت اقتصادی 19 کشور خاورمیانه پرداخته شده است.

10 کشور خاورمیانه، نرخ مشارکت بالای 50 درصد را در سال 2023 رقم زدند

نگاهی به آمار مشارکت اقتصادی در خاورمیانه نشان می دهد، فقط دو نماینده از خاورمیانه‌ نرخ مشارکت بیشتر از 80 درصد را در 11 ماه نخست سال 2023 داشته اند. این دو کشور شامل قطر و امارات متحده عربی است.

این رقم در بحرین، کویت و آذربایجان بالغ بر 70 درصد بوده است. عمان، عربستان،‌ ارمنستان،‌ترکیه و پاکستان از دیگر کشورها با نرخ مشارکت بالغ بر 50 درصدی بوده اند.

اردن، سوریه،‌ افغانستان و یمن کشورهای با کمترین نرخ مشارکت اقتصادی بوده اند. نرخ مشارکت اقتصادی در یمن به 32.8 درصد رسیده و بدین ترتیب این کشور رتبه دوم را به لحاظ داشتن کمترین نرخ مشارکت اقتصادی در جهان به نام خود به ثبت رسانده است.