به گزارش اکوایران ، در سال ۱۴۰۲ زنان نیمی از جمعیت حاضر در سن کار کل کشور را تشکیل می‌دهند، اما نرخ مشارکت آنها در بازار کار تنها ۱۴.۲ درصد بوده است، که تقریبا یک پنجم نرخ مشارکت مردان است.

 نرخ بیکاری زنان از ۱۵.۸ درصد در ۱۴۰۱ به ۱۵ درصد در سال گذشته کاهش یافته است. همچنین، نرخ مشارکت زنان نیز از ۱۳.۶ درصد به ۱۴.۲ درصد بهبود یافته است. کاهش نرخ بیکاری زنان همراه با افزایش نرخ مشارکت برای این گروه نشان می دهد وضعیت بازار کار زنان در سال گذشته کمی بهبود یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان جوان در سال گذشته نسبت به سال 1401 بهبود یافته، این بهبود برای زنان جوان‌تر بسیار چشمگیر تر بوده است. در این گزارش به سهم زنان از بازار کار در سال ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

سهم زنان از بهبود بازار کار در سال ۱۴۰۲

طبق گزارش نیروی کار منتشر شده توسط مرکز آمار، نیمی از جمعیت حاضر در سن کار کشور زن هستند؛ اما با نگاهی عمیق‌تر به این گزارش شکاف جنسیتی قابل توجهی مشاهده می‌شود. نرخ مشارکت و نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ بهبود یافته است. با وجود اینکه به طور کلی این آمار برای زنان نیز بهبود یافته، جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد.

نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۸.۱ درصد رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ پیشرفت ۰.۹ واحد درصدی را نشان می‌دهد. نرخ مشارکت کل کشور نیز با افزایش ۰.۴ واحد درصدی به ۴۱.۳ درصد رسید. با این حال، سهم زنان از این بهبود بسیار کمتر از مردان بود. نرخ بیکاری برای زنان در سال ۱۴۰۲، ۱۵ درصد و نرخ مشارکت آنها ۱۴.۲ درصد بود. به عبارت دیگر، نرخ بیکاری زنان حدود دو برابر نرخ بیکاری کل کشور و نرخ مشارکت آنها حدود یک سوم نرخ مشارکت کل کشور بوده است. در حالی که نرخ بیکاری مردان نصف نرخ بیکاری زنان و نرخ مشارکت آنها تقریبا پنج برابر نرخ مشارکت زنان بوده است.

030323

جایگاه زنان جوان در بازار کار

در ادامه، وضعیت زنان در گروه‌های ۱۵-۲۴ سال، ۱۸-۳۵ سال و فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بررسی می‌شود. نرخ بیکاری زنان در گروه سنی ۱۵-۲۴ سال با کاهش ۴.۳ واحد درصدی به ۳۱.۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. با وجود اینکه نرخ بیکاری زنان جوان در مقایسه با وضعیت مردان همچنان رقم بالایی است اما پیشرفت چشمگیری در مقایسه با سال 1401 صورت گرفته است. همچنین، نرخ بیکاری زنان در گروه سنی ۱۸-۳۵ سال از ۲۶ درصد به ۲۷.۸ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری زنان فارغ التحصیل آموزش عالی در سال گذشته 20.3 درصد برآورد شده که نسبت به سال 1401 حدود یک و نیم واحد درصد پایین تر امده است. به عبارت دیگر در سال گذشته از 5 زن دانشگاه رفته در بازار کار ایران، یک نفر در پیدا کردن شغل ناکام بوده است.

به طور کلی، در سال ۱۴۰۲ پیشرفت‌های خوبی بازار کار کشور صورت گرفته است، اما وضعیت زنان همچنان نامطلوب است. به‌ویژه در مقایسه با وضعیت مردان، سهم زنان از بازار کار کشور پایین است. برای کاهش این شکاف جنسیتی موجد در بازار کار، باید اقداماتی در جهت توانمندسازی زنان و پررنگ‌تر کردن حضور آنها در بازار کار صورت گیرد.