به گزارش اکوایران،‌ بانک «جی پی مورگان چِیس» در نظر دارد اوراق قرضه پول ملی عربستان سعودی را به شاخص بازارهای نوظهور خود اضافه کند؛ اقدامی که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌ خارجی بیشتری در عربستان انجام و بودجه پروژه‌های عظیم این کشور برای تنوع بخشیدن به اقتصاد تأمین شود.

به نوشته بلومبرگ، این بانک وال استریت در حال بررسی عربستان در جهت قرار دادن این کشور در شاخص «اوراق قرضه دولتی-بازارهای نوظهور» است؛ سرمایه موجود در شاخص‌ یادشده، 236 میلیارد دلار برآورد شده است.

عربستان سعودی با حمایت محمد بن سلمان - ولیعهد سعودی - در حال صرف صدها میلیارد دلار در برنامه «چشم‌انداز 2030» است که هدف آن، متنوع‌سازی اقتصاد این کشور است. در حالیکه بودجه بخشی از این برنامه با درآمدهای نفتی تأمین می‌شود، دولت عربستان به سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری برای پیشبرد چشم‌انداز 2030 نیاز دارد.

عربستان سعودی در حال سرمایه‌گذاری در بخش‌های بسیار متنوعی است؛ از شهرهای جدید و تفرجگاه‌های گردشگری گرفته تا خودروهای الکتریکی. این کشور حتی اعلام کرده که قصد دارد برای میزبانی جام جهانی فوتبال مردان در سال 2034 به رقابت با سایر کشورها بپردازد.

در صورت نهایی شدن حضور اوراق قرضه عربستان در شاخص بازارهای نوظهور بانک جی پی مورگان چیس،‌ این یک اتفاق مثبت برای دولت سعودی محسوب می‌شود، چراکه این کشور در جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم عظیم خارجی در بازار اوراق قرضه خود با مشکل روبه‌روست و با رفع شدن این مشکل می‌تواند نقدینگی خود را تقویت کند.

چین دارای بیشترین سهم در شاخص بازارهای نوظهور بانک جی پی مورگان چیس است. کشورهای دیگری که در این شاخص حضور دارند عبارتند از: برزیل، مالزی، مکزیک، لهستان، آفریقای جنوبی و ترکیه. این بانک آمریکایی در ماه گذشته میلادی اعلام کرد هند نیز از ژوئن 2024 وارد این شاخص می‌شود. بررسی‌ها نشان داده که هند می‌تواند از این طریق 40 میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

سرمایه‌گذاری‌های داخلی بخش عمده بازار اوراق قرضه ریال سعودی را تشکیل می‌دهد و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل کمبود نقدینگی در این بازار،‌ از حضور در آن منصرف می‌شوند. سود بازار اوراق قرضه عربستان نیز در مقایسه با سایر بازارهای نوظهور، پایین است‌ که یکی از دلایل آن، رابطه مستقیم ارزش ریال سعودی با دلار آمریکا است؛ همین دلیل باعث می‌شود پتانسیل سودهای بالاتر در بازار اوراق قرضه عربستان فراهم نباشد. همچنین جایگاه عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و رتبه‌سنجی اعتباری بالای این کشور بر کاهش سود بازار اوراق قرضه تأثیرگذار بوده است.

بلومبرگ اکونومیکس در بررسی خود اعلام کرده: «حضور عربستان در شاخص بانک جی پی مورگان چیس باعث می‌شود سرمایه‌های خارجی انفعالی وارد این کشور شود. زمانی که قیمت نفت بالا باشد، دولت عربستان می‌تواند این سرمایه‌های ورودی به بازار اوراق قرضه را به سرمایه‌گذاری‌های خارجی تبدیل کند؛‌ اما وقتی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند،‌ این سرمایه‌های خارجی می‌توانند کسری تجاری این کشور را جبران کند.»

بلومبرگ اکونومیکس پیش‌تر اعلام کرده بود‌ اقتصاد 1/1 تریلیون دلاری عربستان در سال جاری میلادی احتمالا کوچکتر می‌شود و این کشور در سال 2024 با کسری بودجه مواجه خواهد شد؛ دلیل عمده این اتفاق کاهش تولید نفت دولت سعودی در جهت افزایش قیمت نفت عنوان شده است.