به گزارش اکو ایران ؛ به طور متوسط نرخ بیکاری در مناطق شهری استان های  کشور در بهار سال جاری حدودا 8.5 درصد برآورد شده است این در حالیست که به طور متوسط نرخ بیکاری در مناطق روستایی استان های کشور در همین بازه ۵.۳ درصد است به بیان دقیق تراختلاف نرخ بیکاری بین شهر و روستا حدود 3.2 واحد درصد ثبت شده است. با وجود کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری نسبت به بهار سال گذشته همچنان نرخ بیکاری در مناطق شهری به طور قابل توجهی بالاتر از نرخ بیکاری در مناطق روستایی است. این اختلاف در اغلب فصول دیده می شود و بدین معناست که مردم شهرنشین نسبت به مردم روستا نشین بیشتر با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

نرخ بیکاری در مناطق شهری استان‌های کشور در بهار سال جاری بین ۴.۸ درصد تا ۱۲.۳ درصد گزارش شده‌ این در حالیست که نرخ بیکاری در مناطق روستایی استان های کشور بین ۲.۹ درصد تا ۹.۹ ثبت شده است . در همه ۳۱ استان کشور نرخ بیکاری در مناطق شهری  بالاتر از نرخ بیکاری در مناطق روستایی گزارش شده است به جز یکی. استان بوشهر تنها استانی است که در آن  نرخ بیکاری مناطق شهری پایین تر از نرخ بیکاری مناطق روستایی ثبت شده است.

بوشهر تنها استثنا نرخ بیکاری بهار امسال

در بهار سال جاری اختلاف نرخ بیکاری مناطق شهری و روستایی در کل کشور حدود ۲.۴ درصد بوده است. در همه استان های کشور به جز یک استان نرخ بیکاری مناطق شهری بالاتر از مناطق روستایی گزارش شده است.

استان بوشهر تنها استانی است که در آن نرخ بیکاری مناطق روستایی بیشتر از نرخ بیکاری مناطق شهری ثبت شده است به گونه ای که نرخ بیکاری روستائیان در بهار سال جاری حدود ۸.۸ درصد بوده این در حالیست که نرخ بیکاری شهر نشینان حدود ۸.۷ درصد گزارش شده است . با وجود اختلاف ناچیز میان مناطق شهری و روستایی استان بوشهر، نکته قابل توجه این است که  این استان تنها استانی است که در آن برخلاف سایر استان ها  نرخ بیکاری مناطق شهری بالاتر از مناطق روستایی نبوده است.

030620

بیشترین اختلاف میان مناطق شهری و روستایی را با ۶.۵ واحد درصد را استان کرمانشاه تجربه کرده است نرخ بیکاری مناطق شهری استان کرمانشاه ۱۲ درصد گزارش شده، نرخ بیکاری مناطق روستایی این استان حدود ۵.۵ درصد بوده است. دومین رتبه اختلاف نرخ بیکاری بین مراکز شهری و استانی استان های کشور که ، به نام  استان آذربایجان شرقی ثبت شده ، با نرخ  حدود ۴.۵ واحد درصد گزارش شده است که فاصله ۲ واحد درصدی با استان کرمانشاه دارد.

در مقابل کمترین اختلاف این مناطق در بهار سال جاری بعد از استان بوشهر ، که شاهد اختلاف منفی بوده ایم. به عبارتهمان طور که گفته شد این استان با نرخ ۴.۸ درصد کمترین نرخ بیکاری را در میان استان های کشور را دارد نرخ بیکاری مناطق روستایی این حدود ۴.۱ درصد گزارش شده است.

بالا و پایین نرخ بیکاری در شهرهای کشور

بالاترین نرخ بیکاری در بین مناطق شهری استان های کشور همانند بهار سال گذشته با نرخی نزدیک به  ۱۲.۳ درصد ، به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد این در حالیست که نرخ بیکاری در مناطق روستایی این استان در بهار سال جاری حدود ۸.۵ درصد بوده است به عبارت دیگر مردم مناطق شهری استان سیستان و بلوچستان ، حدود ۳.۸ واحد درصد نرخ بیکاری بیشتری را نسبت به  مردم مناطق روستایی این استان را تجربه کرده اند . در مقابل پایین ترین نرخ بیکاری در بین مناطق شهری استان های کشور در بهار سال جاری با نرخ ۴.۸ درصد برای استان مرکزی گزارش شده است . با وجود پایین بودن این نرخ در مراکز شهری استان مرکزی همچنان نرخ بیکاری در مناطق روستایی حدود ۱ واحد درصد پایین تر از مناطق شهری گزارش شده است.

030620

کمترین و بیشترین نرخ بیکاری روستایی در کدام استان است؟

بالاترین نرخ بیکاری در میان مناطق روستایی استان های کشور با نرخی حدود ۱۰ درصد ، به استان خوزستان تعلق دارد . نرخ بیکاری این استان در مناطق شهری حدود ۱.۱ واحد درصد بالاتر از مناطق روستایی است در مقابل کمترین نرخ بیکاری در این مناطق در بهار سال جاری با نرخی نزدیک به ۲.۹ درصد برای استان قزوین ثبت شده است این استان هم از این موضوع ، که نرخ بیکاری در مناطق شهری غالبا بالاتر از مناطق روستایی است مستثنی نیست و نرخ بیکاری مناطق شهری این استان حدود ۴.۵ واحد درصد ، بالاتر از مناطق روستایی گزارش شده است.

030620